  • Data: 2014-11-07 19:21:43
    Temat: Re: Odzysk miedzi po wytrawieniu
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Paweł Pawłowicz pisze:

    > Dawno, dawno temu, jeszcze w czasach studenckich, pracowałem "na
    > saksach" w niemieckiej firmie robiącej PCB ekologiczną technologią.
    > Używali półuncjowego laminatu, trawili H2SO4 + H2O2. Po trawieniu
    > roztwór chłodziło się, wypadały piękne kryształy siarczanu miedzi.
    > Roztwór zlewało się znad kryształów, regenerowało dodając kwas (podobno
    > ze starych akumulatorów) i perhydrol (to było moje zadanie, trzeba było
    > oznaczyć stężenie kwasu i nadtlenku i dodać odpowiednie ilości
    > regeneratorów) oraz tajemniczy stabilizator (później okazał się mniej
> [...]

    Kwas karo faktycznie jest łatwy w odzysku, regeneracja śmiesznie prosta.
    Niestety kwas karo bąbelkuje podczas trawienia - a to w pewnych
    zastosowaniach wada, kąpiele bąbelkujące nie dają dobrej krawędzi
    ścieżki. Najlepszą daje chlorek żelaza z moderatorami - tyle ze paskudzi
    wszystko dookoła, regeneracja jest trudna i prowadzi do produkcji
    kolejnych ilości chlorku...

    --
    Draek