  • 1. Data: 2011-12-15 06:46:13
    Temat: PT100 - a jednak jest to możliwe
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    Witam,
    kilka miesięcy temu pytałem o wsparcie w budowie przetwornika dla
    PT100 i odradzano mi tutaj budowę tego przetwornika w oparciu o
    popularne wzmacniacze. Więc chciałbym poinformować, że zbudowałem taki
    przetwornik w oparciu o 2 wzmacniacze LM358, podłączenie 2 przewodowe,
    zakres mierzonej temperatury -50..+160 stopni Celsjusza. Cały układ
    odporny jest na podgrzewanie (trzyma parametry) a zdjęta
    charakterystyka temperatury jest liniowa. Pomiar dokonywany jest na
    ATmega. Przez PT100 przepływa prąd około 1mA, co nie powoduje
    samonagrzewania. Fakt, wykorzystałem do budowy symulator, który
    umożliwił mi szybki dobór rezystorów do odpowiedniej konfiguracji
    wzmacniaczy.

    I wcale nie musiałem używać drogich lub specjalizowanych do tego
    układów.
    Ten news to tak na rozruszanie grupy ;)

    pytajacy

  • 2. Data: 2011-12-15 07:11:07
    Temat: Re: PT100 - a jednak jest to możliwe
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 14 Dec 2011 22:46:13 -0800 (PST), pytajacy napisał(a):
    > kilka miesięcy temu pytałem o wsparcie w budowie przetwornika dla
    > PT100 i odradzano mi tutaj budowę tego przetwornika w oparciu o
    > popularne wzmacniacze.

    Odradzalismy ? Chyba tak.
    To nie termopara ani nie tensometr, ale ...

> [...]
    > wzmacniaczy.
    > I wcale nie musiałem używać drogich lub specjalizowanych do tego

    ile on ma - 0.3ohm/K ? * 1mA = 0.3mV/K.

    A teraz spojrz w katalog, jaka jest zadeklarowany dryft temperaturowy dla
    LM358 ? Ma obowiazek trzymac parametry, czy miales szczescie ?

    A miernik z zalozenia mial byc domowy, gdzie temperatura raczej 15-30 C,
    czy przenosny, gdzie trzeba by zalozyc -20 do +35 ... czy moze z ambicjami
    na -50 do +80 otoczenia ? :-)

    Schemacik moze jakis ? :-)

    J.

  • 3. Data: 2011-12-15 07:36:49
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    > ile on ma - 0.3ohm/K ? * 1mA = 0.3mV/K.
    Tego wzoru nie rozumiem, czego on dotyczy - widocznie się nie znam.

    > A teraz spojrz w katalog, jaka jest zadeklarowany dryft temperaturowy dla
    > LM358 ? Ma obowiazek trzymac parametry, czy miales szczescie ?
    Zbudowałem kilka takich układów i efekt jest powtarzalny.

    > A miernik z zalozenia mial byc domowy, gdzie temperatura raczej 15-30 C,
    > czy przenosny, gdzie trzeba by zalozyc -20 do +35 ... czy moze z ambicjami
    > na -50 do +80 otoczenia ? :-)
    No przecież pisałem, że podgrzewałem dmuchawą i z pewnością układ miał
    około 100 stopni.

    > Schemacik moze jakis ? :-)
    Proszę bardzo:
    http://img36.imageshack.us/img36/9805/pt100.jpg

    pytajacy

  • 4. Data: 2011-12-15 14:06:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "pytajacy" napisał w wiadomości grup
    >Tego wzoru nie rozumiem, czego on dotyczy - widocznie się nie znam.

    PT100 ma 0.3 ohm/Kelvin, przy pradzie 1mA to jest 0.3mV/K.

    Zakladajac ze chcesz dokladnosc 1 stopnia, to wzmacniacz musi miec
    niedokladnosc na wejsciu ponizej 0.3mV.

    >Zbudowałem kilka takich układów i efekt jest powtarzalny.

    No coz - TI dla LM358 podaje offset wejsciowy max 7mV. A moze i
    Typical jest lepszy - 2 mV. A w innym miejscu 9mV
    To jest stale, wiec mozna kompensowac.

    Ale jest jeszcze offset drift - typowo 7uV/K. Ile maksymalnie .. nie
    podaja. Podaja dla LM358A - 20uV/K.
    Duzo to nie jest, ale jak sie temperatura zmieni o 50 C ....

    No i teraz pytanie - kupiles od lepszego dostawcy, miales szczescie,
    99% klientow moze liczyc na szczescie i parametry lepsze od "typical"
    ?

    >No przecież pisałem, że podgrzewałem dmuchawą i z pewnością układ
    >miał
    >około 100 stopni.

    Ale zalozenia projektowe tez wazne - ma wytrzymac dobrze dzialac przy
    +/-5C, czy +/-50C ?
    Robisz jedna sztuke czy produkcja masowa, gdzie sie kiedys mozna
    zdziwic niewasko ze klienci urzadzenie zwracaja, a przeciez "nic nie
    zmienilismy". Tylko nowe czesci kupilismy, z innej partii.
    A dostawca oczywiscie "ale o co chodzi - zgodne z katalogiem".

    > Schemacik moze jakis ? :-)
    >Proszę bardzo:
    >http://img36.imageshack.us/img36/9805/pt100.jpg

    To zwracam uwage ze do stabilnosci jeszcze ten LM285 sie doklada, no i
    nie chce mi sie analizowac - ale chyba nie masz nigdzie kasowania
    offsetu/ustawiania "zera" - programowo to robisz ?

    J.

  • 5. Data: 2011-12-15 14:33:44
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    W dniu 2011-12-15 15:06, J.F pisze:

    > PT100 ma 0.3 ohm/Kelvin, przy pradzie 1mA to jest 0.3mV/K.

    Podobno 0.385, ale to i tak nie ma znaczenia w tym układzie (błędy będą
    dużo większe).

> [...]
    > nie chce mi sie analizowac - ale chyba nie masz nigdzie kasowania
    > offsetu/ustawiania "zera" - programowo to robisz ?

    Dorzucę jeszcze pytanie: jaka jest funkcja R41?

    Problemem też są doprowadzenia do Pt100, prąd przez nie płynący wywołuje
    spadki napięcia wpływające na odczyt. Niby można je skompensować, ale to
    partactwo. Co gorsza, zmiany temperatury doprowadzeń będą wywoływać błędy.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 6. Data: 2011-12-15 15:53:38
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2011-12-15 15:33, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Dorzucę jeszcze pytanie: jaka jest funkcja R41?

    Pierwszy stopień to zdaje się wzmacniacz różnicowy, R45 || R19 to R3 z
    tego rysunku:
    http://upload.wikimedia.org/wikibooks/pl/d/d0/Wo_ode
    jmujacy.svg.png

    Tylko stopień wzmocnienia będzie mu się zmieniał z temperaturą :-)

  • 7. Data: 2011-12-15 17:21:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zbych" napisał w wiadomości grup

    >Pierwszy stopień to zdaje się wzmacniacz różnicowy,

    Wyglada podobnie, ale tu jest to chyba znacznie bardziej
    skomplikowane - w calosci jest to czlon linearyzujacy PT100, ktory ma
    czlon kwadratowy w charakterystyce.

    J.

  • 8. Data: 2011-12-15 17:22:04
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    W dniu 2011-12-15 16:53, Zbych pisze:

> [...]
    jmujacy.svg.png

    > Tylko stopień wzmocnienia będzie mu się zmieniał z temperaturą :-)

    Wzmacniacz różnicowy z dodatnim sprzężeniem zwrotnym?
    I to właśnie głębokość tego sprzężenia zmienia się z temperaturą.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 9. Data: 2011-12-15 17:52:34
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    On 15.12.2011 18:21, J.F wrote:

    > Wyglada podobnie, ale tu jest to chyba znacznie bardziej skomplikowane -
    > w calosci jest to czlon linearyzujacy PT100, ktory ma czlon kwadratowy w
    > charakterystyce.

    Masz rację, pierwszy link z google o linearyzacji pt100 pokazuje właśnie
    taki układ:
    http://www.eetasia.com/ARTICLES/2005JUN/A/2005JUN07_
    STECH_AN.PDF

  • 10. Data: 2011-12-15 18:20:17
    Od: "!MWLM" <s...@e...om>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    Wzmacniacz różnicowy z dodatnim sprzężeniem zwrotnym?
    I to właśnie głębokość tego sprzężenia zmienia się z temperaturą.
    =========

    ale naukowe nazwy:-)
    Toż to zwykły mostek rezystancyjny
    Wzmacniacz robi za wzmacniacz błędu:-)