  • Data: 2015-12-14 11:02:41
    Temat: Re: Perełka pewnego forum...
    Od: Maciek <m...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik J.F. napisał:

    > Użytkownik "Maciek" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >>> https://www.youtube.com/watch?v=Ahdd-r3Oq_o

    > W przypadku komputerow bylo typowe zlacze z rozstawem 2.54mm, dwa rzedy
    > po ~100 pinow.
    > A tych zlacz bylo kilkadziesiat obok siebie (co ok 2 cm) i trzy czy
    > cztery rzedy.
    >
    > A potem polaczone jakby losowo - warstwa kynaru na srodku miala chyba z
    > centymetr grubosci.
    >
    > Tu jest podobny przyklad
    > http://joemonster.org/link/pokaz/7576/Kompletny_komp
    uter_zbudowany_na_pajaku

    Było więcej drutu, niż na tym zdjęciu:
    http://obrazki.elektroda.net/2_1235800836.jpg
    Ale nawet tu bym się nie odważył podchodzić z lutownicą. Mimo teflonowej
    izolacji.
    Poszczególne półki krosował robot a dopiero po ich zestawieniu w stojak
    ręcznie wykonywano połączenia między półkami. Na pojedynczym kołku
    (piórku) nawet do 3 wrapów.
    Mam własne zdjęcia papierowe. Nie zeskanowałem ich. Może kiedyś
    przyjdzie mi na to chęć?

    Tu jest zdjęcie jednej z 300 typów kart logicznych:
    http://www.technologymuseum.eu/phpwebgallery/picture
    .php?/74/search/483

    > Glownie chodzi mi to, ze kolki do owijania mialy ok 0.8x0.8mm,
    > kwadratowe - i to sa dosc istotne czynniki wplywajace na jakosc polaczenia.

    Na stojaku też były takie kołki.

    > A propos tych filmow ... jak wygladala "zmiana centrali" ?
    > Jak znam telefonie, to gdzies tam kable abonenckie konczyly sie na
    > krosownicy, do niej dochodzily tez kable z centrali, i jak to szybko
    > przelaczyc ?
    >
    > Prosiloby sie podlaczyc nowe kable centralowe zakonczone zlaczami, potem
    > wylaczamy stara centrale, tniemy czy odlaczamy jej kable, podlaczamy
    > wtyczki do nowej, i zrobione,
    > ale zostaja nam stare kable.
    > Bo stare wtyczki pewnie nie beda pasowac do nowej centrali ?
    > Przekrosowanie tez jest mozliwe, ale ilosc mozliwa do przelaczenia w
> [...]

    Zrównoleglasz podłączenia do nowej centrali i "kołkujesz" przekładką
    izolacyjną. Te przekładki wkładasz w to samo miejsce, gdzie wkłada się
    łączówkę szafki badaniowej, służącej do pomiaru linii lub pobrania
    sygnału z centrali. Masz setki albo i tysiące takich przekładek.
    Potem wyciągasz złącza od starej centrali, np. takie, które wchodzą do
    stojaka (po 10 lub 16 abonentów na jednym - tak było na E10A i chyba
    Pentacontach) i "prawie" jednocześnie wyciągasz przekładki izolujące na
    krosie, prowadzące do nowej. W 2 godziny głuchą nocą dawało się przepiąć
    parę tysięcy numerów.
    Nie pamiętam jak to wyglądało na najstarszych Strowgerach, bo tam nie
    było złącz, które można hurtem wyjąć. Tego akurat nie robiłem.
    Potem tylko pracowite wycinanie niepotrzebnych krosówek, odwijanie ich
    ze złącz i gotowe. To pod względem elektrycznym. Jeszcze jest zabawa z
    zapisywaniem usług abonentów. Kiedyś centrale elektromechaniczne nie
    miały jakiś dupereli, typu blokady, przekierowania. Obecnie wszystko
    trzeba przepisać na nową centralę i co gorsza pilnować w okresie
    przejściowym jednoczesnego zapisu usług do obu central.