  • 71. Data: 2016-02-24 17:54:25
    Temat: Re: Plan Morawieckiego
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 24 lutego 2016 17:18:55 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:
> [...]
    niedorzeczne, ale małoseryjne, przez co indywidualne, niepowtarzalne.

    > Ale technicznie to masówka.

    W sensie materiałów, podzespołów, technologii, zasady działania? Bo nie kumam.

  • 72. Data: 2016-02-24 18:50:45
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2016-02-24 o 17:54, Konrad Anikiel pisze:

    niedorzeczne, ale małoseryjne, przez co indywidualne, niepowtarzalne.

    > W sensie materiałów, podzespołów, technologii, zasady działania? Bo nie kumam.

    Wszystkiego w/w.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 73. Data: 2016-02-24 21:13:06
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-02-24 00:36, Konrad Anikiel wrote:
    > Z korzyścią przeważnie dla 8051. Tam interpreter Basica był, dużo skoków
    warunkowych.

    BASIC do helloworldów, ale te komputery sterowały procesami
    przemysłowymi. Jeszcze w latach 90tych bedąc w hucie Katowice widziałem
    jednego (ZX Spectrum) który czymś sterował.

    > A po co slave magistrali, jak z ULI pozostał tylko 8257?

    Mają wspólna pamięć. Owszem, są konstrukcje (MSX) gdzie magistrala video
    nie jest połaczona z pamięcią, ale tam były znowu problemy z
    wydajnościa. Wszystkie komputery domowe popularne na świecie w latahc
    80tych miały jednak pamięć wspólną i problem kto rządzi magistralą
    rozwiązywano na rózne sposoby - niestety zazwyczaj jako workaroundy.
    8051 nie jest tutaj lepszy - też musiałby mieć workarounda.

    > No tu: http://www.oocities.org/vz300/vgc.MPG

    Ja pytam gdzie kolory skoro chcesz uzywać prostego DMA. Bo potrzebna
    byla logika czytania z *innego* miejsca atrybutów a z innego pixeli żeby
    zrobić to samo co w ULI. I jakies układy prawidłowo startujące DMA i
    przejmujace magistralę, razem z buforami na kilka cykli, bo procka nie
    zatrzymasz natychmiast. Eeee...

    > No dobra, ale gdzie ULI do Antica, nawet do VICa. ULA to była bieda big time.

    Miała wysoką rozdzielczość, ograniczenia kolorystyczne czasem wcale nie
    ograniczały a wręcz odwrotnie, relatywnie szybki CPU łatał wiele
    tematów. Owszem, prawie zerowa inteligencja. Ale "inteligntniejsze"
    procesory graficzne miały inne smieszne problemy (jeden kolor HiRes
    Antica, spowolnienie 2x 6510 w C64). Epoka kompromisów.

    > No dobra, realnie był Z80 i 6502.

    Było kilka innych, ale te dwa zdominowały rynek troche przez przypadek.
    De facto skutki dominacji Z80 powoduja efekty do dzisiaj.
    CP/M->MSDOS->MS Windows.

    > ale porównując kod maszynowy to mi się 8051 podobał bardziej.

    Jest tak samo dziadowski jak 8080 i x86 :)

    > Nie wiem, może Intel powinien wymyślić specjalny język pod ten procesor.

    Intel klepał w kółko te same procesory, tylko im numery zmieniał. Tak mu
    dobrze szło, że x86 był zgodny na poziomie kodu źrodłowego w asm z 8080.
    Innymi slowy: z powodu braku realnej konkurencji "wymyślali" w kółko to
    samo, zmieniając technologie i szerokości magistrali. 8051 też należy do
    tego konceptu, asm 8051 nie leży za daleko od 8080.

    > Cały pomysł na 8051 daleko od tego nie był.

    Cały pomysł na 8051 to timery i GPIO. Troche mało nawet jak na
    mikrokontoler w tamtych czasach ...

    A taki 6510 z C64 miał małe GPIO :D Czy to już uC :) ?

  • 74. Data: 2016-02-24 21:17:26
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-02-24 01:03, J.F. wrote:
    > Zaraz zaraz - to mikrokontroler. W zasadzie mial sie obywac bez
    > magistrali.

    Ale Konrad chciał go wciskać zamiast Z80.

    > Nie az tak chaotyczne - wszak i oni musieli oszczedzac tranzystory :-)

    No właśnie. A musieli oszczędzać bo trzeba było wzorem CISCa wcisnąć jak
    najwięcej instrukcji itd.

    > No, ale to nie jest standard Intela - w 51 bylo wyjatkowo duzo.

    > No nie, tu chyba 4.

    Internet bez przesadzania byłby bardzo nudny.

    > To zarzut ?

    To zarzut z czającym się w tle RISC. Ogólnie procesory z (bardzo)
    zmiennym slowem mają w środku jakąś maszynę stanów (6502 ma to ciekawie
    zrobione). Taka maszyna nie jest za friko, wymaga zasilania cyklami
    maszynowymi. Na potok nie ma miejsca.

