  • 101. Data: 2011-05-18 12:08:15
    Temat: Re: POLSKA
    Od: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    > Nalezy je ograniczac! Zakazac wlaczonych swiatel!

    Wniosek jest prawidłowy, choć udam, że nie widzę szyderstwa.

    > No ale skoro doswietlac to element niedoswietlony bedzie 'niewidzialny',
    > a to z kolei oznacza ze oswiatlejac wybiorczo zwiekszamy ryzyko!

    Dokładnie tak. Tak to działa niezależnie od pory doby, przy czym w nocy
    jest nieuniknionym skutkiem ubocznym ale w dzień niepotrzebnym
    zwiększaniem ryzyka.

    --
    Tom01

  • 102. Data: 2011-05-18 13:15:58
    Od: Roman Niewiarowski <n...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-05-18 14:08, Tom01 pisze:

    > Dokładnie tak. Tak to działa niezależnie od pory doby, przy czym w nocy
    > jest nieuniknionym skutkiem ubocznym ale w dzień niepotrzebnym
    > zwiększaniem ryzyka.

    Czyli zgadzasz sie na uzywanie swiatel w nocy, ale nie zgadzasz sie na
    odblaski ?

    pozdr
    newrom

  • 103. Data: 2011-05-18 13:58:36
    Od: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    > Czyli zgadzasz sie na uzywanie swiatel w nocy, ale nie zgadzasz sie na
    > odblaski ?

    Jakoś niejasno piszę czy co? Nie zgadzam się na obowiązkowe odblaski bo
    to wpływa na psychologiczą część postrzegania i buduje uwarunkowania
    którym kierowca mimowolnie ulega. Jeśli odblaski są nieobowiązkowe,
    kierowcy spodziewają się wszystkiego. Zarówno pieszych z odblaskami jak
    i bez. Jeśli staną się obowiązkowe, ciężar przesunie się nieco w stronę
    spodziewania się odblasków. Dlaczego się przesunie? Bo tak samo się
    przesunął po wprowadzeniu świateł w dzień. Wpływ stał się na tyle duży,
    że po wielu latach trendu spadkowego nagle wzrosły ilości wypadków,
    rannych i zabitych. I to nie tylko w Polsce. Dokładnie taki sam wzrost
    jest obserwowany w każdym kraju eksperymentującym ze światłami. W
    przypadku odblasków działa ten sam mechanizm. Po wprowadzeniu obowiązku
    noszenia odblasków, mózg kierowcy zacznie się spodziewać innego stanu.
    Tego regulowanego obowiązkiem. O ile obowiązkowe odblaski wpłyną
    negatywnie na bezpieczeństwo? Nie wiem, ale każde zwiększanie ryzyka,
    jest działaniem szkodliwym.

    Bardzo często w kontekście różnych sprawa się mówi, że "jeśli to pomoże
    ocalić choć jedno zycie to warto". A prawda, będąca parafrazą słów
    przypisywanych Hipokratesowi jest taka, że "jesli może zaszkodzić, to
    nie wolno tego wprowadzać".

    --
    Tom01

  • 104. Data: 2011-05-18 14:00:36
    Od: "Grzybol" <g...@w...pl>

    Użytkownik "Tom01" <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc> napisał w wiadomości
    news:4dd3815c$0$2438$65785112@news.neostrada.pl... W dniu 11-05-18 08:37,
    Jasio pisze:
    > Nie, nie wstydzę. I pełnoletni niestety jeszcze nie jest. Tak w połowie.
    > Ale nie w tym rzecz, tylko w zmienianiu tematu.

    Przepraszam, że tak z boku sie spytam; tak wogóle to o co chodzi???? Jesteś
    za małżeństwami homoseksualnymi czy nie??!!! Bo gdzieś mi wątek zginął...

    --
    Grzybol

  • 105. Data: 2011-05-18 14:17:58
    Od: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    W dniu 11-05-18 16:00, Grzybol pisze:
    > Przepraszam, że tak z boku sie spytam; tak wogóle to o co chodzi????

    To proste. Nie stawiaj roweru koło lodówki.

    --
    Tom01

  • 106. Data: 2011-05-18 14:33:33
    Od: KJ Siła Słów <K...@n...com>

    W dniu 2011-05-18 15:58, Tom01 pisze:

    > Jakoś niejasno piszę czy co? Nie zgadzam się na obowiązkowe odblaski bo
    > to wpływa na psychologiczą część postrzegania i buduje uwarunkowania
    > którym kierowca mimowolnie ulega.

    Zgadzam się.

    Z drugiej strony: jeśli bez przepisów odblaski się upowszechnią (sam nie
    wierze w to co piszę :-) no wszędzie ale nie w tym kraju) to zadziała
    ten sam mechanizm psychologiczny spodziewania się odblasku, bo
    zdecydowana większość je nosi ;-) Ale to nieprędko.

    > Po wprowadzeniu obowiązku
    > noszenia odblasków,

    Ja kiedyś wypraktykowałem obowiązek przepuszczenia pieszych na
    przejściu. Tyle że TIR który jechał za mną był akurat z innego Kościoła.
    Na szczęście jedyną ofiarą tego dżihadu był mój samochód i oszczędzono
    mi widoku krwi pieszego na masce i szybie.

