    From: dominik <u...@d...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Olek OM-D E-M5
    Date: Sat, 18 Feb 2012 01:05:32 +0100
    <jh661t$rra$1@inews.gazeta.pl>
    <c...@e...googlegroups.com>
    <jh6q37$vk$1@inews.gazeta.pl>
    <1...@d...googlegroups.com>
    <jh8lko$nj2$1@inews.gazeta.pl> <jh8pvv$5go$1@node2.news.atman.pl>
    <jh8que$a4q$1@inews.gazeta.pl> <jh8sde$865$1@node2.news.atman.pl>
    <jh8uk0$klp$1@inews.gazeta.pl> <jhbatf$oue$1@node2.news.atman.pl>
    <jhk8mu$59u$1@inews.gazeta.pl> <jhkerv$6qn$1@node2.news.atman.pl>

    On 2012-02-17 03:43, mt wrote:
    > Płaskate? Przecież taki NX200 niewiele sie różni od Nexów 3/5, zobaczymy
    > co pokaże NX20. A ta nowa matryca od Samsunga jest bardzo dobra.

    No właśnie mi nie pasują w ogóle, neksy nie mają tych jajowatych
    wypukłości i obłostek. Ta kanciastość mi bardziej na rękę, szczególnie np.
    nex-7 z wieloma guziczkami fajnie wygląda.

    > To nie chodzi o kupowanie od razu całej dostępnej szklarni, ale jeżeli
    > system nie oferuje na dzień dobry kilku podstawowych szkieł, a i nie
    > wiadomo kiedy i jakie się pojawią

    Tak samo jak kupowanie systemu, do którego obkupisz się nie wiadomo kiedy
    i czy w ogóle?
    To jak niektórzy co to kupują nikona entry level argumentując to tym, że
    dokupią sobie jakieś szkło G jak im się spodoba. IMHO lepiej zmienić
    system jeśli trzeba przy takim wkładzie początkowym i ew. potrzebach.

    > (jak chociażby jakiś standard czy
    > szeroki kąt do Sony, jeżeli oczywiście ktoś potrzebuje), to jeżeli nawet
    > ta "słabsza" matryca oferuje wystarczającą jakość, to tak, raczej szkła
    > będą priorytetem.

    Marudzenie w szkłach to można sobie zostawić jak się już ma na to
    konkretne środki i od razu potrzebę jakiegoś obiektywu. Jak np. chcesz
    sprzedać lustrerkowe graty i zmienić na EVIL-a tylko. Wtedy ok, masz spory
    budżet, tracisz dotychczasowy arsenał, coś musisz kupić.

    Ale jak dla mnie gdzie planuję zakup raczej w formie kompaktowego dodatku,
    uzupełnienia tego co mam do kieszeni, to i tak system będę rozwijał długo,
    a i to specyficznie :)

    > W obecnych Penach nie jest najwyższych lotów, te 2 EV wyciąga, w aparacie
    > o którym ten wątek, ma być już dużo dużo lepiej i prawdopodobnie trafi też
    > do następnych mniejszych Penów. Zresztą jak sam zauważyłeś w m4/3 w
    > przypadku niektórych szkieł można mieć też optyczną. Mimo wszystko lepiej
    > mieć słabszą stabilizację ze wszystkim niż lepszą z nielicznymi szkłami,
    > tym bardziej, że praktyka pokazuje, iż łatwiej wypuścić następne body z
    > poprawioną stabilizacją niż całą serię szkieł, które do tej pory jej nie
    > miały.

    Tylko w przypadku dużych luster stabilizacja w body była czysto elementem
    strategii i kierunku firmy. W przypadku EVIL-ków ciągle trzeba pamiętać o
    tym, że ważny jest rozmiar. Wcale nie jestem pewien czy ot tak nagle
    zrobią 4EV i będzie maciupkie i leciutkie.

    Wobec tego to nie jest tak, że lepiej mieć niż nie mieć. To jest wybór
    pomiędzy mieć małe, a większe i z słabą stabilizacją. W szkłach też
    zwiększa to rozmiar, no i cenę. Nie spodziewam się, że stabilizacja będzie
    tu super rewelacyjna też, ale wtedy dopiero jest wybór pomiędzy zupełnym
    brakiem stabilizacji i jej obecnością.

    > No ja jednak patrzę bardziej na szkła,

    Jak wspominałem to też ważne, ale trzeba to sobie rozłożyć na wszystkie
    kwestie.

    > w moim obecnym jeszcze aps-c iso
    > 3200 użyłem może kilkadziesiąt razy przez 4 lata, iso 1600 trochę więcej i
    > to raczej był max, co było mi potrzebne,

    Pomyśl czy byś używał jak by ISO12800 było bez szumu?
    Bo ja bym pewnie wtedy wychodził jeszcze dalej akceptując szum, ale mając
    moc w przysłonie i czasie.

    > a obecne m4/3 daje dużo lepszą
    > jakość na 3200 niż to co mam obecnie.

    To masz bardzo stary aparat ;)

    > No a jak ktoś stoi przed świadomym
    > wyborem systemu, no to jednak chyba myśli o konkretnych obiektywach? :)

    Zależy od tej osoby. Jak to ma być uzupełnienie to co innego niż jak
    myślisz o całym systemie. Tak samo zależy ile masz na to środków teraz i
    dopiero potem. To nowe zabawki i sporo do nich się pojawi jeszcze.

    > Nie twierdzę, że matryca nie ma zupełnie znaczenia, uważam jednak, że przy
    > dużych dysproporcjach w ofercie szkieł różnice obrazowania w
    > poszczególnych systemach nie są na tyle duże aby zrekompensować brak szkieł.

    Musiałbyś wytaczać bardzo jasne szkła w tych słabszych matrycowo, a te
    dają inną GO, rozdzielczość na pełnych otwarciach i do tego jeszcze są
    droższe. Gdzieś trzeba znaleźć złoty środek w porównaniu.

    > Mi też oferta Fuji wydaje się ciekawa, ale nie za 12 tys. za body aps-c i
    > 2 stałki o ekwiwalencie 28 i 50 :)

    Spokojnie, kto każe kupować super nowości? To jeszcze gorący towar i
    schodzi na pniu, powoli cena znormalnieje mam nadzieję. :)

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564