    > czemu, x386 nie jest juz taki zly. A potem przestano nawet w kod
    > zagladac :-)

    Dalej wszelkie debilizmy x86 są aktulane. Jak choćby przerażająco
    złozony proces stawiania procesora w jakimkolwiek uzytecznym trybie 32
    bity (bo przecież wstaje z trybu "prawie ZX Spectrum").

  • 75. Data: 2016-02-24 21:39:53
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-02-24 12:03, J.F. wrote:
    > ZX81 to nie bylo "video generowane programowo", tylko "przy uzyciu
    > procesora", a dokladniej przy uzyciu jego licznikow, glownie licznika
    > rozkazow.

    Mozna się kłucić, ale z powodu faktu że normalna praca procesora była
    wstrzymywana, produkcja video w ten sposób jest absurdalnie droga
    wydajnościowo i de facto oznacza generacje programową. Procesor był
    przerywany co linie, musiał dbać o popychanie synchronizacji, generację
    znaków itd. Programowa generacja jak w mordę strzelił.

    > P.S. Atari VCS/2600 - konsola video ze 128 bajtami RAM
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Atari_2600

    Do dzisiaj uważa się TIA za jadną z najbardziej wymagających zabawek do
    programowania *ever*. Racing the Beam ...

    > Tez niezle osiagniecie ... a kilka lat pozniej przecietnego obywatela
    > bylo juz stac na 32KB w Spectrum :-)

    48K albo 16K RAM.

    > Tez nie calkiem. Tzn owszem - i 8080 i Z80 mialy tryb zwolnienia
    > magistrali (i zatrzymania), ale trwalo to na tyle dlugo (procesor
    > najpierw dokanczal biezacy rozkaz), ze do video sie nie nadawalo.

    VIC-II zatrzymywał CPU jak musiał, ale tam dostęp był głównie przemienny
    (2x wolniej cpu).

    Atari manipulowalo zegarem wydlużając cykle (wczesne 400/800), potem
    zrobili własny procesor SALLY z takim bajerem.

    > W Spectrum to nie wiem jak zrobili

    Manipulowali zegarem i zrobili "priorytety" na magistrali w ten sposób
    że ULA miała wpięcie wprost w RAM a CPU przez rezystory. Całość była
    kłopotliwa, np. video z ZX wykazuje artefakty kiedy masz dostęp do
    pamięci video podczas czytania przez ULA.

    https://en.wikipedia.org/wiki/ZX_Spectrum_Contended_
    Memory

    > Podobnie zreszta jak w 6502 - tylko tam nie trzeba bylo nic wyrownywac.

    6502 mozna było zahaltować tylko podczas operacji odczytu. Operacja
    zapisu nie dawała rady. Jedyny znany mi komputer który z tego korzystał
    to C64. W Atari z racji faktu że cpu zaiwaniał na pelnej prędkości,
    manipulowali clockiem.

    Nie wiem jak pozostale komputery na 6502 (BBC Micro?) miały to zrobione.

    W całym tym towarzystwie 8051 nie wygląda ani trochę lepiej, bo były by
    identyczne problemy z magistralą.

  • 76. Data: 2016-02-24 21:45:41
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-02-24 21:39, Sebastian Biały wrote:
    > ULA miała wpięcie wprost w RAM a CPU przez rezystory.

    Swoją drogą Sinclair miał talen do takich optymalizacji. Polecam
    poczytać bo tekst znakomity:

    http://files.righto.com/calculator/sinclair_scientif
    ic_simulator.html

  • 77. Data: 2016-02-25 10:18:29
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 24 lutego 2016 21:14:20 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > BASIC do helloworldów, ale te komputery sterowały procesami
    > przemysłowymi. Jeszcze w latach 90tych bedąc w hucie Katowice widziałem
    > jednego (ZX Spectrum) który czymś sterował.

    W Olsztyńskim obserwatorium astronomicznym ZX Spectrum był użyty do jakiegoś tam
    strasznie mądrego wynalazku odmierzającego super dokładny czas przy pomocy
    sprzężonych zegarów wahadłowych. Nie wiem czy do dzisiaj tam nie pracuje.

    No ale to jest właśnie przykład trendu który Intel przeoczył: ludzie do
    mikrokontrolerów potrzebują interfejsu użytkownika. Musi być grafika i łatwy język
    programowania.

> [...]
    > rozwiązywano na rózne sposoby - niestety zazwyczaj jako workaroundy.
    > 8051 nie jest tutaj lepszy - też musiałby mieć workarounda.

    Jeden z nich to stronicowanie. Cóż, dwa razy więcej pamięci trzeba, ale jaki zysk!
    Buforowana grafika w demach na komputerkach które potrafiły wyświetlać obraz z
    różnych obszarów pamięci wymiatała.

