  • Data: 2010-01-06 15:06:02
    Temat: Re: Obiektyw do Canona 350D
    Od: XX YY <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    > A co zrobić, jeśli:
    > - dostrojenie dla określonej ogniskowej jest poprawne, ale dla innych
    > ogniskowych zooma już się rozłazi

    odpowiedz jest natychmiastowa.
    przymykac przyslone do 5,6 i wiecej lub w skrajnych przypadkach
    stosowac 2 poprawki.!!!

    > - dostrojenie dla określonej odległości ostrzenia jest poprawne, ale dla
    > innych odległości już nie

    powazny problem AF to:
    zaleznosc pomiaru od temp barwowej swiatla.

    tzn nawet idealnie zjustowany i precyzjynie pracujacy AF bedzie
    roznie ostrzyl w dzien sloneczny np o zachodzie a inaczej w dzien
    pochmurny.

    akurat wczraj zrobilem sobie jeden pomiar:
    rozdzielczosc uzyskana przy podswietleniu tablicy swiatlem bialym ( na
    czas ostrzenia ) : 4201 lini na wysokosc obrazu.

    przy tych samych nastawach dla ostrzenia przy uzyciu swiatla
    czerwonego lampy blaskowej uzyskana rozdzielcztosc wynosi : 3318 lini /
    mm

    obiektyw AF byl strojony do swiatla bialego.

    obiektyw ktory wymaga roznych justacji dla roznych ogniskowych
    nadaje sie do kosza , albo trza ostrzyc recznie lub na det kontrastu ,
    ew przymykac znacznie .
    mam taki obiektyw . pod aps-c jest nim 27-70/2,8 L

    rozbieznosc jest duza , jesli musialem stosowac to dla zakresu 24-50
    uzywam justacji - 10 , dla zakresu powyzej 50 juistacji 0

    oczywiscie tak sie nie da pracowac.
    Na szczescie ten obiektyw pod FF pracuje wspaniale , fluktuacje
    rozdzielczosci wskutzekl nieprawidlowosci ostzenia sa w normie -
    poprawka nie jest konieczna w calym zakresie.

    Jak do tej pory moja hipoteza robocza ze ew . ze zmiana odleglosci
    zmienia sie tez wymagana justacja sie nie potwierdzila. Dla paru
    pomierzionych obiektywow korekta nie zmieniala sie z odlegloscia
    ostrzenia ( ale zmienia sie rozdzielczosc obiektywu w zaleznosci od
    odleglosci , czyli polozenia soczewki ruchomej , nie ma to jednak
    wplywu na blad systematyczny ostrzenia ).

    Z tego co stweirdzilem na podstawie pomiarow wlasnych.

    - ocieplenie barwy swiatla skraca nastawe AF , pomiar idzie w
    kierunku BF , przy oziebieniú barwy swiatla ( w kierunku ku
    niebieskiemu ) uklad AF ostrzy dalej.

    - jesli wraz ze zmiana ogniskowej zmienia sie blad systematyczny
    ostrzenia to albo trzeba dostosiowac poprawki do ogniskowych ( w
    praktyce rzadko wykonalne) , albo trzeba przymykac glebiej obiektyw by
    zwiekszyc GO , albo rezygnowac z det fazy

    stwierdzilem ze dla wiekszosci obiektywow zmiana bledu ostzenia jest
    na tyle nie duza ze dla zoomow mozna znalezc korekte kompromisowa .
    Ale sa wyjatki.

    Dla formatu FF te same obiektywy pracuja duza lepiej. To potwierdza
    moja hipoteze , ktora juz dawno postawilem tutaj ze af w Canonie aps-
    c jest niedorobiony - zasada zostala przejeta z FF , gdzie tolerancja
    na bledy ostrzenia jest wieksza. Mozliwosc wprwadzenia justacji w
    nowych aparatach poprawia systuacje dla stalek , dla zoomow
    czesciowo.

    Ja kazdy obiektyw po zakupie mierze ze wzgleu na bledy AF i stosuje
    poprawki , i to w zasadzie rozwiazuje problem precyzji AF w rozsadnym
    aparacie.
    Tutaj dla przykladu pomierzylem sobie wczoraj AF dla 15/2,8 canona
    pod format FF.
    przykladowy wykres konieczna poprawka +5.
    Dzieki temu wiekszosc pomiaroa odleglosci oscyluje w zakresie maksimum
    ok 130 pl/mm.

    bez tej poprawki rozdzielczosc oscyluje w zakresie ok 100 pl/mm
    wykresik jeszcze cieply - to trza robic bezwzglednie jesli chemy
    dostac od obiektywu to za co zaplacilismy:

    http://picasaweb.google.at/fotografie25/PomiarObiekt
    ywow#5423642067937930818