  • 101. Data: 2014-07-27 23:26:01
    Temat: Re: Podstawy elektroniki - glupie pytanie
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2014-07-27 17:10, A.L. pisze:

    > Uczyles kiedys na uczelni wyzszej? Pewnie nie. Wiec spiesze cie
    > poinformowac ze prowadzacy laboratorium ma w przyblizeniu 0% swobody
    > dotyczacej tego co i jak uczy

    jeszcze dwa lata temu uczyłem.
    Dużo w tym temacie zależy od uczelni,
    wydziału/katedry/instytutu/przedmiotu/wykładowcy/wsp
    ółpracowników/../.
    Tam gdzie pracowałem wpływ na prowadzone zajęcia miałem (część po
    przejęciu od innych prowadzących musiałem nawet opracować od zera), na
    zajęciach na których nie byłem głównym prowadzącym zazwyczaj też.
    Oczywiście byli/są wykładowcy/przedmioty, gdzie od lat wszystko było
    dokładnie rozpisane, przygotowane i niezmienne (w tym gotowe
    sprawozdania krążące wśród studentów). Ale były też przedmioty, gdzie co
    roku program ulegał zmianom/modyfikacjom w zależności od potrzeb i
    możliwości (pewnych rzeczy, typu pomieszczenia czy dostępny sprzęt w
    laboratoriach tak łatwo się nie przeskoczy), ale to nie oznaczało
    ogólnego skostnienia programu.

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 102. Data: 2014-07-28 01:08:25
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > No wlasnie. Siega sie po programy, i wierzy im swiecie, bo rozumu nei
    > staje. Nie staje, bo jak pare osob tu pisalo "elektronikowi teoria
    > niepotzrebna"

    Nie no, uogólniasz jakoś zupełnie.
    Ja sam nawet nie pisałem, że "teoria niepotrzebna".
    Oczywiście, że potrzebna. To truizm.
    Pisałem tylko, że na wstępie dobrze się uczyć praktycznie - ale to też
    przecież oznacza, że trzeba sięgnąć po wiedzę. Jak inaczej podłączyć
    prawidłowo wejścia OPAMP'a , żeby zrobić wzmacniacz ? No trzeba
    przeczytać cokolwiek, nie ?

    > Kiesys, nauczajac przedmiotu Wstep do teorii obwodow, wprowadzilem
    > pare bledow do programu uzywanego na laboratorium. Celowo. Na skutek
    > tego, dzielnik napiecia - zrodlo 10V, dwa rezystory 1K poloczone
    > szeregowo, dawal na wyjsciu 12V. Na jakies 100 osob, moze z 5
    > zauwazylo ze cos nie gra. Reszta, zywcem skopiowala z ekranu i
    > zamiescila w sprawozdaniu/ I tacy sa slasnie "laptopowi elektronicy" w
    > czasach dzisiejszych

    Pewnie tak, ale śmiem twierdzić, że ci, którzy zauważą że coś jest "nie
    halo", to najprędzej ci właśnie, którzy cokolwiek doświadczenia
    praktycznego mają.

  • 103. Data: 2014-07-28 01:36:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 27 Jul 2014 16:14:09 +0200, Marek napisał(a):
    > http://www.krzysztofg.elb.vectranet.pl/projekty/miga
    jaca_dioda_led.htm

    > W życiu bym nie przypuszczał, że tak można podłączyć tranzystor, z
    > wisząca bazą.
    > Wtedy budowałem już proste układy, głównie z młodego technika albo z
    > zestawów harcerskich "młody elektronik", jakieś elementarne zasady
    > działania tranzystora znałem, ale przyznam że ten układ kompletnie
    > mnie załamał, bo stwierdziłem, że ciągle jednak niewiele wiem....

    I to naprawde miga ?

    Co prawda kiedys juz widzialem watek ze przebicie lawinowe istotnie
    sie tak "zatrzaskuje" i z diody zenera mozna zrobic generator podobnie
    jak powyzej i na neonowce, ale czestotliwosci byly raczej wieksze.

    Tak swoja droga to ciekawe gdzie cos takiego mozna odkryc - w
    laboratorium z oscyloskopem w reku, czy przy komputerze i pspice :-)

    J.

  • 104. Data: 2014-07-28 09:21:53
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 28 Jul 2014 01:36:37 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > I to naprawde miga ?

