  • 1. Data: 2013-05-08 09:30:29
    Temat: Od czego zależą wahania temperatury?
    Od: Marcin Kiciński <m...@g...com>

    Jakiś czas temu pisałem o problemach z termostatem w
    Grande Punto - w chłodne dni silnik wolno się nagrzewał,
    a po krótkim zatrzymaniu (nawet na światłach na
    skrzyżowaniu) temperatura potrafiła spaść o 1/4 skali.

    Ja dotąd byłem przyzwyczajony do tego, że we Fiatach,
    gdy wszystko jest sprawne, wskazówka temperatury podczas
    jazdy stoi nieruchomo w połowie skali.

    Termostat został wymieniony, silnik nagrzewa się dużo
    szybciej, temperatura już tak bardzo nie skacze. Ale nadal
    występują niewielkie, chwilowe spadki temperatury, a dałbym
    głowę, że kiedyś ich nie było. Dodam, że stary termostat
    testowany w garnku z wodą ;) działa, chociaż nie wiem czy
    jego czas reakcji nie jest zbyt wolny.

    No i teraz wpadłem na nowy trop - w zeszłym roku, latem,
    wymieniana była pompa wody i cały płyn. Pompa to jakiś
    zamiennik, ale pewnie nie różni się od oryginału, więc jej
    bym nie posądzał. Jednak płyn został zmieniony z Paraflu
    (wiadomo, Fiat) na jakiś inny (nie pamiętam nazwy producenta,
    warsztat kupuje to hurtem w beczkach, podobno bardzo dobry,
    co by to nie znaczyło ;)).
    No i zastanawiam się, czy przyczyną tych wahań temperatury
    może być inna charakterystyka płynu? Czy może ta nowa pompa
    jest bardziej wydajna? A może po prostu ja powinienem przestać
    gapić się na wskazówkę temperatury ;)

    Pozdrawiam
    MK

  • 2. Data: 2013-05-08 10:21:14
    Temat: Re: Od czego zależą wahania temperatury?
    Od: JK <j...@i...pl>

    W dniu 2013-05-08 09:30, Marcin Kiciński pisze:
> [...]
    > skrzyżowaniu) temperatura potrafiła spaść o 1/4 skali.
    >

    > No i zastanawiam się, czy przyczyną tych wahań temperatury

    Nie.

    > Czy może ta nowa pompa
    > jest bardziej wydajna? A może po prostu ja powinienem przestać
    > gapić się na wskazówkę temperatury ;)

    Stawiam na zapowietrzony układ chłodzenia.

    JK

  • 3. Data: 2013-05-09 13:39:25
    Od: Marcin Kiciński <m...@g...com>

    W dniu środa, 8 maja 2013 10:21:14 UTC+2 użytkownik JK napisał:

    > Stawiam na zapowietrzony układ chłodzenia.

    To może dawać takie objawy? Zawsze myślałem, że jak układ jest
    zapowietrzony to są problemy z przegrzewaniem. U mnie są tylko
    te spadki temperatury.
    No i czy odpowietrzenie układu to taki problem? To powinno być
    zrobione zarówno po wymianie płynu jak i po wymianie termostatu.

    Pozdrawiam
    MK

  • 4. Data: 2013-05-09 21:25:36
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2013-05-09, Marcin Kiciński <m...@g...com> wrote:

> [...]
    > No i czy odpowietrzenie układu to taki problem? To powinno być
    > zrobione zarówno po wymianie płynu jak i po wymianie termostatu.

    To by musial byc bardzo mocno ten uklad zapowietrzony. Jezeli chodzi
    o zapowietrzenie to po prostu moze Cie oszukiwac czujnik ktory jest
    zanurzony w tym momencie w "bablu" powietrza zamiast cieczy.

    Nie wiem gdzie w Punto jest czujnik ale moze faktycznie tak byc,
    przestajesz jechac, spadaja obroty, plyn wolniej plynie i "babel"
    ma szanse sie utrzymac na czujniku. To latwo sprawdzic, pojedz
    na jakas spokojna droge, rozpedz sie i wrzuc luz i wtedy obserwuj
    czy spada.

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 5. Data: 2013-05-09 21:37:01
    Od: Iglo <i...@o...pl>

    Dnia Thu, 9 May 2013 04:39:25 -0700 (PDT), Marcin Kiciński napisał(a):

> [...]
    Nie zaszkodzi sprawdzić. Ja tak miałem w Renówce z benzynowym silnikiem, po
    odpowietrzeniu do zbiorniczka weszło jeszcze niecałe pół litra płynu i
    wszystko minęło. Nie zaszkodzi spróbować odpowietrzyć, to nc nie kosztuje.

  • 6. Data: 2013-05-09 22:02:16
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2013-05-09 13:39, Marcin Kiciński pisze:

    > To może dawać takie objawy? Zawsze myślałem, że jak układ jest
    > zapowietrzony to są problemy z przegrzewaniem. U mnie są tylko
    > te spadki temperatury.

    Objawy zapowietrzonego układu chłodzenia mogą być różne :)
    W którymś z samochodów miałem np. tak, że na zimnym silniku
    (do pewnego momentu) wolne obroty jeździły od ~700rpm do
    ~1500rpm. I szukaj usterki ;) Mogą być problemy z ogrzewaniem,
    przegrzewaniem, pomiarem temperatury. Odpowietrzyć warto,
    ale ja bym jednak sprawdził czy ten nowy termostat aby na
    pewno jest dobry i ma poprawną temperaturę otwarcia :)

    > No i czy odpowietrzenie układu to taki problem?

    Zależy od samochodu, silnika itd. Znaczy może nie jest to
    problem, ale np. trzeba wiedzieć jak wygląda procedura
    w konkretnej aplikacji.

    > To powinno być
    > zrobione zarówno po wymianie płynu jak i po wymianie termostatu.

    Przy wymianie płynu musi być.