  • Data: 2011-12-19 10:24:50
    Temat: Re: Oszczednosci zarowkowe
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Mario napisał:

    > No to załóżmy, że robią to z przyzwyczajenia.

    Błędne założenie.

    > Chociaż trudno mówić o przyzwyczajeniu bo to już nie są te same
    > żarówki tylko specjalne na innym dziale.

    Przyzwyczajenia niestety trzeba było zmienić, zacząć kombinować
    i jakoś sobie radzić. O tym też trzeba powiedzieć, choc trudno mówić
    unikając słów uznanych za obelżywe.

    > Jaka część klienteli będzie uporczywie szukać specjalnych
    > wstrząsoodpornych żarówek a jaka część kupi powykładane w głównych
    > alejkach CFL po 20 zł za 5 sztuk?

    Niewielka.

    > Czy masz jakieś dane stwierdzające, że w efekcie zmian przepisów
    > nastąpił raczej wzrost zużycia energii spowodowany masowym kupowaniem
    > mniej wydajnych żarówek z chłodniejszym włóknem?

    W efekcie zmiany przepisów jedna z dobrze opanowanych technik
    oświetleniowych uległa degradacji. Zamiast sprawnych źródeł światła
    żarowego używane są zamienniki o mniejszej sprawności. Ogólny bilans
    może poprawia to, że czasem zastępnikiem są halogeny, jednak ani trochę
    nie usprawiedliwia to bezsensu wymuszonego wycofania normalnych żarówek.

    Natomiast co do ogólnego spadku zużycia energi na oświetlenie, to ja się
    go zbytnio nie spodziewam. Gdy lampy naftowe i świece były zastępowane
    przez żarówki, to też na początku natężenie światła nie wzrsło wiele.
    Nawet na żarówkach pisano tak jak dzisiaj na CFL -- "jasność 20 świec".
    Co wtedy wydawało się cholernie jasno, a wedle dzisiejszych kryteriów
    ledwie bździło. Teraz jest podobnie -- ludzie już zaczynaja sobie wkręcać
    po sześć świetlówek "jak żarówka 100W" tam, gdzie wczesńej mieli ze dwie
    żarówki 60-100W.

    --
    Jarek