  • Data: 2011-12-19 11:37:36
    Temat: Re: Oszczednosci zarowkowe
    Od: Mario <m...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Błędne założenie.

    > Przyzwyczajenia niestety trzeba było zmienić, zacząć kombinować
    > i jakoś sobie radzić. O tym też trzeba powiedzieć, choc trudno mówić
    > unikając słów uznanych za obelżywe.

    > Niewielka.

    A część która przeszła na wstrząsoodporne jest zapewne olbrzymia :)
    ATSD to w tym samum poscie, ciut niżej piszesz, że ludzie wkręcają sobie
    po 6 świetlówek "jak żarówka 100W" w miejsce 6 żarówek 60-100W. Jak to
    możliwe skoro tu twierdzisz, że ilość kupujących CFLe niewiele wzrosła a
    cała reszta przerzuciła się na wstrząsoodporne.

    > W efekcie zmiany przepisów jedna z dobrze opanowanych technik
    > oświetleniowych uległa degradacji. Zamiast sprawnych źródeł światła
    > żarowego używane są zamienniki o mniejszej sprawności. Ogólny bilans
    > może poprawia to, że czasem zastępnikiem są halogeny, jednak ani trochę
    > nie usprawiedliwia to bezsensu wymuszonego wycofania normalnych żarówek.

    Mało sprawne 13 lm/W zostały zastąpione CFLami (70-80)lm/W a w
    niektórych przypadkach halogenami 20 lm/W. Niektórzy kupują jeszcze
    mniej sprawne 10 lm/W. Jeśli masz dane że w sumie bilans jest
    niekorzystny to dawaj.

    > Natomiast co do ogólnego spadku zużycia energi na oświetlenie, to ja się
    > go zbytnio nie spodziewam. Gdy lampy naftowe i świece były zastępowane
    > przez żarówki, to też na początku natężenie światła nie wzrsło wiele.
    > Nawet na żarówkach pisano tak jak dzisiaj na CFL -- "jasność 20 świec".
    > Co wtedy wydawało się cholernie jasno, a wedle dzisiejszych kryteriów
    > ledwie bździło. Teraz jest podobnie -- ludzie już zaczynaja sobie wkręcać
    > po sześć świetlówek "jak żarówka 100W" tam, gdzie wczesńej mieli ze dwie
    > żarówki 60-100W.

    A masz jakieś dane czy to jest twoje przekonanie? Ja wkręciłem sobie w
    salonie do żyrandola trzy CFL 20W i musiałem je zastąpić trzema 16W bo
    było za jasno.

    A co do tendencji wzrostowej w oświetleniu to chyba nie tyle zależy ona
    od wymuszonej administracyjnie zmiany w ofercie źródeł światła, a raczej
    jest dążeniem do uzyskania komfortu oświetlenia przy zmieniającym się
    trybie życia. Widocznie jest "fizjologiczna" potrzeba dania 6 żarówek
    "jak setka" w miejsce trzech 60W - chociaż w ten wydumany przez ciebie
    przykład trudno mi uwierzyć.
    Przeciwnicy CFL argumentują, że wcale nie jest ekonomicznie uzasadnione
    stosowanie świetlówek bo wcale nie są tak wydajne a cena jest wysoka i
    żywotność znacznie słabsza niż deklarowana. No i gdyby były opłacalne to
    ludzie sami zaczęliby je stosować bez ingerencji unii. Ale czemu w takim
    razie wcześniej nie montowali sobie 6 żarówek 100W zamiast trzech 60W?
    Najwyraźniej z powodów oszczędnościowych siedzieli w półmroku
    ograniczając swoją aktywność życiową w godzinach wieczornych. Dopiero
    teraz gdy na skutek przepisów rynek został zasypany tanimi CFLami
    konsumenci uznali, że mogą sobie pozwolić na komfortowe warunki oświetlenia.

    --
    pozdrawiam
    MD