  • 11. Data: 2013-01-26 21:24:40
    Temat: Re: Podtrzymanie akumulatora w samochodzie strażackim zimą
    Od: szod <b...@a...pl>

    W dniu 26-01-2013 14:31, BartekK pisze:

    > Tam nie ma akumulatora 24V, tylko 2 akumulatory 12V w szereg. Potraktuj
    > je jako oddzielne i ładuj każdy osobną tanią ładowarką, i wyjdzie
    > prościej i taniej niż szukać ładowarki na 24v

    Może zależeć od modelu. W tych z którymi ja miałem do czynienia były
    owszem dwa akumulatory, ale instalacja szła zdaje się na 12V. 24V było
    tylko do rozruchu. Normalnie akumulatory nie były połączone ze sobą. Za
    kabiną kierowcy, po lewej stronie na skosie powinna być przykręcana
    skrzyneczka. Wystarczy odkręcić dekielek i dostępne są cztery śruby
    opisane + i -. Są połączone z akumulatorami i można sprawdzić czy tam
    rzeczywiście są połączone szeregowo. Jeżeli nie są, to trzeba je tam
    łączyć w szereg i ładować 24V, albo równolegle i 12V.

  • 12. Data: 2013-01-27 09:32:05
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Kabelek wrote:
    > Zaraz powiesz, że można na stałe zabudować dwie takie ładowarki i po
    > kłopocie. Owszem można, tylko kto potem będzie odpowiadał, jak ta
    > tania chinszczyzna bez atestu zacznie się palić.

    i obciach będzie bo zaraz w gazecie napiszą że wóz strażacki wyjechał
    na akcję i się spalił :)

    jeffrey

  • 13. Data: 2013-01-27 20:44:43
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik raqs napisał:
> [...]
    > problemy z akumulatorem, zwłaszcza zimą. Auto stoi w nieogrzewanym
    > garażu, jak wspomniałem, sporadycznie jest odpalane, co zaskutkowało
    > tym, że po wystąpieniu niewielkich mrozów nie można go już odpalić.
    > Wiem, że trzymanie aku na prostowniku nie jest dobrym pomysłem,
    > poszukuję więc lepszego rozwiązania.
    > Znalazłem w sieci taką stronkę:
    > http://bc107.republika.pl/html/akumulator.html
    > w której autor poleca trzymać aku na małym zasilaczu. Czy ktoś z
    > szanownych forumowiczów stosował podobne rozwiązanie? A może możecie

    Zasilacz o napięciu 13.5 do maksymalnie 13,8V (lub27 do 27.6 V jak
    instalacja 24V) - do zasilania buforowego akumulatorów. Pod takim
    napięciem akumulator może stać latami. Zasilacz poza pojazdem, zasilanie
    doprowadzone do złącza w pojeździe - ze zdjęć nowych pojazdów
    pożarniczych wypatrzyłem fajny myk - kabel wchodzi do kabiny przez
    uchylone okno a gniazdo jest gdzieś nad głowa kierowcy - w efekcie kabel
    wisi mu centralnie przed nosem, trudno nie zauważyć i pojechać z
    nieodpiętym.

    --
    Darek

  • 14. Data: 2013-01-28 10:04:28
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 26.01.2013 12:28, Kabelek pisze:
    > Witam,
    > Podtrzymanie akumulatora wersją 1 i 3 to chyba dla samobójców.
    > Wystarczy przerwa na linii N zasilania z sieci i nasz 230V na karoserii
    > auta, o czym autor projektu nie poinformował. Zauważ że te zasilacze są bez
    > separacji od sieci. Zastosuj jakiś zasilacz/prostownik buforowy i będzie OK

    Koniecznie transformator, nie możesz w domu być pewien niczego w
    instalacji. Ja teraz maluję kuchnie i zdjąłem jedno z gniazdek. Do tego
    gniazdka jak się okazuje wszystkie przewody, które dochodzą są
    żółto-zielone!!!

