-
Data: 2009-01-08 20:23:16
Temat: Re: Pękające szyny - siła natury, czy niedbalstwo ?
Od: "w...@g...com" <w...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]
Konrad Anikiel napisał(a):
.......
> No ale przecież zmęczeniowe przełomy zawsze mają jakąś część
> pomarszczoną (małą) i gładką resztę (dużą). Proporcja zależy od
> własności materiału, które są m.in. funkcją temperatury. Przy bardzo
> kruchym materiale (niskiej temperaturze) w ogóle można nie zauważyć
> strefy powolnego wzrostu pęknięcia. Miałem trochę do czynienia z
> kolejowym żelastwem 11 lat temu, ale nie przypominam sobie żeby szyny
> miały obowiązkowe badanie zmęczeniowe.
> Konrad
Ten stosunek powierzchni gładkiego zmęczeniowego przełomu do reszty
powierzchni, chropowatego doraźnego mówi o naprężeniach wywoływanych w
przekroju i o nazwijmy to tak, współczynniku bezpieczeństwa, czy
zapasie wytrzymałości.
Ale patrząc na fotografie przełomów pomieszczone u Kocańdy, można
wyrobić sobie pogląd, że pęknięcia rozwijaja się od mniej więcej
środka główki szyny i są klasycznie zmęczeniowe. I ten, że mają dobrze
zaznaczoną oś symetrii prawie pokrywającą się z osią symetrii
przekroju szyny.
Co zaś idzie o badania zmęczeniowe szyn, to myślę, że są prowadzone,
choć nie na kolejach a w laboratoriach instytutów albo hut.
A tak przy okazji zapytam, czy słyszał ktoś o pękaniu szyn na linii
górniczo siarkowej, a ogólniej na rosyjskich kolejach? Szyny na LHS
mają wyraźnie większy przekrój i chyba mniejszy rozstaw podkładów.
Podsypka też robi wrażenie staranniejszej-mocniejszej.
O pełzaniu szyn pisano już dawniej i nawet M.T.Huber cos napomyka o
tym, że w pracy swojej zaniedbał jakby ten problem uważając że
deformacje torów powodowane są ich drganiami ,i przyznaje, że o
pełzaniu pisano
w czasopismach kolejowych i zauważano je ( pomierzono?) zaraz po
przejeździe ociągu.
W.Kr.
Następne wpisy z tego wątku
- 08.01.09 20:43 Mateusz Nowaczyk
- 08.01.09 21:06 J.F.
- 09.01.09 07:01 WM
- 09.01.09 09:01 Konrad Anikiel
- 09.01.09 13:51 Konrad Anikiel
Najnowsze wątki z tej grupy
- Ster w trolejbusie.
- DeepSeek nie lubi gadać o polityce
- pokolenie Z
- huta ruszyla
- piece wodorowe
- Żarówka do lampy z czujnikiem ruchu
- most kilometrowy
- kladka Zagorze
- zapora Zagorze
- Rodzaj przekładni planetarnej z
- Zapora Stronie Śląskie cd
- Filtr do pompy ruskiej
- Wyważanie kół rowerowych
- Belka
- Precyzyjne cięcie opony samochodowej
Najnowsze wątki
- 2025-02-21 Warszawa => Key Account Manager IT <=
- 2025-02-21 Warszawa => Data Engineer (Tech Lead) <=
- 2025-02-21 Aliexpress zaczął oszukiwać na bezczelnego.
- 2025-02-21 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-21 Kula w łeb
- 2025-02-21 Warszawa => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-02-21 Warszawa => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-02-21 Lublin => JavaScript / Node / Fullstack Developer <=
- 2025-02-21 Pawel S
- 2025-02-21 Warszawa => Key Account Manager (Usługi HR) <=
- 2025-02-21 Katowice => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-02-21 Chrzanów => Programista NodeJS <=
- 2025-02-21 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-02-21 Warszawa => Administrator Systemów Windows IT <=
- 2025-02-21 Wrocław => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=