    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Obsesja wymiany liczników
    <20200311134932.0d28cbeb@mateusz>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <5e693e05$0$560$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <5e6a0b4c$0$17355$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Thu, 12 Mar 2020 17:56:48 +0100

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Stechiometria ma tu niewielki związek. Zwróć uwagę na fakt, że wodór
    > i acetylen mają bardzo szerokie granice wybuchowości. Ze względu na
    > stechiometrię metan jest pomiędzy nimi, i mamy Zonka.

    Z wodorem miałem do czynienia już w dzieciństwie -- elektrolizowałem
    wodę i zbierałem gaz w odwróconej do góry dnem próbówce. W mapełnionej
    po brzegi, podpalony gaz spalał się łagodnym niebieskim płomieniem.
    Napełniona częściowo wodorem i dopełniona powietrzem przy wyciąganiu
    z wody -- wybuchowy gwizd. A przecież w tym pierwszym przypadku też
    trzeba założyć, że kilka procent powierza mogło się domieszać.

    > Przeczytaj:
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Generator_RC
    > i sam oceń ;-)

    Tu się powstzymam, zostanę przy ocenie liczb i łatwo weryfikowalnych
    danych. Zgadzają się z innymi źródłami.

    > To może być prawda. Chodzi o skład gazu na dyszy palnika,
    > po zmieszaniu z powietrzem, przy spalaniu mieszanki. Przy
    > wyższych stężeniach metanu będzie płomień dyfuzyjny, a to
    > nie jest korzystne w palniku.

    W kopalni soli w Wieliczce pokazują stare techniki wydobywcze.
    Wśród nich jest "wypalanie metanu". Gaz tej jako lżejszy od
    powietrza gromadzi się pod stropem. Kiedyś był tam wypalany
    pochodniami. Żeby nie wymieszał się z atmosferą kopalni i nie
    stworzył uboższej wybuchowej mieszaniny.

    --
    Jarek