    Date: Fri, 16 May 2014 17:34:38 +0200
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Początki z STM32 - Ethernet i kilka innych kwestii

    W dniu 2014-05-16 14:14, jacek pozniak pisze:

    > To fakt, ale chyba przyznasz, że celem działania systemu nie jest
    > permanentne resetowanie się.

    Oczywiście. Co nie znaczy, że taką sytuację też powinno się przewidzieć.
    Lepszy reset, niż zawieszenie systemu wywołane np. jakimś silnym
    zakłóceniem elektromagnetycznym. W przypadku MCU użytkownik pewnie nawet
    nie zauważy, że urządzenie na moment przestało działać. Nie można już
    mieć takiej pewności, jeśli zastosujemy OS, który będzie potrzebował
    paru minut na ponowne uruchomienie siebie samego i wszystkich usług.
    Kolejna sprawa to odzyskanie sprawności po utracie zasilania. W
    niektórych przypadkach lepiej, żeby system wstał natychmiast. Weźmy na
    przykład jakąś stację monitorującą jakiś proces lub zjawisko. Każda
    minuta przestoju to przeoczone dane.

    > Zgadzam się ale dodam, że to zależy od zastosowania projektu, w bardziej
    > złożonym, pisanym przez Ciebie też może się okazać, że nie będziesz mógł
    > machać tym pinem tak często jak chcesz.

    Przewaga i tak ciągle pozostaje po stronie MCU. Pisząc wsad sami
    decydujemy jakie działania zostaną podjęte. Tymczasem nawet mały system
    operacyjny ma cały zestaw swoich usług, które nie zawsze można tak łatwo
    wyłączyć, nawet jeśli z nich nie korzystamy. Dobrze napisany program na
    MCU (zdarzenia, brak pętli opóźniających) będzie działał o wiele
    sprawniej niż to samo odpalone na jakimś systemie.

    Oczywiście nie mówię, że komputerki na kawałku małego PCB są złe.
    Wszystko zależy od zastosowania. Prostej stacji pogodowej, zegara nixie
    albo zamka elektronicznego nie budowałbym na RasPi, tylko posłużyłbym
    się zwykłym MCU. Tutaj nawet zwykła ATmega się sprawdzi.
    Natomiast robiąc radio internetowe albo odtwarzacz sieciowych
    multimediów nie bawiłbym się w pisanie wszystkiego od podstaw, tylko
    wziąłbym RasPi, odpaliłbym na nim MPD i dopisał prosty program do
    obsługi sprzętowego interfejsu.

    > No to chyba tylko coś w rodzaju RPi, tam masz to już oprogramowane, ew
    > dopisujesz własny driver do swojego hardware.

    Mówisz o szyfrowaniu czy kolorowych wyświetlaczach? Wydaje mi się, że
    pod STM32 też są do tego narzędzia i biblioteki.