    Od tamtego dnia przez kilka lat zwalniałem przed przejściami na tyle
    żeby móc zahamować, ale nie przepuszczałem pieszych z obawy o tego z
    tyłu. Teraz się generalnie zatrzymuję bo kierowcy w większości
    przystąpili do mojego wyznania.

    KJ

  • 107. Data: 2011-05-18 20:48:04
    Od: zefir <z...@S...pl>

    W dniu 18.05.2011 11:14, Tom01 pisze:

> [...]
    > wszystkie obiekty widzimy tak samo. Jeśli pojawia się impuls, np w
    > postaci swiatła motocyklowego dociera do mózgu jako sytuacja anormalna w
    > scenie, gwałtownie rośnie kontrast = alarm w mózgu. Jeśli w scenie jest
    > stała duża ilość silnych impulsów, mózg się "programuje" na ich
    > postrzeganie i ich oczekuje. Kontrast sceny jest sztucznie wysoki, więc
    > informacja o ciemniejszych obiektach jest osłabiona. Widzi Pan związek z
    > oblaskami? Jeśli wmówimy że odblaski są dobre i obowiązkowe, spadnie
    > chcąc nie chcąc zdolność postrzegania wszystkiego bez odblasków.

    Niestety praktyka ma gdzieś Twoją mądrą teorię o kontraście sceny, gdyż
    pieszego bez odblasków czy rowersa bez świateł w nocy tak czy siak nie
    widać, a na ciemnych poboczach na zadupiach nie występuje "stała duża
    ilość silnych impulsów" tylko pojedyncze indywidua, przeważnie dla
    ułatwienia ubrane na czarno. Za każdym razem jak jadę wieczorem po piwo
    do sklepu przez moją wiochę to spotykam przynajmniej kilku takich, z
    czego zawsze jaką część narąbaną jak szpadel. Fakt, że przy obowiązku
    jazdy na światłach samochód nieoświetlony jest gorzej zauważalny ale
    IMHO zysk ze zwiększonej zauważalności oświetlonych pojazdów jest tego
    wart. Z pieszymi było by tak samo.
    Problemem są braki w egzekwowaniu już istniejących nakazów, dokładanie
    kolejnych ze świadomością braku ich respektowania prowadzą donikąd.

    --
    pzdr.
    zefir

  • 108. Data: 2011-05-18 22:36:51
    Od: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    W dniu 11-05-18 22:48, zefir pisze:
> [...]
    > widać, a na ciemnych poboczach na zadupiach nie występuje "stała duża
    > ilość silnych impulsów" tylko pojedyncze indywidua, przeważnie dla

    Bożeszty mój, czy ja nie wiem jaka jest sytuacja na drogach? Chodzi aby
    jej nie pogarszać. Edukacja od małego, uswiadamamianie zagrożeń,
    propagowanie bezpiecznego zachowania, w tym noszenia odblasków, poprawia
    bezpieczeństwo, ale wprowadzanie *nakazu* stosowania odblasków je tylko
    pogorszy.

    --
    Tom01

  • 109. Data: 2011-05-19 05:43:02
    Od: "Jasio" <b...@g...pl>

> [...]
    [ciach]
> [...]
    > zabitych. I to nie tylko w Polsce. Dokładnie taki sam wzrost jest
    > obserwowany w każdym kraju eksperymentującym ze światłami.

    Zwłaszcza wypadków z udziałem motocyklistów, bo ci wcześniej jako jedyni
    mieli obowiązek używania świateł 24/7.

> [...]
    > ocalić choć jedno zycie to warto". A prawda, będąca parafrazą słów
    > przypisywanych Hipokratesowi jest taka, że "jesli może zaszkodzić, to nie

    Dobra, widzę, że koniec końców się zgadzamy.
    EOT z mojej strony.

    --
    Jasio
    etz vfr

  • 110. Data: 2011-05-19 06:53:57
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "zefir"
    >Niestety praktyka ma gdzieś Twoją mądrą teorię o kontraście sceny, gdyż
    >pieszego bez odblasków czy rowersa bez świateł w nocy tak czy siak nie
    >widać,

    Po raz kolejny - sarny bez odblasków też nie widać. Wiesz, jeździłem już
    różnymi pojazdami w różnych warunkach i nikt nie kazał mi zap.*ać
    150km/h nocą przez las. Jeśli jedziesz tak, że nie jesteś w stanie
    zareagować na to, co widać w twoich światłach, to po prostu sam się
    prosisz o nieszczęście.
    BTW, odblasków też za bardzo nie widać dopóki nie są bezpośrednio oświetlane
    (czyli np. zza zakrętu, albo na drodze poprzecznej).

    >Fakt, że przy obowiązku
    >jazdy na światłach samochód nieoświetlony jest gorzej zauważalny ale
    >IMHO zysk ze zwiększonej zauważalności oświetlonych pojazdów jest tego
    >wart.

    To nawet nie chodzi o nieoświetlone samochody. Chodzi o niechronionych
    uczestników ruchu. Wiesz jak łatwo przeoczyć rowerzystę albo pieszego
    przy wjeżdżaniu w cień?

    >Z pieszymi było by tak samo.
    >Problemem są braki w egzekwowaniu już istniejących nakazów, dokładanie
    >kolejnych ze świadomością braku ich respektowania prowadzą donikąd.

    Nie. Problemem jest podejście "zmuśmy wszystkich dookoła do ułatwienia
    nam życia", zamiast "spróbujmy z sensem koegzystować".

    --
    | http://epsilon.eu.org/ |