    From: Arek <a...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Od jutra można jeździć bez świateł w dzień
    Date: Tue, 01 Mar 2011 12:17:54 +0100

    W dniu 2011-03-01 09:54, szufla pisze:

    > Tez niewiele potarfisz napisac.
    > Moze racz zauwazyc, ze w wielu krajach zachodnich zniesiono nakaz jazdy na
    > swiatlach. Pewnie zrobiono to tak bez sensu, przyklad Austrii:
    >
    > "...Wszystko wskazuje więc na to, że pozytywny wpływ używania świateł w
    > ciągu dnia jest mitem. Między innymi dlatego w Austrii na początku 2008 r.
    > zniesiono taki sam nakaz po dwóch latach obowiązywania, a od tego czasu
    > liczba zdarzeń drogowych wyraźnie zmalała.

    Nie widzę większego związku pomiędzy tym co dzieje się na drodze u nas a
    w Austrii. Pojeździj tam i szybko się przekonasz, że to zupełnie inna
    bajka i zupełnie inne warunki więc zupełnie inny wpływ.

    Mała podpowiedź: tam zdecydowanie rzadziej się wyprzedza. Więcej
    autostrad, większa średnia prędkość przejazdu, więcej dróg, z
    naprzemiennymi pasami 2+1 więc siłą rzeczy światła tam nie odgrywają
    takiej roli jak u nas.

> [...]
    > jedynie samochody. Są tam również obiekty niewyposażone w światła, takie jak
    > piesi, rowerzyści, czy inne obiekty. W sytuacji obowiązywania nakazu
    > kierowcy przyzwyczaili się do tego, iż wszystko co znajduje się na drodze ma
    > włączone światła i przestali w porę dostrzegać obiekty nieoświetlone. To
    > właśnie piesi i rowerzyści byli grupą, która najbardziej ucierpiała na tym
    > nakazie - liczba wypadków z ich udziałem istotnie wzrosła. Identycznie
    > zresztą sytuacja wygląda w Polsce oraz każdym kraju, który w ostatnim czasie

    Jakieś liczby które to potwierdzają? Bo na pewno nie oficjalne
    statystyki policyjne. Zwłaszcza w Polsce.

    Z tymi pieszymi to też gruba przesada. Pieszy ma dużo większe szanse na
    uniknięcie potrącenia, bo nawet jak się nie rozejrzy to kątem oka ma
    szanse zobaczyć nadjeżdżający samochód.

    Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden niby drobny a istotny aspekt.
    Kiedyś samochody były duuużo głośniejsze.

    > Ponadto zarówno w Austrii, jak i w Polsce odnotowano wzrost liczby wypadków
    > z udziałem motocyklistów. W Polsce liczba ta wzrosła nagle aż o 16,8 %, a
    > zabitych motocyklistów o 40 % (!), mimo że nie zanotowano gwałtownego
    > wzrostu liczby zarejestrowanych motocykli. Co więcej, fakt ten jest pomijany

    Ilość motocyklistów na drogach w ostatnich latach radykalnie się
    zwiększyła. Zarejestrowanych może odrobinę mniej (ale będzie w okolicach
    20%). Jak jeżdżą u nas motocykliści, zwłaszcza w okresie wiosna-jesień,
    to pewnie każdy miał okazję nie raz zaobserwować.

    > I wreszcie najważniejsze - w Austrii przeprowadzono badania pod kierunkiem
    > profesora Ernsta Pflegera polegające na analizie reakcji badanych kierowców
    > na włączone światła mijania w rzeczywistym ruchu drogowym. Pokazały one, że
    > używanie świateł w dzień nie działa korzystnie na bezpieczeństwo, a wręcz
    > przeciwnie - w niektórych sytuacjach może być szkodliwe (dłuższa reakcja oka
    > na włączone światło, koncentracja uwagi na światłach nadjeżdżających
    > samochodów). To był gwóźdź do trumny dla świateł w dzień w Austrii, która
    > niezwłocznie wycofała się z tego pomysłu. "

    U nas liczba wypadków czołowych w dzień wyraźnie spadła, przy zachowanej
    tendencji wzrostowej pozostałych wypadków, na które światła nie mają
    najmniejszego wpływu. Więc nie wiem o czym tu dyskutować.

    Pozdrawiam,
    A.