    From: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Ogniskowa obiektywu a perspektywa i glebia ostrosci
    Date: Tue, 25 May 2010 11:25:10 +0200
    <s...@h...ck.polsl.pl> <ht1eq8$jjq$1@inews.gazeta.pl>
    <ht1l8q$ktb$1@news.onet.pl> <ht31d8$lpg$1@inews.gazeta.pl>
    <ht3vje$asd$1@inews.gazeta.pl>
    <1...@4...net>
    <ht916v$18c$1@inews.gazeta.pl>
    <1ue10mzcqp2yr$.m3s77qd7xlar.dlg@40tude.net>
    <ht9o2p$hv9$1@inews.gazeta.pl> <ht9s8i$sfv$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@d...media-lab.com.pl>
    <3ve59dqf3vow$.1r1e62z5u50w7$.dlg@40tude.net>
    <s...@d...media-lab.com.pl>

    Dnia 24 May 2010 20:00:59 GMT, Sergiusz Rozanski napisał(a):

    > No jedynym elementem jaki chce zmienić to ognisko, przy czym nie chcę zmienić
    > wielkości tematu głównego (ołówka), obserwuję wynik tej zmiany - zmienia się plan
    > bo łapię raz równoległe promienie, raz skupione.

    W uproszczeniu to wygląda tak:
    http://www.henry.vel.pl/temp/fxsp.bmp

    Chcesz zmieniać ogniskową zachowując stałe powiększenie - więc musisz to
    skompensować zmianą odległości. A przy okazji zmieniła Ci się perspektywa
    bo ona zależy od odległości. Pośrednio przez zmianę ogniskowej zmieniłeś
    perspektywę - ale bezpośrednia zmiana zależy *tylko* od odległości.

    Dlaczego należy unikać takich pośrednich zależności? Bo stwierdzenie
    "perspektywa zależy od ogniskowej" oznacza że *zawsze* zmiana ogniskowej
    spowoduje zmianę perspektywy - co nie jest prawdą.

    To tak jak dać choremu tabletkę i szklankę wody żeby popił, a potem
    twierdzić że wyzdrowiał od wody ;-) Owszem - wody musiał się napić żeby
    popić tabletkę, ale podanie wody bez tabletki nie spowoduje że wyzdrowieje.

    Pozdrawiam,
    Henry