    Date: Tue, 19 Oct 2010 14:22:37 +0200
    From: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: PoĹ&#65533;izg w czasie podjazdu pod wzniesienie

    n...@o...pl wrote:
    > Witam serdecznie.
    > To chyba jedyny sposób na wyjście z opresji, bez opuszczania drogi?

    To sposób stosowany przez offroadowców gdy wiazd na błotną górkę się nie
    uda. A przy zabawie w terenie to wcale często się nie udaje -- niejedna
    górka poddaje się dopiero za 2-3 razem, a są i takie co poddadzą się
    dopiero wyciągarce ;). W efekcie "jadę do tyłu i coś muszę zrobić" jest
    sytuacją częstą. W dodatku na górce o kącie nachylenie 40stopni mały
    błąd może skończyć się "dachem" (a w zasadzie fikołkiem, czasem
    parokrotnym, zależnie od wielkości górki) -- czasem wystarczy źle
    skontrować odbicie od koleiny. O opuszczaniu "drogi" często nie ma mowy
    (bo oznaczałoby ustawienie pojazdu pod kątem do stoku a wtedy patrz wyżej)

    > Tylko jeszcze potrzebny będzie hamulec i zblokowanie kół na chwilę bo inaczej
    > nie da się wrzucić wstecznego...
    > Pozdrawiam.

    Wsteczny wrzuca się prawie stojąc. Często najpierw próbujesz stanąć na
    hamulcach (zwłaszcza na drodze, bo offroadowiec często jest przygotowany
    i od razu w dół, byle szybciej powtórzyć atak -- z większego rozpędu ;)
    a po drugie parz[*]) -- ale jak widzisz, że samochód nie tylko nie chce
    stać[*] ale sie zsuwa, to masz tę chwilę na wrzucenie biegu. Skrzynia
    nie padnie jak raz agresywniej wbijesz (daj najwyżej trochę gazu i na
    chwilę puść sprzęgło kiedy pojazd jest na luzie -- kiedyś dawno były
    pojazdy bez synchronizatorów biegów i też się jeździło (właśnie rzeczony
    międzygaz przy zmianie biegu)[**].

    [*] W samochodach 2x4 jest zwykle (choć czasem na dobrej ślizgawce,
    zwłaszcza przy jeździe z rozpędu może zostać wyczerpany) jeszcze
    konkretny zapas pomiędzy "już nie ciągnie" a "zsuwa się" -- oparcie i
    hamowanie jest na 4 koła a napęd tylko na 2 i przy napędzaniu łatwiej
    zerwać przyczepność. Przy 4x4 ten zapas jest dużo mniejszy.

    [**] Awaryjne wbijanie wstecznego można łatwo wytrenować... Normalne
    wbicie to sprzęgło, luz, wsteczny, puść sprzęgło. Akcję modyfikujemy do:
    sprzęgło, luz, wsteczny -- nie wszedł, luz, puść sprzęgło, gaz,
    sprzęgło, wsteczny, puść sprzędło. Albo jak wiesz że nie stoisz to od
    razu sprzęgło, luz, puść sprzęgło, gaz, sprzęgło, wsteczny, puść sprzęgło.

    pzdr
    \SK