  • 91. Data: 2011-05-18 09:14:39
    Temat: Re: POLSKA
    Od: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    > Napisz cos wiecej. O wplywie odblaskow na tego dzwona np.

    Kiedyś pisałem. Bezpośrednia przyczyna wypadku wynikała ze zmian w
    postrzeganiu pod wpływem przepisu o swiatłach w dzień. Światła z
    reflektora projekcyjnego w jasny dzień nie widać. Wyjeżdżający z
    podporządkowanej spodziewał się świateł więc mnie "nie widział" i
    wyjechał kiedy byłem 10 metrów od niego. Pomimo żenująco niskiej
    prędkości nie dałem rady wyhamować. Od tego czasu zainteresowałem się
    problemem fizjologii i psychologii widzenia w kontekście tego co się
    znajduje w obserwowanej scenie. Zajmuję sie obrazem zawodowo od ponad 20
    lat, więc temat mi bardzo bliski. Wnioski są takie, że widzimy różnie w
    funkcji ilości i siły bodźców. Jeśli tło jest spokojne, naturalne,
    wszystkie obiekty widzimy tak samo. Jeśli pojawia się impuls, np w
    postaci swiatła motocyklowego dociera do mózgu jako sytuacja anormalna w
    scenie, gwałtownie rośnie kontrast = alarm w mózgu. Jeśli w scenie jest
    stała duża ilość silnych impulsów, mózg się "programuje" na ich
    postrzeganie i ich oczekuje. Kontrast sceny jest sztucznie wysoki, więc
    informacja o ciemniejszych obiektach jest osłabiona. Widzi Pan związek z
    oblaskami? Jeśli wmówimy że odblaski są dobre i obowiązkowe, spadnie
    chcąc nie chcąc zdolność postrzegania wszystkiego bez odblasków.

    --
    Tom01

  • 92. Data: 2011-05-18 09:24:48
    Od: Roman Niewiarowski <n...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-05-18 11:14, Tom01 pisze:

> [...]
    > podporządkowanej spodziewał się świateł więc mnie "nie widział" i
    > wyjechał kiedy byłem 10 metrów od niego. Pomimo żenująco niskiej

    Nawet gdybys mial szklo ryflowane to i tak bys mogl uslyszec
    'niewidzialempana'. Wiem, bo tak mialem. Ale to nie jest powod dla ktore
    postulowalbym jazde bez swiatel w nocy.

    > postrzeganie i ich oczekuje. Kontrast sceny jest sztucznie wysoki, więc
    > informacja o ciemniejszych obiektach jest osłabiona.

    Oczywiscie.

    > Widzi Pan związek z oblaskami?

    Co Ty tak z tym panem ?

    > Jeśli wmówimy że odblaski są dobre i obowiązkowe, spadnie
    > chcąc nie chcąc zdolność postrzegania wszystkiego bez odblasków.

    Tak by bylo gdyby dzikie tlumy przechadzaly sie poboczami, a tak nie
    jest. Nieoznakowani maja szanse takie jak teraz, oznakowani wieksze.

    pozdr
    newrom

  • 93. Data: 2011-05-18 09:36:23
    Od: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    > Nawet gdybys mial szklo ryflowane to i tak bys mogl uslyszec
    > 'niewidzialempana'. Wiem, bo tak mialem.

    Oczywiście, ale głupotą jest wprowadzać regulacje zwiększające ryzyko
    wystąpienia takich sytuacji.

    > Ale to nie jest powod dla ktore
    > postulowalbym jazde bez swiatel w nocy.

    A gdzie jest mowa o jeździe bez świateł w nocy?

    > Co Ty tak z tym panem ?

    Ja już tak mam. Nie lubię amerykanizowania języka.

    > Tak by bylo gdyby dzikie tlumy przechadzaly sie poboczami, a tak nie
    > jest. Nieoznakowani maja szanse takie jak teraz, oznakowani wieksze.

    Wziąż złe rozumowanie. Nie chodzi o różnicę w widoczności pieszych.
    Wiadomo, że taki z odblaskiem jest bardziej widoczny. Chodzi o to, że
    jeśli będzie przepis o obowiązkowych odblaskach i kamizelkach kierowcy
    poświadomie zaczną sie ich spodziewać i będą jeszcze bardziej zaskoczeni
    widokiem tych bez. Rezultat: Wzrośnie ryzyko trafienia w takiego bez
    odblasku.

    --
    Tom01

  • 94. Data: 2011-05-18 10:23:57
    Od: Roman Niewiarowski <n...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-05-18 11:36, Tom01 pisze:

    > Oczywiście, ale głupotą jest wprowadzać regulacje zwiększające ryzyko
    > wystąpienia takich sytuacji.

    Glebilem tak w 2004, byl wtedy obowiazek dla samochodow ? (bo juz nie
    pamietam...).

    > A gdzie jest mowa o jeździe bez świateł w nocy?

    Ponizej* w Twoim wywodzie. Nadmiar bodzcow (swiatel) powoduje ze nie
    zauwazymy pojazdu jadacego bez oswietlenia. Nie mowiac juz o pieszych.
    Czyli idac dalej zakaz uzywania swiatel zwiekszylby bezpieczenstwo pieszych.

    > Ja już tak mam. Nie lubię amerykanizowania języka.

