-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
atman.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.internetia.pl!not-for-mail
From: Mario <m...@...pl>
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Subject: Re: Podstawy elektroniki - glupie pytanie
Date: Sun, 27 Jul 2014 14:54:28 +0200
Organization: Netia S.A.
Lines: 64
Message-ID: <lr2trv$208$1@mx1.internetia.pl>
References: <6...@g...com>
<op.xjmf9g2cn0u1o8@moj> <v...@4...com>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<e...@4...com>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<lr1c9v$e2m$1@node1.news.atman.pl>
<2...@4...com>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<d...@4...com>
NNTP-Posting-Host: 159-205-115-151.adsl.inetia.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: mx1.internetia.pl 1406466751 2056 159.205.115.151 (27 Jul 2014 13:12:31 GMT)
X-Complaints-To: a...@i...pl
NNTP-Posting-Date: Sun, 27 Jul 2014 13:12:31 +0000 (UTC)
In-Reply-To: <d...@4...com>
X-Tech-Contact: u...@i...pl
User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.5) Gecko/20031007
X-Server-Info: http://www.internetia.pl/
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:668376
[ ukryj nagłówki ]W dniu 27.07.2014 13:33, A.L. pisze:
> On Sun, 27 Jul 2014 12:15:56 +0200, Jaros?aw Soko?owski
> <j...@l...waw.pl> wrote:
>
>> Pan A.L napisał:
>>
>>> Kiesys, nauczajac przedmiotu Wstep do teorii obwodow, wprowadzilem
>>> pare bledow do programu uzywanego na laboratorium. Celowo. Na skutek
>>> tego, dzielnik napiecia - zrodlo 10V, dwa rezystory 1K poloczone
>>> szeregowo, dawal na wyjsciu 12V. Na jakies 100 osob, moze z 5
>>> zauwazylo ze cos nie gra. Reszta, zywcem skopiowala z ekranu i
>>> zamiescila w sprawozdaniu/ I tacy sa slasnie "laptopowi elektronicy"
>>> w czasach dzisiejszych
>>
>> W każdej rzeczy trzeba widzieć dobre strony. To, że w setce studentów
>> trafi się może pięciu kumatych, to wiadomo. A dzięki takiemu zabiegowi
>> dydaktycznemu od razu wiadomo którzy to są.
>>
>
> Cale doswiadczenia mialo inny cel. Wadze uniwersyteckie doszly do
> wniosku ze nie potzreba miec laboratoriow w ktorych bedzie sie
> budowalo i moerzylo rzeczywiste uklady. Wystarczy symulacja
> komputerowa.
>
> Zawiazalo sie lobby opozycyjne ktorego bylem czlonkiem, i ten
> eksperument mial pokazywac nonsensownosc edukacji opartej o
> "laboratorium wirtualne"
E tam. Tak samo można wykazać nonsensowność realnych laboratoriów.
Pamiętam na studiach jakąś laborkę z układów. Koledzy na stanowisku obok
mieli podłączyć generator do modułu jakiegoś filtra aktywnego a z niego
na miernik sygnału (może i detekcja fazy). Do tego zasilacz symetryczny.
Zadanie: pomiar charakterystyki przenoszenia filtru. Nie rozumieli jak
podłączyć zasilacz symetryczny (+15, 0, -15). Prowadząca podłączyła im
prawidłowo, kazała włączyć zasilanie i mierzyć. Pomierzyli bez włączenia
zasilania. Wyszły im jakieś mikrowolty bez sensu i takie dane zamieścili
w sprawozdaniu. Nie ogarnęli, że coś nie tak. Inne przykłady to
niemożność zrozumienia, że łącząc kilka urządzeń (generator, wzmacniacz,
oscyloskop) należy masy łączyć ze sobą, a gorący z gorącym. Na takich
laborkach oraz na projektach radzili sobie tylko ci po technikach
elektronicznych i elektronicy - hobbyści.
Żeby ni było. Też uważam, że symulacja nie zastąpi pracy z prawdziwym
układem. W praktyce nie korzystam z symulacji. Wyjątkiem jest analiza
filtrów w zasilaniu pod kątem tłumienia zakłóceń, przy doborze dławików.
Np korzystając z modeli dostępnych na stronach Wurth.
Chciałem tylko zaznaczyć, że za dawnych dobrych lat 80 na przedmiotach
typu układy elektroniczne też radzili sobie głównie hobbyści. A
przeważająca większość bez refleksji była w stanie zaakceptować i wpisać
do sprawozdania dowolnie bzdurną wartość.
Inna sprawa to jakość kadry. Pamiętam pierwsze zajęcia z projektu układy
analogowe. Podzielono nas na dwie grupy. Nasz prowadzący zaczął od
rozmów jak praktycznie należałoby zacząć projektować układ na
tranzystorach. Jakieś typówki, żeby ustalić punkt pracy tranzystora
ograniczając Ic rezystorem w obwodzie kolektora. Niby typówka a dla
większości coś kompletnie nieznanego.
Drugi prowadzący zaczął od dopytywania dopuszczającego ludzi do
projektowania. Pytanie dlaczego tranzystor wzmacnia. Dla ludzi z
technologii oczywiste odpowiedzi to były te o dziurach i elektronach
itp. Siadaj 2. Tranzystor wzmacnia bo ma współczynnik wzmocnienia
mniejszy od jedności.
--
pozdrawiam
MD
Następne wpisy z tego wątku
- 27.07.14 14:56 Jarosław Sokołowski
- 27.07.14 14:57 Mario
- 27.07.14 15:08 J.F.
- 27.07.14 15:13 Luke
- 27.07.14 15:27 Mario
- 27.07.14 15:50 A.L.
- 27.07.14 15:51 janusz_k
- 27.07.14 15:53 A.L.
- 27.07.14 15:55 A.L.
- 27.07.14 16:06 Mario
- 27.07.14 16:06 A.L.
- 27.07.14 16:12 Marek
- 27.07.14 16:14 Marek
- 27.07.14 16:35 Mario
- 27.07.14 16:52 A.L.
Najnowsze wątki z tej grupy
- Aliexpress zaczął oszukiwać na bezczelnego.
- OpenPnP
- taka skrzynka do kablowki
- e-paper
- 60 mA dużo czy spoko?
- Dziwne zachowanie magistrali adresowej w 8085
- Współczesne mierniki zniekształceń nieliniowych THD audio, produkują jakieś?
- Jaki silikon lub może klej?
- Smar do video
- Litowe baterie AA Li/FeS2 a alkaliczne
- "ogrodowa linia napowietrzna"
- jaki zasilacz laboratoryjny
- jaki zasilacz laboratoryjny
- Puszka w ziemię
- T-1000 was here
Najnowsze wątki
- 2025-02-21 Warszawa => Key Account Manager IT <=
- 2025-02-21 Warszawa => Data Engineer (Tech Lead) <=
- 2025-02-21 Aliexpress zaczął oszukiwać na bezczelnego.
- 2025-02-21 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-21 Kula w łeb
- 2025-02-21 Warszawa => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-02-21 Warszawa => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-02-21 Lublin => JavaScript / Node / Fullstack Developer <=
- 2025-02-21 Pawel S
- 2025-02-21 Warszawa => Key Account Manager (Usługi HR) <=
- 2025-02-21 Katowice => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-02-21 Chrzanów => Programista NodeJS <=
- 2025-02-21 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-02-21 Warszawa => Administrator Systemów Windows IT <=
- 2025-02-21 Wrocław => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=