  • Data: 2009-02-27 18:17:59
    Temat: Re: Ostrzenie na oczy przy portrecie - wskazowki?
    Od: j...@a...at szukaj wiadomości tego autora

    > To tutaj jeszcze jedno pytanie z ciekawosci rzuce - AF w 40/50D ma
    > wszystkie pola bardzo blisko srodka kadru.

    te pola nie sa blisko centrum kadru
    w stosunku do wielkosci matowki sa dosyc rozstawione np znacznie
    bardziej blizej brzegu niz w 5d
    naprawde nie ma potrzeby wielkiego przekadrowywania.
    pod tym wzgledem proporcje sa o.k.
    W portrecie pionowym wypadaja mniej wiecej na wysokosci oczu :-)

    Jak sobie radzic ze
    > zdjeciami, w ktorych ostrosc (juz np. dajmy na to oczy w portrecie)
    > wypadaja skrajnie? Przy plytkiej GO przekadrowanie po wyostrzeniu
    > srodkiem moze okazac sie problematyczne - chyba, ze sie myle?

    tutaj watpliwosci juz byc nie moze.
    AF to zawsze pewnego rodzaju loteria.
    na otwartej przyslonie na porzadku dziennym jest odchylka rzedu nawet
    do kilku cm co sie juz przenosci widocznie na ostrosc. Wplyw bledu af
    na ostrosc mozna ograniczyc zwiekszajac przyslone .
    gdzies od przyslony 5,6 glebia ostrosci jest na tyle duza , ze
    niweluje blad AF.

    > Miales z takimi do czynienia? Czytalem na canon-board, ze choc do
    > ostrzenia recznie naprawde fajne, zaburzaja prace swiatlomierza w sposob
    > dosc nieprzewidywalny, gdzie stala korekta o iles dzialek nie wystarcza,
    > zeby sie z nia uporac. Jestem fotografem hobbysta, czyli fotografuje w
    > zasadzie wszystko, mimo, iz portrety lubie najbardziej - dlatego z nutka
    > obawy patrzylem na wymiane matowki.

    ja mialem nieoryginalna instalowana w warsztacie nie powiem ktorym i
    niestety blad pomiaru byl spory wynikalo to z tego, iz matowka nie
    zajmowala idealnego polozenia ( byc moze niechlujnie zamontowana).
    wrocilem do poprzedniej.Wplywu na pomiar swiatla nie zauwazylem , gdyz
    byc nie moglo.

    ostrzenie na matowke bez pomocy optycznych ( dalmierz klinowy lub
    mikroraster ) jest wieksza loteria niz ostrzenie na AF , o ile AF
    dziala prawidlowo.

    > Aaa no wlasnie - prawdziwa matowka... ostatnio w rece wpadla mi stara
    > Praktica ojca. Jak spojrzalem przez wizjer to sie nie moglem nadziwic -
    > moglem sie rozgladac po kadrze. Jasno, wyraznie, z klinem - sama
    > radocha. Nawet przy mojej krotkowzrocznosci ostrzenie rzecznie byla
    > czysta przyjemnoscia.

    tak to prawda , praktica miala fajne matowki , lepsze od wielu
    japonskich wowczas aparatow , choc i tak zdazaly sie jeszcze lepsze
    jak np w leice - tam spojrzenie w matowke bylo roszkosza dla oka.

    jesli zagladniesz do watku o AF kontra Matowka tam zobaczysz swieze
    wykresy - jesli lubisz to mozna wyciaganac wiele interesujacych
    wnioskow.

    XXX