  • Data: 2018-06-22 18:02:04
    Temat: Re: Off topic samochód elektryczny
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Iguan_007" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    On Friday, June 22, 2018 at 8:42:40 PM UTC+10, J.F. wrote:

    >Moze miec elektrownie, ale nie musi.

    Nie musi, mamy i takich.

    >Nie musi miec tez tyle samo sprzedazy co produkcji. Tutaj widze
    >"Firmy zajmujące się handlem energią (tzw. Spółki obrotu)", czyli
    >dokladnie odpowiednik naszego Retailer.

    >A rynek fizyczny wydaje sie byc rozliczany na tej samej podstawie
    >popytu/podazy jak nasz pol-godzinny "spot" tylko dzien wczesniej
    >https://rynek-energii-elektrycznej.cire.pl/st,33,31
    8,item,27178,7,0,0,0,0,0,uczestnicy-rynku-i-formy-ha
    ndlu-energia.html

    >Nie bardzo rozumiem pytanie. Kazdy dostawca placi za tyle pradu ile
    >pobral dla swoich klientow - od tego konsument ma licznik. Chodzi Ci
    >o cene?
    >Cena jest taka sama dla wszystkich. Tyle samo dostaje producent, tyle
    >samo placi odbiorca (instytucja).

    Chodzi mi dokladnie o cene.
    Jestem podpiety do sieci dystrybucyjnej Tauronu, ale zdecydowalem sie
    placic Plusowi.

    I np zalozmy ze teraz prad jest drogi, i troche go brakuje i trzeba
    drogo dokupic.
    Wiadomo ile Tauron pobiera od elektrowni, wiec wiadomo ile on musi
    zaplacic, ale jaki rachunek wystawi Plusowi ?
    Jak ma nowoczesne liczniki, to moze szybko podliczyc ile klienci Plusa
    pobrali energii w tym kwadransie.
    Ale jak inkasent spisuje licznik raz na dwa miesiace ?

    Mozna by sie dzielic kosztami jakos proporcjonalnie ... ale jak na
    zlosc, to moge miec licznik dwutaryfowy,
    Plus bedzie obciazony wysokim kosztem pradu w tej godzinie, a za
    miesiac sie okaze, ze wszyscy jego klienci pobierali tylko w nocy :-)

> [...]
    >rownowagi":
    >https://rynek-energii-elektrycznej.cire.pl/st,33,31
    8,item,27178,7,0,0,0,0,0,uczestnicy-rynku-i-formy-ha

    Ale prawde mowiac to nie calkiem rozumiem.

    Zalozmy ze taki Tauron szacuje, ze jutro o 15-tej bedzie potrzebowal
    10GW do swojej sieci dystrybucji.
    Jego elektrownie wyprodukuja 8GW.
    Dodatkowo ma podpisane kontrakty z innymi elektrowniami na dostawe
    1GW.
    Wiec wystawia oferty kupna na gieldzie brakujacy 1GW ?

    A jutro sie okaze, ze naprawde potrzebuje 11GW ... i kto dba o rezerwy
    ?

    >Nie rozumiem po co piszesz takie "madrosci".
    >Napisalem, ze sprzedawcami kontraktow cap sa najczesciej elektrownie
    >ktore moga to pokryc na rynku spot. Nie zgadza sie z tym? Masz inne
    >doswiadczenia?

    Nie zgada mi sie o tyle, ze np siedzi na Wall Street jakis finansista,
    handluje ropą zarabia krocie, a nie ma ani zloża, ani rafinerii.
    W prądzie takich nie ma ?

    >Mylisz rynek fizyczny z rynkiem finansowym. Sprzedaz kontraktu
    >finansowego nie ma nic wspolnego z produkcja pradu. Nie ma zadnej
    >"dostawy".
    >Jest to instrument indeksowany cena energii, moze byc uzyty i do
    >spekulacji i do hedgingu.

    No wlasnie - to i bank moze miec duze pozycje :-)
    Tylko najlepiej aby byly zbilansowane..

    >A dlaczego posrednicy nie beda otwierac wielkiej pozycji cap? Bo tak
    >jak pisalem wczesniej, jest to bardzo ryzykowne jesli nie masz swojej
    >produkcji.

    >Kontrakt finansowy cap na FY19 kosztuje okolo $5/MWh. Czyli
    >sprzedajac te 200MW kontraktow cap otrzymasz $8760000. Kazda godzina
    >kiedy cena spot skoczy do maksimum $14200 oznacza, ze musisz wyplacic
    >kupujacemu $2780000 roznicy (($14200-$300)*200MW).

    Czyli czysto finansowy kontrakt ?

    >Jesli masz mozliwosc produkcji w tej godzinie na rynku fizycznym to
    >odzyskasz te $142000*200MW z rynku spot. Jesli nie masz to jest to
    >czysta strata.
    >Wydaje mi sie oczywiste dlaczego ktos z fizyczna pozycja bedzie
    >chetniejszy do otwierania takiej pozycji.

