    From: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Pentax K-x - prośba o opinie
    Date: Tue, 9 Feb 2010 18:47:20 +0100
    <hj5mjd$7pj$1@inews.gazeta.pl> <hj6996$pgm$1@sunflower.man.poznan.pl>
    <hj7h8r$gg6$1@inews.gazeta.pl> <hj7nkh$5j0$1@sunflower.man.poznan.pl>
    <hj8o0p$ljd$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@g...mierzwiak.com>
    <hjlhg0$67c$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@g...mierzwiak.com>
    <hjq80t$kru$1@inews.gazeta.pl> <hjqal4$6j3$1@news.onet.pl>
    <hjqic3$no1$1@inews.gazeta.pl> <hjrb53$pa5$1@news.onet.pl>
    <hjta01$m2j$1@inews.gazeta.pl> <hjveu1$b1d$1@news.onet.pl>
    <hk1o6g$ova$1@inews.gazeta.pl> <hk26be$u7q$1@news.onet.pl>
    <hk4b0a$itk$1@inews.gazeta.pl> <hk4tmk$r3k$1@news.onet.pl>
    <hk50id$9or$1@inews.gazeta.pl> <hk5t79$h4e$1@news.onet.pl>
    <hk7nq6$qan$1@inews.gazeta.pl> <hk9nvm$os2$1@news.onet.pl>
    <hkm6t3$bdq$1@inews.gazeta.pl> <hkolfp$elu$1@inews.gazeta.pl>
    <hkq6pd$9tt$1@inews.gazeta.pl>

    "dominik" <u...@d...net.pl> napisał:

    > Pamiętaj, że do tej funkcji musisz wepchać dane, czyli chcieć porównywać
    > piksel z prawej w stosunku do piksela z lewej części matrycy. Rozmawiamy
    > za to o operacjach na sąsiednich pikselach.

    Nie tylko. Może sie okazać, że optymalny algorytm odszumiania jest nieco
    inny dla różnych rejonów matrycy - i np. powinien uwzględniać przy
    obliczeniu współczynniki zależne od położenia wyliczanego piksela na jej
    powierzchni. Co wiecej - współczynniki te moga być zmienne w czasie -
    wyciagnę w tym momencie następny argument - matryca moze się nierównomiernie
    nagzrewać i różne jej partie mogą mieć różną temperaturę (sam mnie na to
    naprowadziłeś pisżąć neidawno o wywiadzie z konstruktorami K10D)

    > Cokolwiek by Ci wyszło z porównywania całej matrycy będzie tylko dla
    > egzemplarza. Nawet jak wyjdzie "gradient" jak to napisałeś i ten gradient
    > będzie miał duże różnice na brzegach, to w tym co porównujemy da to
    > jedynie szczątkowe znaczenie dla sąsiednich pikseli.
    > Aby zaburzyć tę funkcję musiałbyś dowieść, że materiał jest na tyle
    > nieidealny że powstają nie tyle plamy, ale znaczące i świetnie wykrywalne
    > różnice pomiędzy pojedynczymi pikselami.

    Jak juz pisałem wyżej - jest prawdopodobne, że dla różnych partii matrycy
    charakterystyki szumów pikseli są różne - i algorytm który bedzie umiał to
    uwzględnić da lepsze rezultaty.

    > Jakieś różnice napewno są, ale moim zdaniem pomijalne. Gdyby było inaczej
    > to te plamy by wychodziły na zdjęciach. Ciężko za to by wyszły jedynie dla
    > pikseli.

    do

    > Powtórzę: gdzie ten istotny szum? :)

    Każdy z nich moze byc bardziej istotny - to zależy od ilości rejestrowanego
    swiatłą.Sszum wynikajacy z dyskretnej ilości fotonów padajacych na piksel
    matrycy będzie dominujący przy bardzo malej ilosci swiatła, w miarę wzrostu
    nateżenia swiatłe lub/i czasu ekspozycji jego wpływ będdzie malał i powyżej
    pewnej ilości swioatłą stanie się pomijalny.

    >[...]
    > Pomijając mój powyższy akapit powiem: owszem, ale skoro już wiemy, że to
    > naświetlanie samo jest przyczyną istotnych szumów to znaczy, że dowolne
    > inne informacje nie pomogą w wyeliminowaniu problemu.

    ????
    Naprawdę? Na podobnej zasadzie mzoina powiedzieć, że skoro szumy są już w
    obrazie, to dowolne metody ich nie wyeliminują - a jednak programy
    odszumiające radzą sobie jakos. z szumami majać jakoźródło gotowe pliki jpg
    czy tiff. I twierdzę, że algorytmy wykorzystujace dodatkowe informacje na
    temat charakteru tych szumów mogą radzić sobie z nimi lepiej.

    > Przykładowo jak by
    > były true-RAW, które oddają informacje związane z tablicą kompensacji to i
    > tak utonie to w morzu opisanego problemu.

    Bardzo poetyckie sformułowanie:-) A wszystko zalkeży od tego, jak będziemy
    sobie radzili z różnymi składnikami problemu. Jeśli wycisniemy już wszystko
    z tych najbardziej oczywistych moiżliwosci - przyjdzie czas i na
    wykorzystanie tych bardziej subtelnych dodatkowych informacji - i efekt
    końcowy będzie w jakimś tam stopniu lepszy.

    >[...]

    > Breloczek to był tylko przykład tego jak dawniej bardzo "cenna
    > technologia" schodzi do poziomu dyndadełka na klucze. Jeśli np za sto lat
    > chip będzie kosztował niewiele, to pewnie trafi i do tanich produktów, bo
    > czemu nie? :)

    Bo nie bedzie miał żadnych istotnych zalet a za to pewne wady w porównaniu z
    rozwiażaniem jeszcze tańśzym w postaci mniejszego chipa. Taka wadą będą np.
    rozmiary i mała glębia ostrości.

    > Tylko widzisz, podobne argumenty wysnuwają Ci którzy korygują perspektywę
    > dla obiektywów, winietę i w końcu ca. To wszystko niby dobre, ale
    > ostatecznie zdjęcie ma za sobą sporo przeszłości w przetwarzaniu i ktoś
    > może tego nie chcieć. Jak wszystko wyląduje w RAW to nie będzie za
    > sympatycznie. Dlatego nawet najmilszy algorytm - trzeba móc wyłączyć.

    I tu znów się nie zgadzamy. Co jest rzeczywistoscią - rzut geometryczny
    danego motywu na płaszczyznę, czy rzut zniekształcony przez wady optyczne
    obiektywu? Jeśli algorytm poprawiąjący wyeliminuje tylko wpływ
    niedoskonałości obiektywu bez wprtowadzania dodatkowych artefaktów to będzie
    zbliżał obraz do idealnego i jego wyłączanie nie będzie miało sensu. Problem
    tylko w tym, czy faktycznie tych dodatkowych artefaktó nie będzie.
    Analogicznie - w prostym obiektywie zwanym achromatem wprowadzono dodatkową
    soczewkę aby skompensować wady optyczne pierwszej. Gdyby rygorystycznie
    stosować Twój tok rozumowania - producent obiektywu powinien zapewnić
    mozliwość wyjmowania z niego tej dodatkowej, korygujacej soczewki...

    >[...]
    >
    > To zmienia ich charakter :)

    Zaraz - mówiliśmy o wprowadzeniu sztucznego szumu jako efektu artystycznego.
    Każdy dodatkowy efekt artystyczny z definicji zmienia w jakis sposób
    charakter obrazu.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)