  • 21. Data: 2011-07-01 22:02:46
    Temat: Re: Pentax poszedł pod młotek
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@t...pl>

    Użytkownik "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> napisał w wiadomości
    news:iul3mr$u7j$1@news.onet.pl...
    > To tylko Twoja opinia. Ja bardziej ufam opinii takich źródeł jak
    > www.dpreview.com (z podsumowania testu K-X: 'Its high ISO JPEGs are
    > possibly the best of all current DSLRs with an APS-C size sensor; they
    > certainly beat any of its direct competitors.') czy www.dcresource.com (z
    > podsumowaniatestu K-R: 'The Pentax K-r is one of the best entry-level
    > digital SLRs on the market. No other camera in this class comes close to
    > the K-r when it comes to value. ').

    Zwłaszcza, że poparte także testami innych portali:
    k-x:
    http://www.fotopolis.pl/index.php?n=10319&p=7;
    http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Camera-Sens
    or-Database/Pentax/Kx
    k-r:
    http://www.fotopolis.pl/index.php?n=12457&p=8
    http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Camera-Sens
    or-Database/Pentax/Kr

    --
    Yogi(n)
    http://nczas.home.pl/wp-content/uploads/2010/10/wasi

  • 22. Data: 2011-07-01 23:02:32
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-07-02 00:02, Yogi(n) wrote:
    > Zwłaszcza, że poparte także testami innych portali:
> [...]

    Ale niestety całość fajności nie była poparta wynikami sprzedaży i choćby
    aparat był w czołówce możliwości to jednak dla producenta liczy się zysk.

    Nie wiem czemu, ale szybko mi się całość skojarzyła z kyocerą i jej
    historią z contaksem. Ricoh może skutkować ożywieniem, ale również i tym,
    że niestety pentax podzieli los wspomnianego. Póki co niestety rozmieniają
    się na drobne, Hoyka zapłaciła jakieś 8x więcej za pentaksa, a teraz
    wydzielili kawałek niemedyczny i się pozbyli. Nie wiem czy to dobrze czy
    źle. Akcje tych na h... poszły w górę jak by pozbyli się problemu,
    przeciwnie u ricoha,

    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564

  • 23. Data: 2011-07-01 23:08:10
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-07-01 11:50, b...@n...pl wrote:
    > Hoya sprzedała Pentaksa Ricohowi. Czyli dalsza część wędrówki.

    Od razu odżyły nadzieje, że ta niby niepotrzebna pełna klatka się pojawi,
    bo ktoś kupił to może sfinansuje teraz :)

    To jakie logo będzie teraz na aparatach?

    I po co kolejne dwa bagnety Ricohowi? To małe Q to zabawka, ale GXR i K to
    nie wiem czy wiele miejsca mają obok siebie i czy logicznie jedno z drugim
    da się pożenić :)

    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564

  • 24. Data: 2011-07-01 23:53:08
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2011-07-01 20:29:50 +0200, Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl> said:

    > To tylko Twoja opinia.

    Owszem. A jak wypada jej porównanie z opinią kupujących, czyli poziom
    sprzedaży Pentaxa kontra konkurenci?

> [...]
    > K-R: 'The Pentax K-r is one of the best entry-level digital SLRs on the
    > market. No other camera in this class comes close to the K-r when it

    Fakt, Pentax ma bardzo atrakcyjną cenę. Ale popatrzmy na punkty, jakie
    dostał on i konkurnci na dpreview.com:

    K-x: 73%
    550D: 77%
    D5000: 75%

    K-r: 71%
    600D: 77%
    D5100: 76%

    Oba Pentaxy najbardziej odstają w dokładności pomiaru światła i AF,
    jakości RAWów i JPGów nieco też, oczywiście w filmowaniu, za to brylują
    w jakości wykonania i "wartości" (bo i są tańsze od tych konkurentów).

    > A który producent je umieszcza?

    No właśnie nikt. I to byłby dobry punkt dla systemu, zwłaszcza że są w
    nim uszczelniane szkła, w tym niedrogie kitowe.

    > O ile wiem, poza Pentaxem K200D amatorskich korpusów z uszczelnieniami
    > nie było. Uszczelnienia oznaczają wzrost kosztów produkcji - a wszyscy
    > je tną.

    Umówmy się: koszt produkcji, a cena na półce to dość luźno obecnie
    związane czynniki. Ile może kosztować komplet uszczelek w masowej
    produkcji, z 5 dolców? Raczej mniej.

    > Owszem, K-7 nie był udanym modelem. Niewiem jednak, jaki wpływ miała
    > Hoya na jego konstrukcję. K-7 ukaał się mniej więcej rok po przejęciu
    > Pentaxa przez Hoyę. Nie wiem, ile trwał proces jegop projektowania i
    > wdrażania do produkcji -być może po przejęciu przez Hoyę było już za
    > późno na większe zmiany.

    Przy tego typu zaawansowanych produktach zwykle jest ok. 2-3 miesiące
    od startu produkcji, do pojawienia się na produktu na półkach.
    Nierzadko teraz jest tak, że produkcja rusza mniejwięcej równocześnie z
    oficjalnym ogłoszeniem sprzętu.

> [...]
    > powołam na www.dpreview.com: 'Whilst we do not have a specific testing
    > regimen for AF, we have used the K-5 extensively, and we have found
    > that its AF system is extremely capable, in both bright and very low
    > ambient lighting conditions. In the dull interiors of bars and museums,
    > the K-5 doesn't give 100% accuracy, but out of the hundreds of frames
    > which we shot, only a handful are marred by focus errors. Autofocus
    > acquisition is extremely fast and positive, with both conventional
    > screw-driven AF lenses and SDM (ultrasonic-type) optics.'

    Jednak w szczegółowej ocenie w rubryce "Metering & focus accuracy"
    wypadł o tą 1/14 słabiej od Nikona. Zastanawia mnie za to fakt, że 7D
    dostał tą samą ilość punktów. Ale wrzucenie do jednego wora pomiaru
    światła i AF to IMHO raczej słaby pomysł.
    No i jak patrzę na te słupki, to co do jakości w RAWach zestawienia
    D300s z K5/D7000 można by mieć pewne zastrzeżenia - do ISO 3200 D300s
    odstaje niewiele, dopiero powyżej różnice robią się wyraźniejsze. A w
    samplach z życia kóre widziałem, te różnice są mniejsze niż w
    syntetycznych testach.

    de Fresz

  • 25. Data: 2011-07-02 09:14:19
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-07-02 01:08, dominik pisze:

    > Od razu odżyły nadzieje, że ta niby niepotrzebna pełna klatka się pojawi,
    > bo ktoś kupił to może sfinansuje teraz :)
    Z jednej strony jest wmawianie sobie, że przecież FF to tylko nasze
    przyzwyczajenie i wcale tego mi nie potrzeba, wystarczy tylko uwolnić
    się od tego przyzwyczajenia. Z drugiej strony większość chce tego FF
    jako cel(w rozwoju aparatów cyfrowych) do którego generalnie się dąży.
    Leica, ze swoim małoobrazkowym formatem, miała jednak wielki wpływ na na
    współczesne pokolenia fotografów, jak widać.

    > To jakie logo będzie teraz na aparatach?

    To proste. Są 2 możliwości: PENTOH albo RICOX. ;)

    --
    http://www.stopakcyzie.pl/

  • 26. Data: 2011-07-02 10:20:48
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-07-02 01:02, dominik pisze:

> [...]
    > aparat był w czołówce możliwości to jednak dla producenta liczy się zysk.

