    From: AlexY <a...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: PIC vs AVR
    Date: Sun, 06 Apr 2014 17:14:03 +0100

    Użytkownik Mario napisał:
    > W dniu 2014-04-06 14:39, AlexY pisze:
    [..]

    > No to chyba młodszy jesteś ode mnie bo ja uczyłem się Algolu i Fortranu.
    > DO nauki c wystarczył mi Kernighan Ritchie oraz kieszonkowy leksykon c z
    > serii O'Reilly.

    Nie będę się licytował, angielski mam słaby, nie programuję zawodowo i
    nawet bym nie chciał bo to wypala mózg :)

    [..]

    > Nie piszę, że łatwy tylko, że większe ma się szanse na to, że program
    > będzie wystarczająco mały i wystarczająco szybki aby zmieścić się w
    > osmiobitowcu i maksymalnie wykorzystać jego słabą wydajność. Czyli
    > ciężką pracą kodera, bohatersko zwalcza się problemy wynikające ze
    > słabej architektury.

    Źle do tego podchodzisz, rozpoczynając projekt sprawdzasz który sprzęt
    spełni wymagania i na nim dłubiesz, dłubanie na siłę w zbyt słabym
    sprzęcie jest skazane na porażkę.

    > Dopóki ten sprzęt jest wystarczająco prosty aby go ogarnąć.

    Ogarniasz go na bieżąco podczas pisania, do tej pory nie miałem z tym
    problemu.

> [...]
    > albo zapisać jako inną bibliotekę. Tu ograniczeniem może być licencja.
    > Często się korzysta z dorobku innych zawartego w domenie publicznej.
    > Dołączenie czyjegoś kodu np. na GPL wprost do twojego kodu powodowałoby
    > wymóg opublikowania twojego kodu. Często jest jednak tak, że licencja
    > zezwala na używanie zamkniętego kodu twojego własnego programu, a
    > publikować trzeba jedynie zmiany w środowisku jak funkcje biblioteczne
    > czy sterowniki. Wtedy lepiej zmianę jakiejś biblioteki zapisać jako nową
    > bibliotekę i ewentualnie opublikować w razie potrzeby.

    Licencja... no właśnie...

    > Czy pisanie w c pod linuksa czy systemy BSD jest twoim zdaniem
    > niewłaściwe, bo nie panuje się nad efektem kompilacji? Superkomputery,
    > routery, duża część serwerów internetowych, systemy dowodzenia i
    > prowadzenia ognia. Lepiej i bezpieczniej byłoby gdyby to wszystko pisać
    > w asemblerze?

    Tu jest sedno sprawy, uC to ściśle określony sprzęt, system operacyjny
    ma działać na całej rodzinie sprzętu, ponadto poziom komplikacji jednak
    przewyższa atmelkowe miganie diodką, na uC program napiszesz, produkt
    sprzedasz i możesz o nim zapomnieć, systemy operacyjne co rusz się
    aktualizuje, co w przypadku asm jest szczególnie ciężkie. To wymusza
    użycie języka wysokiego poziomu, moje "ale" jest co do jego wyboru.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html