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 15. Data: 2013-01-28 10:21:57
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-01-28 10:04, Cezary Grądys pisze:

> [...]
    > instalacji. Ja teraz maluję kuchnie i zdjąłem jedno z gniazdek. Do tego
    > gniazdka jak się okazuje wszystkie przewody, które dochodzą są

    *Pełna* ochrona :)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 16. Data: 2013-01-28 10:25:04
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Cezary Grądys" <c...@w...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > instalacji. Ja teraz maluję kuchnie i zdjąłem jedno z gniazdek. Do tego
    > gniazdka jak się okazuje wszystkie przewody, które dochodzą są

    U mnie lepiej.
    Dotykając ręką metalowego żyrandola lampy w kuchni czułem jakby nieco inną
    gładkość metalu niż by na oko wyglądało.
    Sądziłem, że jest jakaś upływność w lampie i tyle (tak było kilkanaście
    lat).
    Miałem ostatnio powód zajrzeć do jej kostki - instalacja z przewodem
    uziemiającym - jest on żółto-zielony i gdzieś podłączony na stałe do fazy
    !!!
    Odłączyłem i gładkość metalu zrobiła się normalna.
    P.G.

  • 17. Data: 2013-01-28 11:47:30
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2013-01-28 10:04:28 +0100, =?ISO-8859-2?Q?Cezary_Gr=B1dys?=
    <c...@w...onet.pl> said:

    > Ja teraz maluję kuchnie i zdjąłem jedno z gniazdek. Do tego gniazdka
    > jak się okazuje wszystkie przewody, które dochodzą są żółto-zielone!!!

    A w jakim miejscu to gniazdko? Może to zwyczajnie ekwipotencjalizacja?

    --
    DJ

  • 18. Data: 2013-01-28 11:51:14
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2013-01-28 11:47:30 +0100, DJ <j...@p...onet.pl> said:

    > A w jakim miejscu to gniazdko? Może to zwyczajnie ekwipotencjalizacja?

    Stop, wróć... Masz tam gniazdo wtykowe, czy puszkę instalacyjną z pokrywką?

    --
    DJ

  • 19. Data: 2013-01-28 15:22:07
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    W dniu 26.01.2013 11:35, raqs pisze:
> [...]
    > w której autor poleca trzymać aku na małym zasilaczu. Czy ktoś z
    > szanownych forumowiczów stosował podobne rozwiązanie? A może możecie

    Dziwne. Normalne auta strażackie są podłączone do sieci 24 godziny cały
    rok. prąd podgrzewa miskę olejową, podładowuje akumulator, a w razie
    spadku ciśnienia włącza się taki malutki kompresorek. W momencie
    "przekręcenia stacyjki" wtyczka jest samoczynnie odrzucana i auto można
    palić i jechać. zrobisz coś takiego sam?

    Jak lubisz się bawić, to zamontuj gniazdo zapalniczki służące do
    ładowania pojazdu - żeby się nie bawić z klemami itp. ZAsilacz zrób z
    transformatora, mostka z 4 diod i żarówki. żarówka ma ograniczać prąd.
    nawet jak zrobisz zwarcie - nic złego się nie stanie. układ prosty i
    bezawaryjny. jeżeli akumulator ma 120 Ah, to prąd 1.2A na pewno mu nie
    zaszkodzi....

    ToMasz

  • 20. Data: 2013-01-28 15:55:22
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello ToMasz,

> [...]
    > nawet jak zrobisz zwarcie - nic złego się nie stanie. układ prosty i
    > bezawaryjny. jeżeli akumulator ma 120 Ah, to prąd 1.2A na pewno mu nie

    Też tak myślałem i wysuszyłem akumulator 72Ah przez 2 tygodnie jak
    zapomnialem odłączyć ładowarkę :( Ładowało prądem mniejszym - jakieś
    0.5A. I wystarczyło.

    Bezpiecznym rozwiązaniem jest utrzymywanie napięcia buforowego. I to
    według obecnych a nie starych zasad czyli ledwie 2.3V/ogniwo (27.6V
    dla instalacji 24V).

    --
    Best regards,
    RoMan