    From: Konrad Anikiel <...@...c>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Pękające szyny - siła natury, czy niedbalstwo ?
    Date: Thu, 08 Jan 2009 19:18:07 +0000

    w...@g...com pisze:

    > Jakem się ścigał, to miałem piękne stalowe korby, cienkie, pocieniane
    > rowkiem, takie fikuśne dwuteuweczki. Nie pękły, ale ja nie osiłek.
    > Kręciłem "z młynka". Ale pamięta taki jeden przypadek pęknięcia korby,
    > też stalowej. No, ale korba pracuje na fajne obciążenia, takie
    > skrętno-giętne. Ułamać oś pedału to mi się przytrafilo. Ale tylko
    > jeden raz i nie na wyścigu.
    > Co do szyny, to napoczęte pęknięcie prostopadłe do osi podłużnej może
    > zaowocować prostopadłym przełomem.
    > Ciekawe, choć mało czytelne są fotografie (rys.5.35) złomóww
> [...]

    No ale przecież zmęczeniowe przełomy zawsze mają jakąś część
    pomarszczoną (małą) i gładką resztę (dużą). Proporcja zależy od
    własności materiału, które są m.in. funkcją temperatury. Przy bardzo
    kruchym materiale (niskiej temperaturze) w ogóle można nie zauważyć
    strefy powolnego wzrostu pęknięcia. Miałem trochę do czynienia z
    kolejowym żelastwem 11 lat temu, ale nie przypominam sobie żeby szyny
    miały obowiązkowe badanie zmęczeniowe.
    Konrad