-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: Arek <a...@a...pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Od jutra można jeździć bez świateł w dzień
Date: Tue, 01 Mar 2011 12:17:54 +0100
Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
Lines: 70
Message-ID: <ikikl3$9lr$1@inews.gazeta.pl>
References: <ikh1dk$rt7$1@inews.gazeta.pl> <ikha9d$gkm$1@usenet.news.interia.pl>
<ikhejg$f6q$1@inews.gazeta.pl> <ikiadh$sst$2@inews.gazeta.pl>
<ikibvm$66r$1@inews.gazeta.pl>
NNTP-Posting-Host: fjh83.internetdsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1298978275 9915 83.13.241.83 (1 Mar 2011 11:17:55 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Tue, 1 Mar 2011 11:17:55 +0000 (UTC)
X-User: kazik.ucho
In-Reply-To: <ikibvm$66r$1@inews.gazeta.pl>
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.1; pl; rv:1.9.2.13) Gecko/20101207
Thunderbird/3.1.7
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2353864
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2011-03-01 09:54, szufla pisze:
>> Dopasował swój poziomy wypowiedzi do twórcy wątku. Ty też próbowałeś, ale
>> wyszło nędznie.
>
> Tez niewiele potarfisz napisac.
> Moze racz zauwazyc, ze w wielu krajach zachodnich zniesiono nakaz jazdy na
> swiatlach. Pewnie zrobiono to tak bez sensu, przyklad Austrii:
>
> "...Wszystko wskazuje więc na to, że pozytywny wpływ używania świateł w
> ciągu dnia jest mitem. Między innymi dlatego w Austrii na początku 2008 r.
> zniesiono taki sam nakaz po dwóch latach obowiązywania, a od tego czasu
> liczba zdarzeń drogowych wyraźnie zmalała.
Nie widzę większego związku pomiędzy tym co dzieje się na drodze u nas a
w Austrii. Pojeździj tam i szybko się przekonasz, że to zupełnie inna
bajka i zupełnie inne warunki więc zupełnie inny wpływ.
Mała podpowiedź: tam zdecydowanie rzadziej się wyprzedza. Więcej
autostrad, większa średnia prędkość przejazdu, więcej dróg, z
naprzemiennymi pasami 2+1 więc siłą rzeczy światła tam nie odgrywają
takiej roli jak u nas.
> Dlaczego tak się stało? Austriacy zrozumieli, że z dróg nie korzystają
> jedynie samochody. Są tam również obiekty niewyposażone w światła, takie jak
> piesi, rowerzyści, czy inne obiekty. W sytuacji obowiązywania nakazu
> kierowcy przyzwyczaili się do tego, iż wszystko co znajduje się na drodze ma
> włączone światła i przestali w porę dostrzegać obiekty nieoświetlone. To
> właśnie piesi i rowerzyści byli grupą, która najbardziej ucierpiała na tym
> nakazie - liczba wypadków z ich udziałem istotnie wzrosła. Identycznie
> zresztą sytuacja wygląda w Polsce oraz każdym kraju, który w ostatnim czasie
> wprowadził podobny nakaz.
Jakieś liczby które to potwierdzają? Bo na pewno nie oficjalne
statystyki policyjne. Zwłaszcza w Polsce.
Z tymi pieszymi to też gruba przesada. Pieszy ma dużo większe szanse na
uniknięcie potrącenia, bo nawet jak się nie rozejrzy to kątem oka ma
szanse zobaczyć nadjeżdżający samochód.
Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden niby drobny a istotny aspekt.
Kiedyś samochody były duuużo głośniejsze.
> Ponadto zarówno w Austrii, jak i w Polsce odnotowano wzrost liczby wypadków
> z udziałem motocyklistów. W Polsce liczba ta wzrosła nagle aż o 16,8 %, a
> zabitych motocyklistów o 40 % (!), mimo że nie zanotowano gwałtownego
> wzrostu liczby zarejestrowanych motocykli. Co więcej, fakt ten jest pomijany
Ilość motocyklistów na drogach w ostatnich latach radykalnie się
zwiększyła. Zarejestrowanych może odrobinę mniej (ale będzie w okolicach
20%). Jak jeżdżą u nas motocykliści, zwłaszcza w okresie wiosna-jesień,
to pewnie każdy miał okazję nie raz zaobserwować.
> I wreszcie najważniejsze - w Austrii przeprowadzono badania pod kierunkiem
> profesora Ernsta Pflegera polegające na analizie reakcji badanych kierowców
> na włączone światła mijania w rzeczywistym ruchu drogowym. Pokazały one, że
> używanie świateł w dzień nie działa korzystnie na bezpieczeństwo, a wręcz
> przeciwnie - w niektórych sytuacjach może być szkodliwe (dłuższa reakcja oka
> na włączone światło, koncentracja uwagi na światłach nadjeżdżających
> samochodów). To był gwóźdź do trumny dla świateł w dzień w Austrii, która
> niezwłocznie wycofała się z tego pomysłu. "
U nas liczba wypadków czołowych w dzień wyraźnie spadła, przy zachowanej
tendencji wzrostowej pozostałych wypadków, na które światła nie mają
najmniejszego wpływu. Więc nie wiem o czym tu dyskutować.
Pozdrawiam,
A.
Następne wpisy z tego wątku
- 01.03.11 12:18 wit
- 01.03.11 12:19 Arek
- 01.03.11 12:31 Kresowiak
- 01.03.11 12:32 Kresowiak
- 01.03.11 12:38 DJ
- 01.03.11 12:46 WW
- 01.03.11 12:48 Kresowiak
- 01.03.11 12:50 DJ
- 01.03.11 12:51 Arek
- 01.03.11 12:53 DJ
- 01.03.11 12:55 Arek
- 01.03.11 12:56 Cavallino
- 01.03.11 12:58 Arek
- 01.03.11 13:00 DJ
- 01.03.11 13:00 Arek
Najnowsze wątki z tej grupy
- Polskie sądy są bardzo wyrozumiałe...
- Spalinki trujom
- Prątkowcowcy, morda w kubeł :]
- Baterie litowe takie bezpieczne
- nie leci płyn hamulcowy ze stalowego przewodu
- SAMOCHODY BĘDĄ CORAZ DROŻSZE. PRZEMYSŁ MA PROBLEM. POTRZEBUJEMY ZMIANY I GOSPODARCZE ZERO #40
- piszę list do św Mikołaja
- czyste powietrze
- Planeta płonie
- zginął podczas zmiany kól
- Diesel spłonął :-)
- Re: Diesel spłonął :-)
- Dlaczego pratkowcy szukają hoteli na trasie?
- Dzień jak codzień
- Holowanie
Najnowsze wątki
- 2024-11-04 GNSS Motorola G85 vs Redmi Note 9 pro
- 2024-11-04 Katowice => SAP BTP Consultant (mid/senior) <=
- 2024-11-04 Katowice => Spedytor międzynarodowy <=
- 2024-11-04 Warszawa => Specjalista/tka ds. Zamówień publicznych <=
- 2024-11-04 Poznań => QA Engineer <=
- 2024-11-04 Poznań => QA Inżynier <=
- 2024-11-04 Polskie sądy są bardzo wyrozumiałe...
- 2024-11-04 Wrocław => SAP Project System/EPPM Consultant <=
- 2024-11-04 Gliwice => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2024-11-04 Kraków => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2024-11-04 Kraków => Software .Net Developer <=
- 2024-11-04 Kraków => Programista Full Stack .Net <=
- 2024-11-04 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-11-04 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-11-04 Warszawa => E-COMMERCE specialist <=