> [...]
    > zrobić to samo co w ULI. I jakies układy prawidłowo startujące DMA i
    > przejmujace magistralę, razem z buforami na kilka cykli, bo procka nie

    Czytanie oddzielnie atrybutów i pikseli to prywatna perwersja Sinclaira, wszyscy inni
    kolor generowali dwu- albo czterobitowym indeksem do większej lub mniejszej palety.
    Wiem, ULA daje zaskakujący efekt jak na tak tanią sztuczkę, ale to wciąż tania
    sztuczka.

> [...]
    > De facto skutki dominacji Z80 powoduja efekty do dzisiaj.
    > CP/M->MSDOS->MS Windows.

    > Jest tak samo dziadowski jak 8080 i x86 :)

    Lepszy niż Z80 i 6502. Operacje na pojedynczych bitach, dużo lepsza arytmetyka, nie
    pamiętam co tam jeszcze, ale do domowego ośmiobitowca który miał interpretować Basic,
    nadawałby się lepiej.

> [...]
    > mikrokontoler w tamtych czasach ...
    >
    > A taki 6510 z C64 miał małe GPIO :D Czy to już uC :) ?

    6510 z C64 nie miał strony zerowej wewnątrz kości (8051 miał IRAM), nie miał XRAMu
    wewnątrz, wielu rzeczy nie miał. A 8051 miał różne rzeczy w zależności od wersji. Nie
    wiem czy to by był wielki wysiłek dołożyć tam generator video na miarę ULA, łatwo
    dzisiaj z perspektywy APU się wymadrzać, ale myślę że skoro Sinclair powkładal do ULA
    dużo różnych rzeczy to Intel mógł spokojnie włożyć grafikę do 8051. Ale nie włożył, i
    tu się z Tobą zgadzam że mógłby się trochę bardziej wysilić i osiągnąć znacznie
    więcej.

  • 78. Data: 2016-02-25 15:56:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2016-02-24 12:03, J.F. wrote:
> [...]
    >przerywany co linie, musiał dbać o popychanie synchronizacji,
    >generację znaków itd. Programowa generacja jak w mordę strzelił.

    No wlasnie nie calkiem - program procesora nic takiego nie robil, bo
    by nie nadazal.
    Program wykonywal rozkazy NOP i HALT :-).
    Reszta to juz dobre wykorzystanie sprzetu - czesciowo w procesorze,
    czesciowo dolozonego obok.

> [...]
    >Całość była kłopotliwa, np. video z ZX wykazuje artefakty kiedy masz
    >dostęp do pamięci video podczas czytania przez ULA.

    A tego to prawde mowiac nie pamietam, abym widzial.

    >W całym tym towarzystwie 8051 nie wygląda ani trochę lepiej, bo były
    >by identyczne problemy z magistralą.

    Albo i wieksze.

    J.

  • 79. Data: 2016-02-25 16:28:54
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 24 lutego 2016 18:50:23 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:

    niedorzeczne, ale małoseryjne, przez co indywidualne, niepowtarzalne.

    > Wszystkiego w/w.

    Chyba nie rozumiem. Garnitur od krawca to też masówka? Materiał ten sam co w
    garniturze z Tesco, nici i guziki te same, oba szyte maszyną do szycia, według takiej
    samej mody, co roku innej. Główna cecha która je różni, to taka że jak pójdziesz w
    garniturze od krawca na imprezę to masz większą szansę że ktoś inny nie będzie miał
    takiego samego.

    W rowerach taka logika nie działa?

  • 80. Data: 2016-02-25 16:54:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...

    >Chyba nie rozumiem. Garnitur od krawca to też masówka?

    No wiesz - krawiec sporo wlasnej pracy wklady, taki np komputer na
    zamowienie, niby indywidualny, a jednak masowka.
    A rower to pewnie gdzies po srodku - w zaleznosc od tego co dostawca
    robi sam, a co dobiera z katalogu.

    >Materiał ten sam co w garniturze z Tesco, nici i guziki te same

    No, niekonieczne, bo Tesco to akurat zamowi najtansze, a krawiec az
    tak bardzo oszczedzac nie musi.

> [...]
    >Główna cecha która je różni, to taka że jak pójdziesz w garniturze
    >od krawca na imprezę to masz większą szansę że ktoś inny nie będzie

    Troche bym polemizowal. Skoro szyte wedle tej samej tegorocznej mody,
    to moga wyjsc takie same.
    A nawet jak wyjda ... czy to ja kobieta, ze ujma mnie spotka, jak kto
    inny bedzie w takim samym garniturze ?
    No, moze i spotka, jak sie wygada, ze kupil w Tesco :-)

    Garnitur od krawca bedzie przede wszystkim "lepiej lezal", bo krawiec
    go dopasuje do mnie, a nie do wzorcowego czlowieka.

    >W rowerach taka logika nie działa?

    No, jesli produkowane "na sklep" to juz nie :-)

    J.