    Owszem. I weź teraz "wytłumacz" nowicjuszowi tranzystor gdy zacznie
    niechcący od takiego przykładu. Co powiedzieć, że to zastosowanie
    wykorzystuje pewne "zjawisko uboczne" bo 99% zastosowań tranzystora
    jednak wykorzystuje jego inne właściwości?

    Może się mylę, ale proponowanie takich schematów dla początkujących
    może być szkodliwe dydaktycznie (kolega po tym schemacie się poddał,
    gdy się dowiedział, że jednak bazę tranzystora w większości
    przypadków się "używa", co pewnie zburzyło mu jego mylne wyobrażenie
    o prostocie tranzystora).

    --
    Marek

  • 105. Data: 2014-07-28 11:36:59
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "A.L." <a...@a...com> napisał w wiadomości

    > Uczyles kiedys na uczelni wyzszej? Pewnie nie. Wiec spiesze cie
    > poinformowac ze prowadzacy laboratorium ma w przyblizeniu 0% swobody
    > dotyczacej tego co i jak uczy

    Ja uczyłem.
    Na laboratorium to może niewiele swobody, bo poszczególne ćwiczenia są
    przygotowane i opisane.
    Ale na ćwiczeniach to nikt w najmniejszym stopniu nie wnikał w to co robię.
    Już po pierwszych kilku zajęciach (układy liniowe na 3 roku) wymyśliłem
    sobie pewną moją metodę (jak studiowałem to nie spotkałem się z taką)
    prowadzenia zajęć - pasowała mi do 2 może 3 godzin w semestrze i od tej pory
    zawsze kilka zajęć robiłem tym sposobem (celem było szybkie nadrobienie
    zasadniczych braków z poprzednich lat nauki).
    Podobnie na projektach - mogłem sobie sam wymyślać co mi mają
    zaprojektować - żadnej ingerencji dosłownie nikogo.
    P.G.

  • 106. Data: 2014-07-28 14:55:48
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 27 Jul 2014 18:48:58 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Ale teraz 24-bitowe przetworniki sa rzeczywistoscia, a nawet 32-bit,
    >a wiec ... wylatujesz jako nauczyciel :-)
    >
    >J.

    A co ma piernik do wiatraka? Tam nei ma zadnych pzrtwtornikow

    A.L.

  • 107. Data: 2014-07-28 14:59:29
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 27 Jul 2014 22:59:48 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Ja co prawda juz dawno nie ucze, ale wtedy wykladowca mial bardzo duzy
    >wplyw na przedmiot. Bliski 100%.
    >
    >Prowadzacy zajecia dodatkowe niby powinni realizowac wytyczne
    >wykladowacy, szczegolnie jak jest przygotowane stanowisko z programem
    >cwiczenia..
    >
    >J.

    Qu... Ja pisze o czlowieku prowadzacym LABOIRATORIA. Do wykladu.
    Proponuje czytac uwaznie

    A.L.

  • 108. Data: 2014-07-28 15:00:32
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 28 Jul 2014 11:36:59 +0200, Piotr Gałka

    >Użytkownik "A.L." <a...@a...com> napisał w wiadomości

    >Ja uczyłem.
    >Na laboratorium to może niewiele swobody, bo poszczególne ćwiczenia są
    >przygotowane i opisane.

    No dyc ja pisalem o LABORATORIUM.

    A.L.

  • 109. Data: 2014-07-28 15:19:13
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 28.07.2014 14:59, A.L. pisze:

    > Qu... Ja pisze o czlowieku prowadzacym LABOIRATORIA. Do wykladu.
    > Proponuje czytac uwaznie

    Też bym to sugerował. O człowieku prowadzącym laboratorium napisałeś w
    odpowiedzi na opisanych przeze mnie dwóch asystentów prowadzących
    zajęcia z projektowania.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 110. Data: 2014-07-28 15:30:13
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 28 Jul 2014 15:19:13 +0200, Mario <m...@...pl> wrote:
    ie

    >Też bym to sugerował. O człowieku prowadzącym laboratorium napisałeś w
    >odpowiedzi na opisanych przeze mnie dwóch asystentów prowadzących
    >zajęcia z projektowania.

    Jakiego projektowania? Sa rozne rodzaje projektow.

    A.L.