    From: dominik <u...@d...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Pentax K-x - prośba o opinie
    Date: Sat, 30 Jan 2010 18:32:52 +0100
    <hj5mjd$7pj$1@inews.gazeta.pl> <hj6996$pgm$1@sunflower.man.poznan.pl>
    <hj7h8r$gg6$1@inews.gazeta.pl> <hj7nkh$5j0$1@sunflower.man.poznan.pl>
    <hj8o0p$ljd$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@g...mierzwiak.com>
    <hjlhg0$67c$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@g...mierzwiak.com>
    <hjq80t$kru$1@inews.gazeta.pl> <hjqal4$6j3$1@news.onet.pl>
    <hjr2ll$4cm$1@news.supermedia.pl> <hjrh3g$75a$1@inews.gazeta.pl>
    <hjta8o$mn5$1@inews.gazeta.pl> <hjvffn$cmv$1@news.onet.pl>
    <hjvrjj$pf3$1@inews.gazeta.pl> <hk1iug$54b$1@news.onet.pl>

    On 2010-01-30 16:26, Marek Wyszomirski wrote:
> [...]
    > na charakterystykę przenoszenia wartości tonalnych. Można temu
    > przeciwdziałać, zwiększajac ilość bitów pzretwonika analogowo-cyfrowego w
    > matrycy (np pzretywarzamy w matrycy sygnał z rozdzielczoscia 20 bitów aby po
    > korekcji mieć prawidłowy sygnał 16-bitowy) ale wiąże się to z koniecznoscią
    > wyprowadszenia z matrycy znacznie większej liczby informacji. DFużo
    > rozsadniejszym rozwiazaniem wydaje się wpływanie na charakterystyki
    > przetworników analogowo-cyfrwowych (np. poprzez zmianę napięcia
    > odniesienia) - ale wtedy kompensacja musi być wykonywana w samej matrycy.

    Byćmoże ktoś to bardzo sprawnie wyliczył - uznał że tak lub tak jest o
    wiele lepiej i uciął w odpowiednim miejscu dane. Matryca napewno daje
    możliwość przesyłania z niej znacznie większej ilości danych, przykład to
    casio, które potrafi trzepać 60 rawów na sekundę, a ten casio ma matrycę
    sony. Może więc ta nadwyżka jest?
    Póki co jak wspominałem nie widziałem matrycy z pamięcią, która nie dość,
    że musi być wielkości matrycy, to jeszcze musi być programowalna. Zrobiłby
    się z tego niemały układ już. Byćmoże tak jak mówisz - w locie sterowane
    są ADC właśnie informacjami z zewnątrz - ale niekoniecznie informacje te o
    kompensacji muszą siedzieć wprost na matrycy.

    > Nie wszystko musi wjechać - jak już pisałem powyżej - wykonanie poza matrycą
    > kompensacji różnic czułości poszczególnych komórek bez degradacji jakosci
    > sygnału wymaga zwiększenia ilości bitó pzretwornika A/C w matrycy - a każdy
    > dodatkwoy bit to dwukrotne zwiększenie ilości informacji.

    Raczej każdy dodatkowy bit zwiększa ilość informacji o 1/liczba_bitów.

    > Lrem podawał też
    > przykłąd informacji o charakterystyce szumów poszczególnych pikseli - jeśli
    > procesor ma ja wykozryustywac, tzreba te informacje z matrycy do proicesora
    > przesłać (mam wrażenie, ze jednorazowe zbudowanie i przesłanie odpowiedniej
    > tablicy nie wystarczy, gdyz charakterystyki te moga się zmieniać w czasie).

    Też się kiedyś nad tym zastanawiałem i zastanawiałem też kiedy te
    charakterystyki byłyby w takim razie uaktualniane? W procesie produkcji -
    wiadomo, ale potem to kiedy?
    Sony robią sobie tablicę hotów i walniętych pikseli, raz na miesiąc
    zbierają te informacje z ciemnej klatki i uaktualniają się. Odzidziczone
    to po minolcie. Dlatego jak tam zobaczysz hota to wystarczy tylko zmienić
    datę by wymusić dodatkowe operacje. Ale do kompensacji potrzeba
    jednorodnej powierzchni wzorcowej by porównać zdjęcia z nią. Kiedy więc?

    > Mam wrazenie, ze dokładnie w podobny sposób argumentowali 35-40 lat temu
    > producenci kalkulatorów i zegarków elektronicznych:-)))) Mam jeszcze
    > (działajacy!) budzik cyfrowy który dostałem od kolegi w r. 1980 - całkiem
    > spora płytka i kilkadziesiąt elementów na niej...

    Ok, ale fakty jakie są to sami wiemy - urządzenia elektroniczne robi się
    na spółę z masą innych. Im więcej niezależnych zespołów nad tym pracuje
    tym łatwiej składa się potem wszystko jak z klocków. Producentowi ciągle
    zostaje za to ubrać w obudowe, zeskładać to wszystko, opracować dodatki i
    gotowe. Póki co nawet duże koncerny wymieniają się elementami, a te
    najlepsze powstają w koalicjach i podobnych (np cell w ps3).

    > ??? Gdzie widzisz tę zabójczosć? Mam wrazenie, ze duzo bardziej
    > skomplikowane rzeczy były juz integrowane.

    Bo to dwa elementy, które nie muszą mieć wpisane w siebie symbiozy, za to
    produkując je oddzielnie odpad będzie mniejszy.

    > Podobnie można argumentować, że przy wymianie jednego elementu cały procesor
    > będzie do wyrzucenia - więc należy go podzielić na kilka nmiejszych
    > układów... A tymczasem studentów elektroniki na studiach od wielu już lat
    > się uczy, zę integracja funkcji całego urządzenia w możliwie jak
    > najmniejszej ilości ukłądów scalonych pozwala na wzrost niezawodności.

    To jest jeszcze zależne od wielkości produkcji i niezawodności w niej.
    Przy matrycach tak super nie jest bo one same z siebie bywają wadliwe.
    Dlaczego koszt produkcji tak wzrasta dla pełnoklatkowych? Jak byś
    powiększył powierzchnię dla aps-c to może mocno wpłynąć na cenę jeszcze.

    Zgadza się :)

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564