  • 151. Data: 2013-09-15 13:12:28
    Temat: Re: Patrz w lusterka, mercedesy są wszędzie
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Tomasz,

    Sunday, September 15, 2013, 12:20:19 PM, you wrote:

    > Ubezpieczenie obowiązkowe jest tu na tyle specyficznym ubezpieczeniem, że o
    > ideach mających sens w przypadku ubezpieczeń dobrowolnych, można zapomnieć.
    > A przynajmniej rozdzielić je na część obowiązkową i dobrowolną.

    I masz rozdzielone - obowiązkowe OC z funduszem gwarancyjnym i
    regresem w przypadku pijaków, świadomych uszkodzeń itp. oraz
    dobrowolne AC. To nie jest zły system. Nie jest idealny ale ludzie też
    nie są idealni i dlatego są potrzebne takie protezy. Gdyby skutki
    zdarzeń drogowych uderzały tylko i wyłącznie w sprawców - system
    ubezpieczeń obowiązkowych byłby niepotrzebny. Jednak zazwyczaj sprawca
    jest mniej poszkodowany i dlatego właśnie ubezpieczenia w tej formie
    są konieczne.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 152. Data: 2013-09-15 13:50:03
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

> [...]
    > ubezpieczeń obowiązkowych byłby niepotrzebny. Jednak zazwyczaj sprawca
    > jest mniej poszkodowany i dlatego właśnie ubezpieczenia w tej formie
    TEN SYSTEM jest NAJGORSZY jaki może być.
    1. mozesz ubezpieczyć auto na babcie i jeździć jak chcesz
    2. możesz mieć ubezpieczenie, zniżki, a nie miec prawa jazdy
    3. możesz generować nieograniczone (prawie) straty, co np 2 lata, i
    korzystać z 50-60% bonusu za bezszkodowość
    4. szkody które wyrządziłeś wcale lub w stopniu minimalnym uszczuplają
    Twoje konto
    5. możesz korzystać ze zniżek innych osób dorejestrowując się do ich auta
    6. składki są horrendalnie wysokie, bo zrzucamy się do wspólnego wora
    7 nieprzestrzeganie przepisów, ryzykowna jazda nie wpływa na składkę

    popatrz teraz na AC. masz 2 zabezpieczenia auta? taniej. bierzesz na
    siebie 10% duuuuużo taniej. wozisz małe dzieci - taniej. dajesz kierować
    młodym gniewnym - drożej. da się? Oczywiście.

    PRzy okazji jeszcze jedna sprawa. Dla mnie, to _olbrzymia_ różnica, czy
    ktoś - dziecko, pracownik, kierowca, coś spieprzył bo popełnił błąd,
    zapomniał, zagapił się (- jesteśmy tylko ludzmi!) czy też spieprzył bo
    ewidentnie się o to prosił, bawiąc się brzytwą, szlifując bez okularów,
    albo jadąc 130/50km/h. Pierwsze jest wynikiem zagapienia, zapomnienia
    pewnej bierności, a drugie wynikiem aktywnego, czynnego działania,
    połączenia kilku kroków, ze świadomym pominięciem zasad.

    ToMasz

  • 153. Data: 2013-09-15 13:55:38
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sun, 15 Sep 2013 13:12:28 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > I masz rozdzielone - obowiązkowe OC z funduszem gwarancyjnym i
    > regresem w przypadku pijaków, świadomych uszkodzeń itp. oraz
    > dobrowolne AC. To nie jest zły system.

    System z racji obowiązkowości, musi mieć ogromne ograniczenia.
    Te ograniczenia po prostu dużo kosztują - powstaje wieli system
    nieefektywny finansowo.

    Im bardziej ograniczy się część obowiązkową, tym bardziej sprawna finansowo
    będzie część pozostała, nieobowiązkowa.

    A założyć należy że bazą dla obowiązku ubezpieczenia, jest nie ochrona
    sprawcy, a jedynie poszkodowanego.
    Bo chodzi o to żeby poszkodowany nie został bez środków - powiedzmy że z
    tym można się zgodzić.
    I dlatego ochrona obowiązkowa powinna obejmować jedynie interes tego
    poszkodowanego.

    Ochrona interesu sprawcy (czyli mojego własnego), to już powinna być
    indywidualna decyzja każdego kto chce swój interes zabezpieczeać.

    I dopiero to pozwoli na zastosowanie podstawowych zasad wyboru
    ubezpieczenia.
    Czyli przede wszystkim ubezpieczanie się wyłącznie od ryzyka na którego
    poniesienie mnie nie stać.
    Druga ważna sprawa to wpływ ubezpieczyciela na zachowanie sprawcy, czyli
    jakieś dodatkowe warunki umowy, wyłączenia itp.

    Warunki zawierania polis AC są dużo zdrowsze.

  • 154. Data: 2013-09-15 13:59:59
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sun, 15 Sep 2013 12:52:05 +0200, J.F. napisał(a):

> [...]
    >
    > Wiec statystycznie to przecietny kierowca powoduje znacznie mniej niz
    > "jeden raz w zyciu". Dwa to juz pech.

    > Ale nadal by tak jezdzili do pierszego wypadku, tylko odkladali na
    > zagranicznym koncie :-)
    > A nie o to chodzi aby czekac az kogos zabije - 20 pkt go utemperuja
    > rownie dobrze.
    >
    > Poza tym - smiem twierdzic ze oni tak wyprzedzaja tam gdzie sa
    > warunki. Inaczej juz dawno by kierowcy wygineli.

    > Inteligentny czlowiek sie ubezpieczy od zdarzenia ktore moze go
    > kosztowac caly majatek, a zdarza sie raz na 400 lat.

    Podstaowowe kryterium sensu/bezsensu zawarcia ubezpieczenia jest takie, że
    warto ubezpieczać się jedynie od ryzyka na którego poniesienie mnie nie
    stać.

    Obecnie główną częścią składki którą muszę płacić, jest ubezpieczenie od
    drobnych stłuczek (bo to w swojej masie kosztuje ubezpieczyciela
    najwięcej).
    A to nie te drobne stłuczki są celem istnienia systemu ubezpieczenia
    obowiązkowego.

    Ja bym się bardzo chętnie ubezpieczył od szkód powyżej np. 5000zł, bo
    wszystko poniżej to jestem w stanie w każdej chwili uregulować kartą
    kredytową przy bankomacie bez zrujnowania się.
    A założę się że uczciwie skalkulowana stawka ubezpieczenia wyniesie wtedy
    mniej niż połowę tego co płacę dziś.

  • 155. Data: 2013-09-15 14:38:30
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-09-15 00:59, Tomasz Pyra pisze:
    > a z masy spadkowej po rodzicach
    > kupić mu nowego Mercedesa.

    Jak się już wymądrzasz, to rób to z sensem, a nie bzdury walisz.

    --
    Liwiusz

  • 156. Data: 2013-09-15 14:43:16
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Ale to przeczy samej idei ubezpieczeń.

    A jaka jest idea ubezpieczeń? Bo w tym OC idea jest taka, aby
    poszkodowany miał wypłacone odszkodowanie, a nie żeby sprawca pozostał
    bogaty. Jedynym sensem istnienia braku regresu jest zmniejszenie chęci
    do ucieczki z miejsca wypadku.

    --
    Liwiusz

  • 157. Data: 2013-09-15 15:12:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 15 Sep 2013 14:43:16 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > A jaka jest idea ubezpieczeń? Bo w tym OC idea jest taka, aby
    > poszkodowany miał wypłacone odszkodowanie, a nie żeby sprawca pozostał
    > bogaty.

    No nie, idea ubezpieczenia to jest to aby pozostac bogatym.
    Od mozliwej straty sie ludzie ubezpieczaja.

    J.