    Nie mam danych ilościowych o sprzedaży, ale sadząc po ilości
    użytkowników odzywających się na forach i listach dyskusyjnych od
    pewnego czasu Pentax zaczyna się sprzedawać coraz lepiej. Oczywiście do
    poziomu sprzedaży Nikona czy Canona jeszcze daleka droga, ale - wygląda
    na to, że czasy gdy był systemem absolutnie egzotycznym należą już do
    przeszłości.

> [...]
    > wydzielili kawałek niemedyczny i się pozbyli. Nie wiem czy to dobrze czy
    > źle. Akcje tych na h... poszły w górę jak by pozbyli się problemu,

    Jaki będzie dla Pentaxa skutek ostatniej zmiany właściciela nie
    podejmuję się prorokować. Przyszłość pokaże.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 27. Data: 2011-07-02 11:10:53
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-07-02 01:53, de Fresz pisze:

    >[...]
    >
    > Owszem. A jak wypada jej porównanie z opinią kupujących, czyli poziom
    > sprzedaży Pentaxa kontra konkurenci?

    Bardziej interesujące byłyby trendy wielkości sprzedaży, bo wiadomo, ze
    wolumen jest wielokrotnie niższy niż w przypadku Nikona czy Canona.
    Niestety danych liczbowych nie znam (pewnie dałoby sie w wsieci wyszukać
    - ale szkoda mi na to czasu).

> [...]
    > jakości RAWów i JPGów nieco też, oczywiście w filmowaniu, za to brylują
    > w jakości wykonania i "wartości" (bo i są tańsze od tych konkurentów).

    Ano właśnie - są tańsze - co wskazuje na to, że zostały porównane z
    aparatami wyższej od nich klasy. Na podobnej zasadzie mozna by
    porownywać 600D czy D5100 z K-5 - przegrałyby sromotnie, tylko czy
    świadczyłoby top o czymkolwiek innym niż błędnym wyborze produktów do
    porównania?

    > No właśnie nikt. I to byłby dobry punkt dla systemu, zwłaszcza że są w
    > nim uszczelniane szkła, w tym niedrogie kitowe.

    I wtedy okazałoby się, że cena korpusu z uszczelnieniami jest wyższa niż
    u konkurencji. W efekcie wcale nie jestem przekonany, czy wpropwadzenie
    uszczelnień by sie opłacało - to, że Pentax próbował w K200D i się z
    tego wycofał chyba z czegoś jednak wynikało.

    > Umówmy się: koszt produkcji, a cena na półce to dość luźno obecnie
    > związane czynniki. Ile może kosztować komplet uszczelek w masowej
    > produkcji, z 5 dolców? Raczej mniej.

    Mam wrażenie, że jednak ten wpływ na cenę jest znacznie większy niż Ci
    się wydaje. W przeciwnym razie uszczelnienie byłoby standardem w
    amatorskich korpusach.

> [...]
    > startu produkcji, do pojawienia się na produktu na półkach. Nierzadko
    > teraz jest tak, że produkcja rusza mniejwięcej równocześnie z oficjalnym

    Chyba zupełnie nie zrozumiałeś o co mi chodziło. Nie o czas miedzy
    startem produkcji a pojawieniem się modelu na półkach, a o czas między
    rozpoczęciem projektowania nowego modelu a jego oficjalnym
    zaprezentowaniem (znamy tę drugą datę - na rok po przejęciu Pentaxa
    przez Hoyę, nie wiemy, jaki był stan prac nad K-7 w momencie przejęcia i
    czy nie było już za późno na wprowadzanie istotnych zmian konstrukcyjnych).

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 28. Data: 2011-07-02 21:57:36
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-07-02 11:14, "Paweł W." wrote:
> [...]
    > Leica, ze swoim małoobrazkowym formatem, miała jednak wielki wpływ na na
    > współczesne pokolenia fotografów, jak widać.

    Bo tyle lat 35mm było oazą kompatybilności i spokoju, tyle lat powstawały
    i udoskonalane były kolejne konstrukcje, tyle lat było to optimum wizjera
    i jakości, a teraz nagle z powodu kosztów pojawiła się taka sobie hybryda
    jak aps-c, czyli aparaty które mają główne dane identyczne, a tylko
    matrycę mniejszą. Trochę żal że tego się wykorzystać po prostu nie da z 35mm,

    > To proste. Są 2 możliwości: PENTOH albo RICOX. ;)

    RICENTAX ;)
    Raczej Ricoh utrzyma nazwę, oby tylko mieli chęci kontynuować sprawę
    należycie.

    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564

  • 29. Data: 2011-07-02 23:42:33
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-07-02 12:20, Marek Wyszomirski wrote:
> [...]
    > Nikona czy Canona jeszcze daleka droga, ale - wygląda na to, że czasy gdy
    > był systemem absolutnie egzotycznym należą już do przeszłości.

    Na pewno pentax ma największy odsetek userów świadomych, takich
    forumowych, po drugie pentax ma fajną społeczność w sieci, jednak dane
    ogólne wypadają dla pentaksa bardzo fatalnie, dopiero co publikowane były
    i pentax był na szarym końcu niestety, już zgrupowany jako reszta (w sumie
    AFAIR 5% razem z innymi). Nie znajdę do tego linka, ale bardzo mnie
    zaskoczył tak niski wynik pentaksa.

    > Jaki będzie dla Pentaxa skutek ostatniej zmiany właściciela nie podejmuję
    > się prorokować. Przyszłość pokaże.

    Pod wielkim producentem bezpieczniej w ciężkich czasach, ale bardzo
    martwi, że w wyniku tej operacji pentax de facto się mocno uszczuplił.
    AFAIR hoya płaciła za niego 800 milionów, a teraz sprzedała kawałek z
    logiem za 125 milionów. Wiem, że medyczne itd części, ale tak nieładnie
    wybierać kawałek i puszczać dalej.

    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564

  • 30. Data: 2011-07-03 01:08:43
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2011-07-02 13:10:53 +0200, Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl> said:

> [...]
    > porownywać 600D czy D5100 z K-5 - przegrałyby sromotnie, tylko czy
    > świadczyłoby top o czymkolwiek innym niż błędnym wyborze produktów do

    Niekoniecznie by przegrały, jeśli odpowiednią wagę przyłożyć do
    parametru "Value" mogłyby nawet wygrać.
    Problem tym, że różni producenci mają poprzesuwane nieco półki, Canon
    i Nikon od jakiegoś czasu rozdzielili entry-level na 2 części, Pentax
    nie. Jako że zawsze byłem zwolennikiem segregowania puszek na podstawie
    ich ceny, małe zestawienie właśnie cen z ocenami DP, jako powiedzmy
    innym czynnikiem mogącym wpływać na decyzje kupujących.

    Ceny (z momentu premiery) kształtują się tak, w nawiasach oceny dpreview:

    K-x: $550 z kitem (73%)

    D3000: $450 z kitem (72%)
    1000D: 550 Euro body 650 euro kit (zdaje się nie było go w Stanach) (--)

    D5000: $730/850 w kicie (75%)
    500D: $800/900 w kicie (74%)

    K-r: $650 w kicie (71%)

    D3100: $700 w kicie (72%)
    1100D: $600 w kicie (69%)

    D5100: $800/900 w kicie (76%)
    550D: $800/900 w kicie (77%)
    600D: $800/900 w kicie (77%)

    Samo Dpreview patrząc na "Compared to..." stawia K-x na poziomie D5000
    i 500D, a K-r z kolei D3100 (pewnie z racji premiery w 2010, D5100
    wyszedł dopiero w tym roku) i 600D. A jak piszą w komentarzach do
    swojego systemu oceniania:

    "All scores are relative to the other cameras in the same category" i
    "The final score is calculated using a weighted average of the main
    category scores".