    Dziwna maniera jak na niusy, ale panuje wolnosc wyznania.

    * - TU

    pozdr
    newrom

  • 95. Data: 2011-05-18 10:47:10
    Od: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    > Glebilem tak w 2004, byl wtedy obowiazek dla samochodow ? (bo juz nie
    > pamietam...).

    Glebić i wymuszać pierwszeństwo można z rozmaitych przyczyn. Mówię, po
    raz kolejny, o niepotrzebnym zwiększaniu ryzyka.

> [...]
    > zauwazymy pojazdu jadacego bez oswietlenia. Nie mowiac juz o pieszych.
    > Czyli idac dalej zakaz uzywania swiatel zwiekszylby bezpieczenstwo

    A gdzie logika, wyważenie korzyści i skutków ubocznych?

    --
    Tom01

  • 96. Data: 2011-05-18 11:06:09
    Od: "Jasio" <b...@g...pl>

    Użytkownik "Tom01" <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc> napisał w wiadomości

    > A gdzie logika, wyważenie korzyści i skutków ubocznych?

    Dobra, jeśli nakaz używania świateł powoduje, że każdy pojazd bez włączonych
    świateł uznaje się za nie znajdujący w ruchu, to każda osoba bez
    obowiązkowej kamizelki/odblasku również będzie narażona na niedostrzeżenie.
    Rajt?

    I teraz: czy tu nie działa teoria o nadmiarze bodźców?
    Nie uważasz, że np. coraz częściej walające się po rowach kamizelki
    odblaskowe będą tych bodźców stwarzać jeszcze więcej, jeśli kamizelki będą
    jeszcze powszechniejsze?

    Bo zauważyłem, że "służby drogowe" wracają do pomarańczowych kamizelek, tak
    już te zielone spowszedniały.

    --
    Jasio
    etz vfr

  • 97. Data: 2011-05-18 11:21:07
    Od: Roman Niewiarowski <n...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-05-18 12:47, Tom01 pisze:

    > Glebić i wymuszać pierwszeństwo można z rozmaitych przyczyn.

    Przyczyna byla jedna 'niewidzialempana'.

    > A gdzie logika, wyważenie korzyści i skutków ubocznych?

    Nie mam pojecia, ale to rozwiniecie Twoich tez. Wiec tlumacz gdzie :)

    pozdr
    newrom

  • 98. Data: 2011-05-18 11:24:07
    Od: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    W dniu 11-05-18 13:06, Jasio pisze:
> [...]
    > świateł uznaje się za nie znajdujący w ruchu, to każda osoba bez
    > obowiązkowej kamizelki/odblasku również będzie narażona na niedostrzeżenie.

    Mniej więcej.

> [...]
    > Nie uważasz, że np. coraz częściej walające się po rowach kamizelki
    > odblaskowe będą tych bodźców stwarzać jeszcze więcej, jeśli kamizelki będą

    Jak najbardziej.

    > Bo zauważyłem, że "służby drogowe" wracają do pomarańczowych kamizelek, tak
    > już te zielone spowszedniały.

    Możliwe, ale nie podejrzewałbym takiej inteligentnej inicjatywy. Raczej
    stawiałbym raczej na dogadanie się z innym producentem. ;)

    --
    Tom01

  • 99. Data: 2011-05-18 11:31:54
    Od: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    > Przyczyna byla jedna 'niewidzialempana'.

    Jeszcze raz pytam. Po co dodatkowo zwiększać to ryzyko?

    > Nie mam pojecia, ale to rozwiniecie Twoich tez. Wiec tlumacz gdzie :)

    Wszystko opisałem precyzyjnie. Proszę się zastanowić. Jaskiniowcy
    wiedzieli, że światło słuzy do oświetlania jaskini w nocy bo mało widać.
    Ludzie współcześni nie powinni mieć problemu z identyfikacją tego typu
    zależności. Można co najwyżej dodać uzasadnienie, że owa potrzeba bierze
    się z innej czułości ludzkiego wzroku w warunkach słabego oświetlenia.
    Chciał nie chciał, trzeba doświetlać. Pomimo, że światło w nocy razi
    duzo bardziej niż w dzień.

    PS. To nie są moje tezy. Nie prowadziłem na ten temat badań, w kazdym
    razie nie na tyle żeby publikować je jako swoje. Zapoznawałem się
    jedynie ze zjawiskami, niektóre sprawdzałem bo jak wspomniałem, tematyka
    zahacza o moją pracę i wyciągam wnioski.

    --
    Tom01

  • 100. Data: 2011-05-18 11:42:59
    Od: Roman Niewiarowski <n...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-05-18 13:31, Tom01 pisze:

    > Jeszcze raz pytam. Po co dodatkowo zwiększać to ryzyko?

    Nalezy je ograniczac! Zakazac wlaczonych swiatel!

    > Chciał nie chciał, trzeba doświetlać.

    No ale skoro doswietlac to element niedoswietlony bedzie 'niewidzialny',
    a to z kolei oznacza ze oswiatlejac wybiorczo zwiekszamy ryzyko!

    > PS. To nie są moje tezy.
    Errata
    W moich postach zamiast "Twoje tezy" powinno byc "tezy prezentowane
    przez Ciebie".

    pozdr
    newrom