  • 158. Data: 2013-09-15 15:16:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 15 Sep 2013 13:59:59 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):
> [...]
    > kredytową przy bankomacie bez zrujnowania się.
    > A założę się że uczciwie skalkulowana stawka ubezpieczenia wyniesie wtedy

    Ale wiesz - juz teraz chyba 1/3 to sa koszty wlasne ubezpieczyciela.
    budynki, komputery, agenci i reklamy :-)

    Wiec albo tych wiekszych szkod jest bardzo malo, albo do polowy nie
    spadnie, i bedziesz mial jeszcze wieksze wrazenie ze przeplacasz :-)

    J.

  • 159. Data: 2013-09-15 15:42:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 15 Sep 2013 13:50:03 +0200, ToMasz napisał(a):
    > TEN SYSTEM jest NAJGORSZY jaki może być.
    > 1. mozesz ubezpieczyć auto na babcie i jeździć jak chcesz

    Ale co - wolisz miec ubezpieczenie osobowe i problem, bo zona nie
    moze, ojciec nie moze, brat nie moze ... ?
    Ani znajomy nie moze, jak razem jedziecie, a ty zmeczony jestes ?

    > 2. możesz mieć ubezpieczenie, zniżki, a nie miec prawa jazdy

    No, jesli od lat placisz OC i masz mala szkodowosc ... czemu nie ?

    > 3. możesz generować nieograniczone (prawie) straty, co np 2 lata, i
    > korzystać z 50-60% bonusu za bezszkodowość

    A to efekt uboczny. Kiedys babcie i ciotki sie wyczerpia i przyjdzie
    ubezpieczyc na siebie. Kiedys system uszczelnia i nie bedzie tak
    latwo.

    No i jeszcze musisz naprawic wlasny samochod, wiec jak naprawde co dwa
    lata, to jednak drogo.
    I okazuje sie ze ci piraci wcale tak duzej szkodowosci nie maja, za to
    kosztuja niektorzy kapelusznicy - jezdza wolno, ale nieuwaznie ..

    > 4. szkody które wyrządziłeś wcale lub w stopniu minimalnym uszczuplają
    > Twoje konto

    Na tym polega ubezpieczenie.

    > 5. możesz korzystać ze zniżek innych osób dorejestrowując się do ich auta

    powoli domykaja i moze sie okazac ze juz nie, bo ani nie daje ci to
    znizek, a jeszcze innym zabiora.

    > 6. składki są horrendalnie wysokie, bo zrzucamy się do wspólnego wora

    smiem twierdzic ze niskie.
    No chyba ze masz 20 lat i trzylitrowa beemke w Warszawie :-)

    > 7 nieprzestrzeganie przepisów, ryzykowna jazda nie wpływa na składkę

    Jesli przez wiele lat nie owocuje wypadkiem ... to chyba dobrze :-)

    Wolisz po amerykansku ? Karac dodatkowo znacznie wyzej niz mandatami ?

    > popatrz teraz na AC. masz 2 zabezpieczenia auta? taniej. bierzesz na
    > siebie 10% duuuuużo taniej

    Czy tak duzo ... powinno byc 10% taniej.
    Jesli wiecej, to cos jest nie tak :-)

> [...]
    > pewnej bierności, a drugie wynikiem aktywnego, czynnego działania,
    > połączenia kilku kroków, ze świadomym pominięciem zasad.

    Tu byla Warszawa, wiec powiedzmy ze celowe przekroczenie,
    ale nie zauwazyc znaku sie zdarza. A ty co - z automatu regres ?

    I czemu tylko predkosc ? Ten z opla to powinien wiedziec ze tam sa
    trzy pasy i trzeba zachowac potrojna ostroznosc ..

    J.

  • 160. Data: 2013-09-15 15:43:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 15 Sep 2013 12:44:26 +0200, DoQ napisał(a):

    > Czyli nie zarabiał/li najniższej krajowej :P

    Ale komornik pod stolem sciagal nie bedzie :-)

    J.