eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaPękające szyny - siła natury, czy niedbalstwo ?Re: Pękające szyny - siła natury, czy niedbalstwo ?
  • Data: 2009-01-08 19:18:07
    Temat: Re: Pękające szyny - siła natury, czy niedbalstwo ?
    Od: Konrad Anikiel <...@...c> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    w...@g...com pisze:
    >
    > Konrad Anikiel napisał(a):
    >> On 8 Jan, 14:37, "w...@g...com"
    >> <w...@g...com> wrote:
    >>
    >>> ?Dora?ne p?kni?cie jest przy takich napr?eniach ?[(1/4 -1/3) Re] ma?o
    >>> prawdopodobne.
    >> A nigdy nie p?k?a Panu Wies?awowi korba peda?u w rowerze? .....
    >> Konrad
    > Jakem się ścigał, to miałem piękne stalowe korby, cienkie, pocieniane
    > rowkiem, takie fikuśne dwuteuweczki. Nie pękły, ale ja nie osiłek.
    > Kręciłem "z młynka". Ale pamięta taki jeden przypadek pęknięcia korby,
    > też stalowej. No, ale korba pracuje na fajne obciążenia, takie
    > skrętno-giętne. Ułamać oś pedału to mi się przytrafilo. Ale tylko
    > jeden raz i nie na wyścigu.
    > Co do szyny, to napoczęte pęknięcie prostopadłe do osi podłużnej może
    > zaowocować prostopadłym przełomem.
    > Ciekawe, choć mało czytelne są fotografie (rys.5.35) złomóww
    > zmęczeniowych szyn kolejowych w: S. Kocańda, "Zmęczeniowe pękanie
    > metali". Widać na nich wyraźny złom zmęczeniowy główki i doraźny
    > szyjki i stopki. Robią wrażenie prostopadłego do osi podłużnej.
    > Podobną fotografię można zobaczyć w : Bielajew, Soprotiwlenije
    > materiałow, fig.638.
    > Widziałem takie prostopadłe "pękanie" wału napoczete od karbu. 10%
    > przełomu zmęczeniowego, reszta doraźny. Wał robiący bardzo solidne
    > wrażenie. Tylko obciążenie gwałtownie zmienne i dla radości raz na
    > obrót. ( Wał zwrotny w przenośniku zgrzebłowym).

    No ale przecież zmęczeniowe przełomy zawsze mają jakąś część
    pomarszczoną (małą) i gładką resztę (dużą). Proporcja zależy od
    własności materiału, które są m.in. funkcją temperatury. Przy bardzo
    kruchym materiale (niskiej temperaturze) w ogóle można nie zauważyć
    strefy powolnego wzrostu pęknięcia. Miałem trochę do czynienia z
    kolejowym żelastwem 11 lat temu, ale nie przypominam sobie żeby szyny
    miały obowiązkowe badanie zmęczeniowe.
    Konrad

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: