  • Data: 2013-04-19 18:31:08
    Temat: Re: Photoshop - problem z desaturacj?
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Drobnym problemem jest fakt, iż w sRGB rozdzielczość leży na styk
    > rozdzielczości oka.

    Masz na myśli kwestię rozróżnialności 256 odcieni? W dalszej części
    zakładam, że to miałeś na myśli.

    > Zakładając że to aRGB 8-bit to warunkiem jest
    > brak dalszej obróbki, bo już źródło ma "schodki" większe niż
    > przyjmowana rozdzielczość (kolorystyczna) oka.

    A tak, to zaczyna być istotne. Ale nie bardzo załapałem dlaczego dalsza
    obróbka mogłaby zaszkodzić? Efekt finalny aRGB będzie tym samym aRGB.
    Analogicznie w sRGB. Jeśli więc szersza paleta traci w/g obserwatora
    ciągłość gradientów na 256 odcieniach to po obróbce będzie ten sam
    problem widoczny w identycznym stopniu. Fakt wystąpienia obróbki lub jej
    brak niewiele zmienia - przynajmniej tak mi się wydaje.

    Generalnie trzeba się przyzwyczajać, że nadejdą czasy 16-bitowe. sRGB to
    zaledwie 35% tego co widzimy, aRGB - 50%. Sporo jeszcze brakuje (drugie
    50%) więc można oczekiwać postępu w poszerzaniu przestrzeni barw w
    monitorach. Wtedy nieodzownie będzie przejście na większą ilość odcieni.

    > Per piksel nie jest to krytyczne, ale dalej zwiększać nie można
    > bo banding gdzieniegdzie wylezie i będzie to zasługa "przestrzeni"
    > właśnie.
    > Dobrze czasem o tym pamiętać :)

    Sądzę, że wtedy z aparatu będziesz wyciągał 16-bitowe formaty. 8-bitowe
    JPGi/TIFy staną się de mode :-)

    > Zależy od definicji zbioru.
    > Jeśli parametrem jest ciągłość (hm... "ciągliwość"?), to 8-bit sRGB
    > jest mierzalnie lepsze od 8-bit aRGB :)

    Miałem na myśli wyłącznie przestrzeń barw. To co komentujesz nazwałbym
    problemem ciągłości gradientów wpływającym na jakość (banding)
    reprodukcji obrazu. Trudno to odnosić do przestrzeni barw jako takiej.

    Sądzę, że ciągłość gradientów nie jest tu problemem bo w aplikacjach
    graficznych możemy zawsze przejść na 16 bitów. Ważne jest aby źródło nie
    było "pobandingowane" a reszta jest do przeskoczenia.

    A tak na marginesie: aRGB na moje oko jeszcze nadaje się do prezentacji
    na 8 bitach. Na nieskalibrowanym zwykłym monitorze aRGB lub na
    skalibrowanym monitorze z programowalnym LUTem gradienty są ładne. Z
    szerszą paletą barw już bym nie ryzykował z 8 bitami.

    Marek