  • Data: 2009-02-27 18:13:01
    Temat: Re: Ostrzenie na oczy przy portrecie - wskazowki?
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Mateusz Papiernik pisze:

    > No niestety. Robie przymiarki do zmiany na jakas dwucyfrowa puszke - ale
    > wolalem najpierw kupic obiektyw i zajac sie robieniem zdjec, niz
    > wiecznymi dywagacjami o wymianach sprzetu :)

    Od 400D af został poprawiony i praktycznie pracuje tak samo jak w
    dwucyfrowcach.

    > To tutaj jeszcze jedno pytanie z ciekawosci rzuce - AF w 40/50D ma
    > wszystkie pola bardzo blisko srodka kadru. Jak sobie radzic ze
    > zdjeciami, w ktorych ostrosc (juz np. dajmy na to oczy w portrecie)
    > wypadaja skrajnie? Przy plytkiej GO przekadrowanie po wyostrzeniu
    > srodkiem moze okazac sie problematyczne - chyba, ze sie myle?

    No właśnie, stara szkoła, zresztą wciąż żywa mówi o używaniu tylko
    jednego, środkowego sensora. W przypadku ujęć reporterskich nie widzę za
    bardzo innej możliwości (ślub otwartym obiektywem z ostrością ustawioną
    na automatycznie znaleziony pierwszy plan - tragedia). Dlatego najlepiej
    wypracować sobie nawyk szybkiego rekadrowania i zapomnieć o problemie.
    Automatyczny wybór pól af przydaje się w niektórych warunkach - szybko
    poruszające się obiekty mieszczące się w go. Natomiast ręczne
    wskazywanie pola może się przydać przy pracy ze statywu, ale w praktyce
    akurat tam gdzie potrzeba nie ma żadnego z nich.

    > Miales z takimi do czynienia? Czytalem na canon-board, ze choc do
    > ostrzenia recznie naprawde fajne, zaburzaja prace swiatlomierza w sposob
    > dosc nieprzewidywalny, gdzie stala korekta o iles dzialek nie wystarcza,
    > zeby sie z nia uporac. Jestem fotografem hobbysta, czyli fotografuje w
    > zasadzie wszystko, mimo, iz portrety lubie najbardziej - dlatego z nutka
    > obawy patrzylem na wymiane matowki.

    Niestety, zaburza się pomiar światła i to czasem ostro (prześwietla do
    2EV). W studio nie ma to znaczenia, poza można się nauczyć korekt
    (rośnie wraz z ogniskową).
    Miałem najpierw własną matówkę z Zenita (do 300D), potem kupiłem doń
    matówkę dedykowaną i działa to znakomicie. Teraz używam głównie livewiev
    i nie będę wymieniał matówki w 450D, dlatego też, że fazowy af pracuje
    tam sprawnie.

    > W kwestii plastyki w sumie nie narzekam - dostrzegam roznice miedzy
    > swoja 50/1.8 a stalkami z wyzszej polki, ale na moim obecnym poziomie
    > to, co gwarantuje mi moje szkielko, wystarczajaco mnie raduje.

    Różnica jest, ale nie aż taka wielka jak to zwykle się słyszy :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl