  • 51. Data: 2019-02-03 20:50:33
    Temat: Re: Opony Kormoran Snow
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 03 Feb 2019 18:57:24 GMT, Budzik napisał(a):
    > Użytkownik Marek S p...@s...com ...
    >>>
    > Hmm...
    > Ostatnio był tu watek o uzywaniu ABS.
    > Teraz mielismy w Poznaniu troche sniegu, były momenty ze było slizgawo.
    > ABS właczył mi się dokladnie dwa razy przy predkosciach rzedu 20 km przy
    > bezposrednim dojezdzaniu do skrzyzowania na bocznych nieodsniezonych
    > drogach (raz to był lód bardziej). A jezdze obecnie po około 200km
    > dziennie po miescie. Jak wygladaja wasze statystyki?

    Ale czego - dni sliskich ?

    Ja to czesto mocno hamuje, wlasnie zeby poczuc jaka jest przyczepnosc.
    Zachowujac zapas odleglosci.

    Na suchym asfalcie nie, bo to za mocno, ale wlasnie na sliskim.

    J.

  • 52. Data: 2019-02-03 21:46:28
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-02-03 o 19:54, Kris pisze:

    > Nie pisałeś o stawianiu auta na dwóch kołach?

    Odnoszę wrażenie, że rozmawiam z dzieckiem. No tak, człowiek na starość
    dziecinnieje... Więc dobrze, wezmę to pod uwagę w dalszej wypowiedzi.

    Drogie dziecko, autek nie da się postawić na dwa kółka. ;-) Takie rzeczy
    są tylko w USA. Nie oglądaj programów w TV, bo już jesteś za mały na to.
    Zamiast tego popatrz na ulice. Jeżdżą po nich również bardzo silne
    autka, dużo powyżej 400 koników mechanicznych. Czy widzisz aby jakiś pan
    kierowca jeździł na dwóch kółkach?

    Jeśli jakiś pan powie, że stawia autko na dwa kółka, to znaczy, że lubi
    ostro przyspieszać. W szkole kiedyś uczyłeś się o przenośni, parafrazie,
    a na fizyce - co to znaczy przyspieszenie, lecz znów jesteś malutki i
    tego nie ogarniasz. Powinieneś zapytać mamusię i tatusia o to a nie
    paskudzić w majty i na grupach.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 53. Data: 2019-02-03 21:50:07
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-02-03 o 20:00, J.F. pisze:

    > Biegow nie umiecie zmieniac.
    > Tomek potrafi, wiec dobrze mowi, ze moc sie liczy :-)

    U mnie biegi same się zmieniają. W poprzednim E300 benzynowym też tak
    było. To samochody nie potrafią zmieniać biegów a nie my :-)

    > Diesel moze i ciagnie, a przynajmniej sprawia takie wrazenie, ale
    > biegi tez trzeba umiec zmieniac.

    Mam zatem, zepsuty stoper lub mój diesel zakrzywia czasoprzestrzeń z
    naciskiem na "czaso" :-D

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 54. Data: 2019-02-03 22:18:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 3 Feb 2019 21:50:07 +0100, Marek S napisał(a):

    > U mnie biegi same się zmieniają. W poprzednim E300 benzynowym też tak
    > było. To samochody nie potrafią zmieniać biegów a nie my :-)

    Jak nowoczesna skrzynia, to umieja i to dobrze.

    > Mam zatem, zepsuty stoper lub mój diesel zakrzywia czasoprzestrzeń z
    > naciskiem na "czaso" :-D

    To zajrzyj do danych technicznych, jaki czas fabryka podaje dla 0-100.

    Np
    https://www.bmw.pl/pl/all-models/3-series/touring/20
    15/dynamika-jazdy-i-wydajnosc.html

    benzyna 240 kW (326 KM) i maksymalny moment obrotowy 450 Nm przy 1350
    - 5000 obr/min. Dzięki temu turbodoładowany silnik benzynowy pozwala
    BMW 340i Touring przyspieszać do setki w 5,1 s

    diesel 140 kW (190 KM) przy 4000 obr/min i maksymalny moment obrotowy
    400 Nm w zakresie od 1750 do 2500 obr/min. Dzięki temu BMW 320d
    Touring EfficientDynamics Edition przyspiesza do setki w jedyne 7,7 -
    7,5 s.

    Moment tylko 10% mniejszy, a strata na przypieszeniu znacznie wieksza.

    Moc co prawda 70% wieksza, a przypieszenie tylko 50% lepsze :-P

    Niestety - dane techniczne schowane a chetnie bym porownal np 320i i
    320d

    J.

  • 55. Data: 2019-02-03 22:43:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 3 Feb 2019 21:46:28 +0100, Marek S napisał(a):

> [...]
    > Zamiast tego popatrz na ulice. Jeżdżą po nich również bardzo silne
    > autka, dużo powyżej 400 koników mechanicznych. Czy widzisz aby jakiś pan

    Jak sam nie umiesz, to nie pisz, ze sie nie da :-)

    https://www.youtube.com/watch?v=qRZzS2p6Ll8

    Winne oczywiscie opony. Za dobre.

    https://www.youtube.com/watch?v=g-LGeLWbpKw

    https://www.youtube.com/watch?v=SrRm5iPJS_I

    https://www.youtube.com/watch?v=gcZBNJbu3aQ

    J.

  • 56. Data: 2019-02-03 22:51:44
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik J.F. j...@p...onet.pl ...

    > Ale czego - dni sliskich ?
    >
    > Ja to czesto mocno hamuje, wlasnie zeby poczuc jaka jest
    > przyczepnosc. Zachowujac zapas odleglosci.
    >
    > Na suchym asfalcie nie, bo to za mocno, ale wlasnie na sliskim.

    Nie, hamowań z ABS.
    Pomijajac oczywiście testowe hamowania.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Nowa Kobieta chce być taka sama, jak Dawny Mężczyzna.

  • 57. Data: 2019-02-03 23:34:22
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-02-03 o 19:57, Budzik pisze:

    > Nie ma takiej mozliwości zeb rozsadny kierowca rozpoczynał namewr
    > wyprzedzania w taki sposób.

    Zatem nie jestem rozsądny skoro zabieram się za wyprzedzanie widząc
    przed sobą mnóstwo miejsca i czasu na zakończenie manewru z powodzeniem.

    > Nie ma nic złego w byciu zwalidroga jak jedzie sznur aut.

    Zgadzam się. Każdy jeździ jak umie / lubi / maszyna pozwala. Nie
    krytykuję tego stylu jazdy - choć bywa skrajnie niebezpieczny na
    autostradach.

    > Jedz po prostu
    > jak inni, bedzie bezpieczniej, spokojniej. dla wszystkich.

    A tu poruszasz ciekawy aspekt. Chodzi o "spokojniej dla wszystkich".
    Jeśli nie stwarzam zagrożenia i niepokoju u kierowców jadących z
    naprzeciwka (tego rygorystycznie przestrzegam), to na czym polega
    budzenie niepokoju?

    Z rozważań wykluczam nadgorliwe przypadki kobiet, które dopatrują się
    zagrożenia wszędzie. Typu: uważaj, uważaj, aaaa! Kierowca: po heblach i
    pyta o co chodzi. Ona na to: tam na chodniku przecież ludzie szli! :-D

    > nie ma nic gorszego niz na drodze na której jest po prostu tłoczno i
    > jedzie auto za autem jedzie kilku takich co musza wyprzedzac zeby te 5
    > minut zaoszczedzic.

    Powiem Ci jak z mojej perspektywy to wygląda:

    1. Wlec się zwyczajnie nie lubię i nigdy nie lubiłem. Nawet jak miałem
    gówniane auta, to ubolewałem nad tym, że 120+ i robi się niebezpiecznie,
    więc max 100km/h. Ale zawsze wtedy często patrzałem w lusterka czy ktoś
    mnie nie wyprzedza i zawsze zwiększałem odstęp by mógł taki delikwent
    wjechać przede mnie.

    2. Nie lubię nie widzieć, co się przede mną dzieje bo jestem zdany na
    reakcję kierowcy przede mną. A jemu nie ufam. Sytuacja z wczoraj: droga
    krajowa poza miastem. Bardzo szeroka (były pas startowy samolotów).
    Trasa, na której rzadko kto jeździ poniżej 120km/h mimo 90tki. Jadę
    daleko za jakąś furgonetką, która zaczyna hamować. Pomyślałem - będzie
    skręcać (nie wiem gdzie) / zawracać więc noga z gazu. Ale gość zatrzymał
    się i stoi na pasie - musiałem dość ostro hamować (lub go ominąć). Nic
    nie jedzie z przeciwka więc WTF? Co kierowca zaraz zrobi? Może właśnie
    zawróci bez kierunkowskazów - więc nie będę próbował wyprzedzać. Okazało
    się, że jakaś panna prowadziła konia, który bał się nie wiem czego i
    stawał bokiem na pasie co chwilę. Wybrałem hamowanie zamiast ominięcia.
    I tak ominąłem potem (z zatrzymania) całe to towarzystwo, bo miejsca
    było na 3 pasy. Z mojego egoistycznego punktu widzenia nie chcę w głowie
    tworzyć zapytań w stylu WTF lecz mieć pełen ogląd sytuacji i móc
    podejmować decyzje.

    3. Te 5 minut to chyba "przysłowiowe" jest? Choć nie znam żadnego
    przysłowia z 5-cioma minutami. Ja bym tu optował za 30ma minutami na
    przeciętnej mojej dłuższej trasie. Ale pal sześć ilość minut - nie o tym
    mowa. To dygresja. Nie komentuj jej.

    4. W kolumnie zawalidróg obowiązuje zasada: wiszę na zderzaku
    poprzednika po to by nikt, komu się spieszy, pod żadnym pozorem nie miał
    szans wjechania przede mnie. W TIRach nierzadko zostawiają odstępy. W
    osobówkach praktycznie nigdy. No i teraz trafia się ktoś, kto chce
    jechać szybciej. Nie wie ile pojazdów ma przed sobą 5, 10 czy 100 dopóki
    nie zjedzie na lewo. Bardzo często zaczyna wyprzedzać kolumnę nie widząc
    czy zdąży (nie wnikam w analizę sytuacji przez kierowcę - tak się dzieje
    bardzo często i już). Okazuje się, że nagle musi wrócić na prawo, ale
    żaden z kapeluszników nie trzyma odstępów i robi się groźnie dla
    wszystkich. Mało tego - kapelusznicy zazwyczaj przyspieszają widząc
    wyprzedzającego kolumnę by zmniejszyć odstępy. Łamią przepisy tym samym,
    ale w końcu kapeluszników one nie obowiązują. Wyprzedza, dojdzie do
    czołówki - wina wyprzedzającego, a nie kapelusznika. Proste!

    5. Moje pytanie brzmi - co Ci przeszkadza, że Cię wyprzedzę w powyższej
    sytuacji? Dlaczego się denerwujesz? W końcu nie wpłynie to na czas
    dotarcia na miejsce, a mimo to denerwujesz się. O co chodzi?

    > Najczesciej robia przy tym tyle kłopotu innym (bo sie
    > wciskaja,

    Napisałem powyższe nie czytając tego zdania. Więc powielasz schemat,
    który dostrzegłem. Jedziesz wolniej, ale nie pozwolisz by ktokolwiek
    "wcisnął" się przed Ciebie. Zamiast zwiększyć odległość gdy ktoś się
    chce "wcisnąć" i dać mu szansę na bezpieczny manewr, to wybierasz
    wiszenie na zderzaku.

    > bo nie umieja zaplanowac mmanewrów, bo gwałtownie hamuja, bo
    > wymuszają) ze szkoda okreslen na takie sytuacje.

    Tego nie komentuję. Tu zgoda.

    > A to tu nas coś łaczy :)))

    Zdarzyło Ci się usnąć? Miałeś w związku z tym wypadek? :-(

    > Po prostu wyrosłem juz z paru spraw w zyciu.
    > Wyrosłem z przekonania ze wyprzedzac trzeba zawsze i wszedzie, ze
    > najwazniejszy jest pospiech i ze ci co jada wolniej ode mnie to
    > zawalidrogi.

    Wiele wspominasz o tolerancji a jednocześnie krytykujesz tych, co myślą
    inaczej lub się spieszą. Ja myślę inaczej właśnie. Podam Ci przykład. W
    drodze do firmy w Gdańsku jest takie skrzyżowanie:

    https://www.google.pl/maps/@54.3817713,18.5968595,3a
    ,75y,56.14h,89.57t/data=!3m7!1e1!3m5!1sJzqdi66Gep5bA
    DfbJvJyrQ!2e0!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%
    3DJzqdi66Gep5bADfbJvJyrQ%26output%3Dthumbnail%26cb_c
    lient%3Dsearch.TACTILE.gps%26thumb%3D2%26w%3D96%26h%
    3D64%26yaw%3D231.46848%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!
    7i13312!8i6656

    Lewy pas jest dla skręcających w lewo a środkowy na wprost. Potrzebuję
    skręcić w lewo. Nigdy nie ustawiam się jednak na tym pasie. Zwykle to
    długa kolejka aut na ok 3-5 zmian świateł. Ustawiam się na środkowym.
    Praktycznie w 100% sytuacji, któryś z kapeluszników zaśpi i utworzy 30m
    przestrzeni więc korzystam. Zaoszczędzam ok 7 minut. Nawet nie o mnie
    chodzi w tym przypadku. Wkurza mnie to, że prawie nikt dynamicznie nie
    rusza. Szacuję, że na zmianie świateł ze 2-3x tyle pojazdów mogłoby
    przejechać gdyby nie ospałe ruszanie kapeluszników. Nawet jeśli takowy
    ruszy sprawnie, to potem toczy się bo wie, że i tak będzie stał na
    czerwonym w lewo. Ma gdzieś innych, którzy w ten sposób zyskają kolejną
    zmianę świateł, a dalsi drugą a jeszcze dalsi 3cią. Dlatego się wciskam
    nie powodując zmiany zachowań kapeluszników. Nawet gdy nie zdążę i
    zatrzymam się na czerwonym, to zaraz po nim ruszam na 1/3 mocy,
    zostawiając kapeluszników w tyle, ale dając szansę nie-kapelusznikom by
    sprawnie opuścili skrzyżowanie.

    > Znaczy brakuje ci szerszego oglądu :)

    Nie zgodzę się. Dostrzegam, że większość kierowców odpowiedzialna jest
    za powstawanie zatorów w mieście. Powszechnym grzechem jest start na
    zmianie na zielone. Niektórzy czekają na klaksony, inaczej nie ruszą.
    Nierzadko słyszę daleko za sobą poganiającego do ruszenia na zielonym
    tego na początku. Powyższe skrzyżowanie obfituje w klaksony z tego
    powodu. Ja z kolei znając potrzebę bycia kapelusznikiem wśród kierowców,
    oszczędzam na 50-minutowej trasie ok 10 minut w jedną stronę (czyli w
    sumie 20 min). Codziennie śledzę to na szacunkach NaviExpert'a. Przy
    200km lub więcej daje to dużo większe korzyści.

    > Nieprawda. Majac mniejsza moc, bedziesz wyprzedzał w innych miejscach niz
    > maja duza.

    Prawda.

    > Za duzo naogladałem sie na drogach tych co maja duza moc wiec zawsze
    > zdaze a potem wszyscy musza hamowac zeby debil jakos był w stanie
    > skonczyc swój manewr bez ofiar.

    Zastanawiałeś się dlaczego? Nie forsuję tu ideologii własnej lecz ogólny
    trend. Gdyby wszyscy kapelusznicy trzymali odstępy to nie byłoby
    problemu. Nikt nie musiałby hamować.

    To jest tak jak z wojskowymi vs cywilami. Pali się, jest inna krytyczna
    sytuacja, więc cywile miotają się, blokują przejścia i giną. Wyszkoleni
    wojskowi w tej samej sytuacji poruszają się sprawnie, jeden za drugim, z
    trzymaniem za ramię poprzednika, by wydostać się z zagrożenia szybko
    minimalizując straty.

    O ile zdarzają się faktycznie debile drogowi, to szczerze mówiąc
    kapelusznicy dolewają oliwy do ognia generując jeszcze większe
    zagrożenia. Zamiast trzymać odstępy dla debili i nie debili, to wiszą na
    zderzakach. Praktycznie codziennie w okresie zimowym dostaję w kość z
    tego powodu. Nie ma dnia by na obwodnicy ktoś się nie rozwalił. Modlę
    się o to by stało się to na odcinku poza moją trasą.

    > I jakos jest tak, ze najczesciej taka
    > sytuacja dotyczy tych lepszych samochodów.

    Wierzę. Jednakże zwróć uwagę na nietolerancję tych z gorszymi autami i
    nie trzymanie odległości. Ona sięga niemalże 100%. Oczywiści, gdy
    policja przyjedzie, stwierdzi, że lepsze auto zawiniło - bo kapelusznik
    nie pozwolił się mu wcisnąć. Takie są przepisy i daleko odstają od
    tolerancji dla kapeluszników vs tych, którzy szybciej jeżdżą. Pomijam
    jakieś debilne zachowania, które rzadkością nie są.