> [...]
    > wpropwadzenie uszczelnień by sie opłacało - to, że Pentax próbował w
    > K200D i się z tego wycofał chyba z czegoś jednak wynikało.

    Jestem przekonany, że wynikało to chęci wyraźniejszego rozdzielenia
    segmentów - podobnie jak robi to N i C. Choć nie wykluczam
    przeprowadzenia jakichś badaniań, z których wyszło, że wcale nie jest
    to "killer feature" dla zbyt licznej grupy.

    > Mam wrażenie, że jednak ten wpływ na cenę jest znacznie większy niż Ci
    > się wydaje. W przeciwnym razie uszczelnienie byłoby standardem w
    > amatorskich korpusach.

    Uważam że właśnie nie - trochę gumy tu i tam to nie są kosmiczne koszty
    w dzisiejszych czasach. Ile kosztuje wodoodporna latarka, z 15 zł? A
    zegarek, z 30 zł? To działy marketingu uznały (w sumie względnie
    sensowenie), że uszczelnienia powinny definiować kategorię puszek
    zaawansowanych i pro. Są to oczywiście jakieś większe koszty produkcji,
    ale upieram się, że nieznacznie. Stawiam że sam koszt wyprodukowania
    lustrzanki, to może będzie ze 40% jej finalnej ceny, więcej przy
    entry-level, mniej przy badziej zaawansowanych - oczywiście przy
    pominięciu R&D. Dołożenie uszczelnień nie podniosło by raczej kosztów o
    więcej niż 1%.

> [...]
    > przez Hoyę, nie wiemy, jaki był stan prac nad K-7 w momencie przejęcia
    > i czy nie było już za późno na wprowadzanie istotnych zmian

    Coś mi nie pasowało z tym rokiem, bo miałem wrażenie, że Hoya wcześniej
    stała się właścicielem Pentaxa, sprawdziłem i wyglądało to tak:
    łączenie z Hoyą zaczęło się w grudniu 2006, w międzyczasie, w kwietniu
    2007 Hoya obsadziła swojego prezesa w Pentaxie, w sierpniu tego roku
    przejęła 90% akcji i była już oficjalnym właścicielem, praktyczne
    wchłonięcie Pentaxa zakończyło się w marcu 2008.
    Pentax K-7 został oficjalnie ogłoszony w maju 2009, na półki trafił
    jesienią (początek września, jeśli dobrze pamiętam) - czyli pewnie z
    pełną parą zaczęli klepać ten model gdzieś od czerwca. K-20 został
    zaprezentowany w styczniu 2008, można przyjąć że chwilę później zaczęto
    prace R&D nad K-7, właściwie już pod władzą Hoyi.
    Zmian nie było aż tak dużo, delikatnie zmieniona matryca przy okazji
    zwiększania przepustowości, nowa czyszczałka, nowy pryzmat, lustro i
    jego napęd, LCD raczej kupione jako gotowiec, nowy czujnik pomiaru
    światła, a właściwie cała reszta, to rozbudowa software oraz nowy
    kształt body. Oczywiście nikt nie jest w stanie powiedzieć ile z tego
    było już rozgrzebane lub prawie gotowe w momencie rozpoczęcia prac nad
    K-7. Ale wydaje się, że blisko półtora roku na R&D dla firmy jednak z
    niezłym doświadczeniem, to niemało. Jasne że perturbacje w połączeniem
    mogły wpłynąć na opóźnienie prac - jakaś przeprowadzka, nowa struktura
    organizacyjna itp. Czy można bylo zrobić więcej? Wydaje mi się, że tak,
    pod warunkiem oczywiście, że kluczowe stanowiska obsadzone były przez
    właściwych ludzi, a szefostwo dałoby zgodę na ambitne projekty i
    sypnęło na to kasą. Dużo tych warunków, ale ostatnie wydarzenia
    (sprzedaż) poniekąd dowodzą, że dla Hoyi aparaty fotograficzne, to nie
    był "core business".

    de Fresz