  • 1. Data: 2010-01-29 11:43:14
    Temat: Pentax a M42
    Od: kQr <n...@m...pl>

    Witam,

    Szukam na roznych forach odpowiedzi ale jednoznacznej nie moge :)

    Czy powiedzmy Helios44 50mm/2 z manualnym pierscieniem przesłony bedzie
    dzialal w korpusie pentaxa w trybie Av rozpoznajac jaka jest aktualnie
    wartosc ukręcona na obiektywie?

    Gdzieniegdzie wyszukuje ze w trybie Av mozna robic zdjecia tylko na
    pelnym otworze - raczej aparat sam nie potrafi jej przymykac :)

    pozdr,

  • 2. Data: 2010-01-29 12:07:12
    Temat: Re: Pentax a M42
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > Czy powiedzmy Helios44 50mm/2 z manualnym pierscieniem przesłony
    > bedzie dzialal w korpusie pentaxa w trybie Av rozpoznajac jaka jest
    aktualnie
    > wartosc ukręcona na obiektywie?

    Przejsciowka M42->PK nie przenosi przyslony przeciez.
    Popychacz jest caly czas "wepchniety" a wiec caly czas pracujesz
    na przyslonie roboczej.

    O ile ten popychacz tam jest, bo IIRC 44 bez "M" zdaje sie nie
    mialy popychacza, wiec niby czym/jak aparat mialby te przyslone
    przymknac?

    Czy ja cos zle zrozumialem z pytania, bo troche niedospany jestem... ;)

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 3. Data: 2010-01-29 12:12:50
    Od: kQr <n...@m...pl>

    Vituniu pisze:
> [...]
    > przymknac?
    >
    > Czy ja cos zle zrozumialem z pytania, bo troche niedospany jestem... ;)

    No tego ze aparat nie rusza przeslony sam to mozna sie latwo
    zorientowac:) Moje pytanie dotyczylo raczej jego pracy w trybie Av i
    rozpoznawanie w tym trybie poczynan z manualnym pierścieniem.

    Wiem ze w trybie M nie ma problemow w ogole nawet ze słoikami po
    ogórkach. Ciekawi mnie Av.

    pozdr,

  • 4. Data: 2010-01-29 12:48:21
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > No tego ze aparat nie rusza przeslony sam to mozna sie latwo
    > zorientowac:) Moje pytanie dotyczylo raczej jego pracy w trybie Av i
    > rozpoznawanie w tym trybie poczynan z manualnym pierścieniem

    Niczego nie rozpoznaje, niczego nie przymyka.

    Ale skoro pracujesz na przyslonie roboczej,
    to raczej pomiar swiatla powinien pracowac
    poprawnie. W K200D przynajmniej tak zdaje
    sie jest.

    Problem tylko z lampa blyskowa jest.

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 5. Data: 2010-01-29 12:50:24
    Od: kQr <n...@m...pl>

    Vituniu pisze:

    > Niczego nie rozpoznaje, niczego nie przymyka.
    >
    > Ale skoro pracujesz na przyslonie roboczej,
    > to raczej pomiar swiatla powinien pracowac
    > poprawnie. W K200D przynajmniej tak zdaje
    > sie jest.

    Czyli w trybie Av jako tako dobierze czas to światła zmierzonego na
    recznie ustawionej przeslonie... to mi wystarczy.

    > Problem tylko z lampa blyskowa jest.

    Jaki?

  • 6. Data: 2010-01-29 17:41:41
    Od: "Norbert" <x...@h...spam>

    > Czy powiedzmy Helios44 50mm/2 z manualnym pierscieniem przesłony bedzie

    58mm/2.0

    > dzialal w korpusie pentaxa w trybie Av rozpoznajac jaka jest aktualnie
    > wartosc ukręcona na obiektywie?

    Dziala i nie musi rozpoznawac. Aparat nie musi znac przyslony, nie musi tez
    wiedziec czy jest noc czy dzien, zawsze naswietli prawidlowo. Bedziesz
    pracowal na przyslonie roboczej, tylko musisz zablokowac bolec i styki musza
    byc zwarte (jak nie zwarte a jest farba na obiektywie to korekcje +2EV
    trzeba robic, dziwne ale tak jest). W trybie LV jeszcze mniej problemow. W
    trybie M green button i tez dobrze naswietla bez korekcji.