    No chyba, ze pol roku temu ktos kupil taki kontrakt z cena $290.
    Albo spodziewa sie, ze bedzie mogl kupic za miesiac.

    A elektrownie z fizyczna produkcja - nie zakontraktuja wczesniej
    swojej produkcji ?
    I moze cena spot kiedys tam w czerwcu 2019 skoczy do $14000, ale w
    maju elektrownia sie umowila na $500 ?

    >Co chcesz powiedziec? Ze dostawca bedzie ponosil koszty, ale nie
    >przenosi ich na klienta?

    Ze te koszta moga byc niewielkie w skali calego roku.

    uploads/2014/07/2014-07-09-ez2view-bids-past20days1.
    png

    >Jesli popyt bedzie ponizej 500MW to cena jaka zaplaci dostawca i
    >otrzyma producent to -$1000. Jesli popyt podskoczy do 501MW to cena
    >wyniesie $100.
    >Jesli popyt bedzie 751MW to cena skoczy do $10000.

    Dziwne to dla mnie.
    Dlaczego jako producent mialbym oferowac -1000 ? Doplacac do interesu
    ?

    Tak to moge spuscic gdzies nagle w nocy, gdy naprawde nie ma co z
    pradem zrobic, a wygasic na godzine mi sie nie oplaca.

    No chyba ze ... licze na to, ze cena rownowagi bedzie wysoka, a
    kontrakty otrzymaja najtansi dostawcy.
    Wiec trzeba wystawic 500MW za -1000, zeby przynajmniej tych 500MW
    sprzedac po $100.
    Ale skoro to cena rownowagi, to sprzedadza wszyscy, co oferowali
    ponizej $100, nie byloby bezpieczniej zaoferowac tych 500MW chocby po
    $20 ?
    Zawsze to lepiej niz -1000 ...

    >Tak samo wydaje sie to funkcjonowac w Polsce:"Uczestnicy RDN wysyłają
    >zlecenia kupna lub sprzedaży dla poszczególnych godzin. Ze zleceń
    >sprzedaży tworzona jest >krzywa podaży, a ze zleceń zakupu tworzona
    >jest krzywa popytu.Ceny transakcyjne na giełdzie wyznaczane są jako
    >ceny równowagi pomiędzy zgłaszanymi niezależnie przez Członków Giełdy
    >zleceniami sprzedaży i kupna energii elektrycznej.
    >https://www.cire.pl/item,27178,7,0,0,0,0,0,uczestni
    cy-rynku-i-formy-handlu-energia.html

    Tylko czy u nas sa takie stałe oferty ujemne ?
    https://www.tge.pl/pl

    Ale jak to dalej czytac to nie wiem.

    >W przeciwienstwie do Polski rynek jest czesciej rozliczany. Rynek
    >spot jest liczony na biezaco, co 5 minut. Nie ma rynku dnia
    >nastepnego. Ten polgodzinny rynek fizyczny >mozesz wspomagac
    >kontraktami finansowymi, ale nie wiaza sie one z zadna dostawa
    >energii.
    >fizyczny: jesli odebrales 1MW w takim i takim momencie to placisz
    >cene spot jaka byla w danym momencie.
    >finansowy: mozesz odzyskac czesc ceny spot jesli miales odpowiedni
    >kontrakt

    Czy ja dobrze zrozumialem mechanizm:
    elektrownia sprzedaje kontrakt cap, na czym zarabia premie (tych $5),
    po czym w przyszlosci powinna dbac o to, zeby cena pradu nie skoczyla
    za wysoko, bo zaplaci "kare".
    Ale jesli zaplaci "kare", to jednoczesnie zarobi na sprzedazy pradu -
    wiec wyjdzie na zero ?

    Odbiorca moze kupic taki kontrakt, i wtedy jak cena pradu skoczy, to
    elektrownia ktora sprzedala kontrakt mu doplaci.

    I w druga strone - jak cena pradu spadnie, to elektrownia mniej zarobi
    na pradzie, ale dostanie wyrownanie od odbiorcow, ktorzy kupili
    kontrakty ?

    Moze to i dobre, elektrownia ryzykuje jak sprzeda kontraktow na wiecej
    niz moze wyprodukowac, lub taniej, odbiorca ryzykuje jak kupi
    kontraktow za duzo, ale jakos wydaje mi sie, ze polski system prostszy
    do zrozumienia (o ile dobrze polski rozumiem).

    Choc dzieki tym kontraktom wydluza sie perspektywa na lata - to juz
    mozna o inwestycjach pomyslec.

    A gdzie sie w tym miesci to PPA po $27 ?
    To jakis poza gieldowa umowa dostawy ?
    Czy ktorys z kontraktow cap ?

    J.