    > Jakos kierowca w twingo nie
    > wybiera sie do wyprzedzania kolumny pojazdów widzac na horyzoncie auta z
    > naprzeciwka. A firmowa skoda superb juz tak. Bo przeciezj akos to bedzie!
    > (to nie jest uwaga do Ciebie, pisze zupełnie ogólnie)

    Tak tak, ja to rozumiem. Ustawiam się w pozycji szarżującego również nie
    jako ja lecz ogólnie. Wplatam w to moje doświadczenie drogowe.

    Z pewnością kierowca SuperB nie pomyślał, że nadepnie na honor
    kapelusznika, który nie pozwoli mu schować się w sytuacji
    przeszacowania. W/g prawa wina jego będzie. Pytanie, czy bezpieczeństwo
    ruchu nie dotyczy kapeluszników?

    > Jak byłem mlody i głupi to na szczescie nie miałem nigdy 400KM.
    > A teraz nie widze takiej potrzeby.
    > Choc jestem pewien ze by mi sie to podobało. :)))

    Otóż to! :-) Jeśli zyskujesz warunki finansowe, to zmienia się
    perspektywa. Najgorzej jest z nowobogackimi. Gdy nagle uderza im woda
    sodowa do głowy, to czynią głupoty i generują się Frogi i inne.

    Ja idę dalej: nie znam maszyny bo nigdy takimi nie jeździłem, to biorę
    instruktora i śmigam po torze. Niech mi pokaże w jakie kłopoty mogę się
    wpakować.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 58. Data: 2019-02-03 23:45:29
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-02-03 o 19:57, Budzik pisze:

    > Rozumiem iz sugerujesz ze moj sposób jazdy i twój sposób jazdy powoduje
    > potrzebe podobnej ilosci gwałtownych hamowan?

    Hamowania nie są tu najważniejsze. Na (idealny) wprost wiele opon się
    sprawdzi przy hamowaniu, choć zdarzają się rodzynki, które mnie
    zaskoczyły. Problem zaczyna się przy testach łosia. Zwykłe jeżdżenie w
    kółko na danych oponach vs inne udowadnia, że przy znacznie różnej
    prędkości zaczyna się poślizg.

    > Chyba ze chciałes uzyc małej manipulacji polegajacej na sugestii ze
    > wypadki sa tylko z własnej winy zapominajac o winie drugiej strony...?

    Nie, zupełnie nie to. Chodziło mi o to, że przy mojej "ulubionej"
    prędkości w danym zakręcie mogę na jednej oponie stracić panowanie, a na
    innej mieć zapas taki, że nigdy go nie wykorzystam.

    Niezależnie jak kto jeździ, to warto mieć możliwie duży zapas
    przyczepności. To było moją intencją przekazu. Nigdy nie będzie zbyt
    bezpiecznie.

    Dlatego uważam, że nawet przesadne inwestowanie w opony i zawieszenie ma
    sens. Dla mnie amortyzatory o zużyciu 40% to rzęch. Wymieniam je na
    nowe. Tarcze hamulcowe nie mogą mieć nierównej powierzchni - również je
    wtedy wymieniam. Opony zmieniam często bo dostrzegam różnice w drodze
    hamowania. Sprzedaję je po sezonie czy dwóch - niech inni się rozwalają.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 59. Data: 2019-02-04 01:08:42
    Od: kk <k...@o...pl>

    On 2019-02-02 21:30, Marek S wrote:

    > Tu się nie zgodzę. Jeżdżąc ciężkimi autami (komfortowe takie niestety
    > są), ilość KM przy wyprzedzaniu ma zasadnicze znaczenie. Te niecałe 300
    > KM, które mam obecnie, dupy nie urywa. Jasne, swobodnie się wyprzedza
    > ale bywają sytuacje, że rozpoczynając manewr wyprzedzania dopiero wtedy
    > dowiadujesz się, że to sznurek aut za zawalidrogą. Można wtedy
    > zrezygnować z wyprzedzania i powiększyć sznurek zawalidróg albo mając
    > power pod maską uznać wyprzedzanie za bezpieczne i pozbyć się problemu.

    Ile kg masz przeciągnąć?

  • 60. Data: 2019-02-04 01:17:18
    Od: kk <k...@o...pl>

    On 2019-02-03 19:31, Marek S wrote:

    > Postawić na dwa koła???? Pogięło Cię? Serio sądzisz, że 270KM pod maską
    > i 1800kg masy da się postawić na dwa koła? :-D

    Coś ciężkie