    > Gdzieniegdzie wyszukuje ze w trybie Av mozna robic zdjecia tylko na pelnym
    > otworze - raczej aparat sam nie potrafi jej przymykac :)

    Tak jest ale z obiektywami manualnymi pentaxa bez stykow. Wtedy nie
    pracujesz na przyslonie roboczej tylko ostrzysz na pelnej dziurze, a potem
    aparat przymyka przyslone i teraz on nie wie jaka jest nastawiona (mowimy o
    cyfrakach), dlatego podaje przyklad:
    Obiektyw Pentax M 50/2.0, ustawiasz 2.0, ustawiasz w Av i robisz normalnie
    zdjecia.
    Jesli natomiast ustawisz przyslone 4.0 (2.0 -> 2.8 -> 4.0 czyli 2ev) to... w
    trybie Av musisz dodac +2.0EV i wtedy mozesz robic w Av nie zmieniajac
    przyslony, lub tez bez korekcji w trybie M uzywajac green button ustawic
    prawidlowa ekspozycje (wtedy aparat domyka przyslone i mierzy swiatlo). W
    obu przypadkach aparat nie wie jaka ma przyslone. Tak to wyglada.

  • 7. Data: 2010-01-29 19:11:18
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Norbert" <x...@h...spam> napisał:

> [...]
    > prawidlowa ekspozycje (wtedy aparat domyka przyslone i mierzy swiatlo). W
    > obu przypadkach aparat nie wie jaka ma przyslone. Tak to wyglada.

    Trochę z tymi obiektywami z bagnetem K bez styków w trybie AV pomieszałeś. W
    trybie AV z takim obiektywem aparat nie pzrymyka pzrysłony - niezależnie od
    ustawień pierścieniem na obiektywie. W trybie M - przymknie, w trybie AV -
    zrobi zdjecie poprawnie naświetlone, ale zawsze na pełnej dziurze.
    Przynajmniej tak to działa w *istD, K10D, K20D (w tym ostatnim nie
    sprawdzałem, czy po włączeniu LV nie bedzie inaczej - bo LV nie używam).

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 8. Data: 2010-01-29 19:35:44
    Od: Vituniu <v...@g...com>

    > Trochę z tymi obiektywami z bagnetem K bez styków w trybie AV pomieszałeś.
    > W trybie AV z takim obiektywem aparat nie pzrymyka pzrysłony - niezależnie
    > od ustawień pierścieniem na obiektywie.

    Scislej rzecz ujmujac - przymknie... Tyle, ze PO zrobieniu zdjecia. ;)
    Przynajmniej takie dziwadlo jest w K200D.

    BTW: matowka z P30t spisuje sie niezle ;)

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 9. Data: 2010-01-29 19:42:32
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Marek Wyszomirski pisze:

> [...]
    > Przynajmniej tak to działa w *istD, K10D, K20D (w tym ostatnim nie
    > sprawdzałem, czy po włączeniu LV nie bedzie inaczej - bo LV nie używam).

    A w K110D działa właśnie tak, jak opisał Norbert - mierzy światło na
    otwartej przysłonie i następnie przymyka. Przy możliwej korekcji do 2EV,
    mogę w przypadku obiektywu f/2.8 używać poprawnie obiektywu do przysłony
    F/5.6 , o ile scena nie wymaga dodatniej korekty ekspozycji.
    W ogóle dziwi mnie, że Pentax do tej pory nie zaproponował opcji
    podania światła dla obiektywów K, tak jak to czyni w przypadku
    ogniskowej dla SR, a potem wyboru aktualnej F ustawionej na obiektywie.
    Wtedy korpus wiedziałby, na jakiej przysłonie mierzy światło i do jakiej
    domknie. Przy niezbyt częstym zmienianiu obiektywów, byłoby to bardzo
    wygodne, gdyż wymagałoby pilnowania jedynie tego, żeby liczba przysłony
    w wizjerze była zgodna z tą na obiektywie i wtedy nawet korekcja
    ekspozycji mogłaby działać jak z obiektywami z elektroniką. I nie
    hamujmy się - tryb matrycowy pomiaru światła też mógłby być aktywny. :D

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    Minister Zdrowia przypomina: zjedzenie cyjanku potasu w młodości
    zmniejsza ryzyko chorób serca w podeszłym wieku.

  • 10. Data: 2010-01-29 22:15:33
    Od: "q...@g...com" <q...@g...com>

    On 29 Sty, 20:42, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:

    > Minister Zdrowia przypomina: zjedzenie cyjanku potasu w młodości
    > zmniejsza ryzyko chorób serca w podeszłym wieku.
    > źródło: Angora

    ...a palenie czyni Cie wolnym.

    StaM