  • Data: 2013-11-01 17:48:38
    Temat: Re: Oszczędniejsza lodówka
    Od: DJ <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2013-11-01 12:27:27 +0100, =?UTF-8?B?U2ViYXN0aWFuIEJpYcWCeQ==?=
    <h...@p...onet.pl> said:

    > Mam szalony pomysł:
    >
    > Mam lodówkę stojącą obok ściany zewnętrznej.
    >
    > Mogę przekuć dwa otwory w ścianie. Dodatkowo mogę zlepić ze styropianu
    > komorę, która załozona na tylną ściankę lodówki zakryje całkowicie
    > radiator. Dalej chyba jasne. Komora podpięta w dwa otwory w ścianie
    > samoczynnie powoduje konwekcję powietrza w wyniku grzania radioatora,
    > lodówka ma zimą na radioatorze pojedyncze stopnie, czyli lepsze warunki
    > i lepszą sprawność.

    Gorszą, czytaj niżej.

    > Teraz, o ile sprawy mechaniczne wymagają jeszcze dopracowania, bardziej
    > martwi mnie reakcja lodówki która na radiatorze dostanie temperatury
    > zdecydowanie niepokojowe. Czy mam się z tego powodu martwić? Coś się
    > może popsuć?

    Popsuć się nie popsuje. Ale...
    Lodówka posiada kapilarę jako element rozpężny. Jest to dławienie
    stałe, i obliczony przepływ czynnika dla określonego ciśnienia (i
    temperatury) skraplania. Zmniejszysz temperaturę skraplacza, zmniejszy
    się tam ciśnienie, więc to zmniejszy przepływ czynnika przez kapilarę,
    a więc i moc chłodniczą całości. Silnik będzie więcej czasu pracować,
    większe zużycie prądu. Paradoksalne?

    Żeby to zoptymalizować musiałbyś zastąpić kapilarkę jakimś zaworem
    rozprężnym CPV, TXV. Wówczas masz szanse na powodzenie.

    --
    DJ