  • 31. Data: 2009-07-02 13:01:48
    Temat: Re: Panel LCD uzywany
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "Czornyj" napisał
    > Od siebie dodam, że poluję od dłuższego czasu na Belineę 101910. Jest to
    > co
    > prawda MVA ale mam kumpla, który od długiego czasu używa tego modelu i to
    > co

    Osobiście jeśli chodzi o low-end, to kupiłbym używane Eizo L768.
    Kupując przechodzone L768 mamy pewne szanse, że trafi nam się dobry
    monitor. Kupując Belineę - z całym szacunkiem dla Twojego kolegi -
    szanse są minimalne.
    --------------------

    On kupował nowy. Być może trafił na dobry egzemplarz lub wogóle kupował w
    jakimś sensownym miejscu gdzie mieli pod tym kątem przebrane sztuki. To
    drugie jest dość prawdopodobe na ile go znam.

    Nawiasem mówiąc kolejny raz słyszę przestrogę przed Belineami, chyba cholera
    dam sobie z tą marką spokój...

    adam

  • 32. Data: 2009-07-02 13:27:13
    Od: Marx <M...@n...com>

    Czornyj pisze:

> [...]
    > Kupując przechodzone L768 mamy pewne szanse, że trafi nam się dobry
    > monitor. Kupując Belineę - z całym szacunkiem dla Twojego kolegi -

    Ten Eizo wyglada interesujaco - jaka jest jego przewaga nad NEC 1980?
    Marx

  • 33. Data: 2009-07-02 18:54:44
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

    > Ten Eizo wyglada interesujaco - jaka jest jego przewaga nad NEC 1980?

    19-o calowe Eizo tak naprawdę od lat pomimo częstej zmiany nazwy
    różnią się między sobą nieistotnymi z punktu widzenia grafiki/
    fotografii pierdołami. Wszystkie robione są na matrycach Samsung PVA,
    a różnią się tylko pierdołami typu czas reakcji, dopalacze, jasność
    podświetlenia itp. pierdy. Różnica między L768, S1910, S1921, S1931 i
    S1932 jest do pominięcia - co dla nas istotne, są to monitory
    wyposażone w 10-o bitowy LUT i fabrycznie bardzo ładnie
    zlinearyzowane, dzięki czemu nie mamy przekłamań w jasności
    wyświetlanych walorów i pewne (acz ograniczone) możliwości regulacji
    parametrów wyświetlania obrazu.

    W stosunku do NEC-a 1980 nie mamy niestety (albo stety) matrycy IPS,
    sprzętowej kalibracji i tak dużych możliwości regulacji, ale zyskujemy
    panelik o lepszej czerni, na którym wygodnie się pracuje w ciemnym
    pomieszczeniu, na niskich wartościach luminancji, a który tak czy owak
    został fabrycznie w miarę poprawnie wysterowany.

    Jedyny problem to zakup panelu, który nie świecił przez ostatnie kilka
    lat przez 24h na 100% mocy jarzeniówek, który nie jest porysowany, nie
    ma galaktyki hot/dead pixeli i nie został pouszkadzany w czasie
    użytkowania lub w transporcie - matryca to delikatna rzecz i jeśli się
    w nią wyrżnie, zostaje na niej ciemny placek. Jeśli się takowa sztuka
    powiedzie, to mamy świetny panelik za niewielką cenę - Eizo to
    faktycznie solidne, bezawaryjne i niezwykle żywotne bestie i jeśli
    tylko nikt się nad nimi nie znęcał, nie wysmażał, nie przewoził jak
    worków kartofli, nie walił w powierzchnię, nie rysował ekranu ostrymi
    narzędziami, to mogą posłużyć nam przez lata.

  • 34. Data: 2009-07-03 05:58:37
    Od: Marx <M...@n...com>

    A jak wyglada kalibracja tego monitora? I jak to wyglada w NECu?
    Tzn czy sa jakiekolwiek roznice?
    Czy kazdy kalibrator jest w stanie je kalibrowac, czy tez wymagane sa
    jakies dedykowane? Jak rozumiem, kalibracja odbywa sie w monitorze a nie
    karcie graficznej - czy to znaczy ze nie jest potrzebny ten program w
    autostarcie do podmiany LUT w karcie graficznej?
    Marx

  • 35. Data: 2009-07-03 07:50:02
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

    On 3 Lip, 07:58, Marx <M...@n...com> wrote:
> [...]
    > karcie graficznej - czy to znaczy ze nie jest potrzebny ten program w
    > autostarcie do podmiany LUT w karcie graficznej?

    W NEC-u kalibrowany jest LUT monitora, jego profil wogóle nie zawiera
    tagu vcgt, który zmienia zawartość LUT karty graficznej, dlatego jego
    kalibracja jest bezstratna. W Eizo dokonuje się normalnej kalibracji
    ustawiając punkt bieli w menu monitora (czyli ręcznie modyfikując 10-o
    bitową LUT monitora) oraz za pomocą utworzenia profilu z korektą w
    tagu vcgt wgrywaną do LUT karty, ale ponieważ jest on dobrze
    zlinearyzowany, to korekta jest symboliczna i również uzyskujemy dobrą
    tonalność.
    Do kalibracji nie jest wymagany dedykowany kalibrator, czyli można
    używać standardowych kolorymetrów lub spektrofotometrów X-Rite.

  • 36. Data: 2009-07-03 10:49:49
    Od: Marx <M...@n...com>

    Czornyj pisze:

    > Słynne 1980FXi pieszczotliwie zwane "płytą chodnikową" to dość stare
    > dzieje - jak zwykle w przypadku paneli NEC, z którymi nic nie może być
    > normalnie były jakieś kruczki i patenty na jego sprzętową kalibrację,
    > dla jednych monitorów takie, dla innych siakie. Swego czasu rzecz była
    > namiętnie omawiana np. na forum mva, proponuję poszperać w archiwach -
    > ja niestety z tymi panelami nigdy nie miałem doczynienia.

    Ta strona mva.pl chyba juz nie istnieje...? Czy ona nie byla czasem
    zwiazana z jakims sklepem (Sirius)?
    Szkoda ze tyle wiedzy z tego forum poszlo w kosz :(
    Tu jednak widzac zalete serwera news
    Marx
    Ps. w archiwum widze ze ostatni raz strona byla zywa w lutym 2008. Jest
    teraz jakies miejsce w necie, gdzie mozna poczytac o LCD?

  • 37. Data: 2009-07-03 10:58:17
    Od: Tom01 <b...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    1980FXi ma bardzo niską trwałość. Degradację własności wyświetlacza może
    być widać gołym okiem po ok 2-3 latach pracy.

    Mva.pl była zaniedbana od dłuższego czasu. Właściciel nie jest
    zainteresowany reaktywacją. Sporo ludzi którzy tam pisywali, przenieśli
    się na fora fotograficzne. Szczególnie polecam canon-board i nikon.

    --
    Tomasz Jurgielewicz
    Masz problem z kolorem? Wal śmiało!

  • 38. Data: 2009-07-03 11:33:30
    Od: Marx <M...@n...com>

    Poczytalem o tych monitorach w ś.p. mva.pl
    http://web.archive.org/web/20071010150902/www.mva.pl
    /?id_kategorii=2&top=71&kategoria=238
    http://web.archive.org/web/20071010151006/www.mva.pl
    /?id_kategorii=2&top=71&kategoria=195
    Odnosze wrazenie, iz NEC jest jednak lepszym monitorem. Na poziom czerni
    w NECu specjalnie nie narzekaja a to chyba jedyna przewaga Eizo.
    Natomiast NEC jest nowszym monitorem, ma kalibracje sprzetowa, znacznie
    nizszy czas reakcji.
    Teraz wiec musze tylko poogladac oba modele na zywo i sprawdzic w jakim
    sa stanie
    Marx

  • 39. Data: 2009-07-03 11:41:24
    Od: Marx <M...@n...com>

    Tom01 pisze:
    > 1980FXi ma bardzo niską trwałość. Degradację własności wyświetlacza może
    > być widać gołym okiem po ok 2-3 latach pracy.

    a z ciekawosci, na czym polega ta degradacja?
    Marx

  • 40. Data: 2009-07-03 11:47:14
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

> [...]
    > nizszy czas reakcji.
    > Teraz wiec musze tylko poogladac oba modele na zywo i sprawdzic w jakim

    Czasy reakcji są bez znaczenia, chyba że ktoś namiętnie ogląda filmy i
    ostro gra w gierki.
    Używany NEC mimo swych zalet jest znacznie bardziej ryzykowny. Panele
    serii 80 cieszyły się sporym powodzeniem wśród grafików i zwykle nie
    kupowano ich do stawiania pasjansa, dlatego szanse trafienia na
    niezbyt intensywnie eksploatowany egzemplarz są mizerne.