  • 1. Data: 2014-08-13 07:11:58
    Temat: Obieg powietrza w obudowie - sugestie
    Od: PeJot <P...@s...pl>

    Czołem. Temat jest dosyć trywialny i pewnie najprościej byłoby
    poeksperymentować, ale może ktoś już to zrobił. Obudowa klasyczna,
    zasilacz z tyłu. Kwestia ustawienia chłodzenia CPU - będzie Arctic
    Cooling Freezer lub coś podobnego, na procesorze Q8200. I teraz: jeżeli
    chłodzenie będzie dmuchało *w pionie* to gorące powietrze przejmie
    zasilacz, ale nie wiem czy przy własnej regulacji obrotów da radę
    wyciągnąć *wszystko*. Jeżeli chłodzenie będzie dmuchało w poziomie,
    trzeba będzie z tyłu założyć 2 wiatraki 80 mm. Pewnie to skuteczniejsze,
    ale kosztem zasysania większej ilości powietrza z kurzem. Jakieś sugestie ?

    --
    P.Jankisz

  • 2. Data: 2014-08-13 07:44:33
    Temat: Re: Obieg powietrza w obudowie - sugestie
    Od: fifak <f...@o...pl>

    W dniu 2014-08-13 07:11, PeJot pisze:
> [...]
    > ale kosztem zasysania większej ilości powietrza z kurzem. Jakieś sugestie ?

    kupic nowszy CPU który się mniej grzeje

    ja mam kompa na i3 z jednym wiatrakiem w calym zestawie, wiatrak jest w
    zasilaczu bigfan12cm znajduje się bezpośrednio nad CPU i zbiera ciepłe
    powietrze z radiatora CPU wydmuchując go jednocześnie z obudowy

  • 3. Data: 2014-08-13 09:10:53
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 13 Aug 2014 07:44:33 +0200, fifak napisał(a):

    > kupic nowszy CPU który się mniej grzeje
    Otóż to. Są C2Q z TDP 80 W (tanie) i 65 W (droższe). Można też spróbować
    Xeona z 80 W, np. E5440.

    > ja mam kompa na i3 z jednym wiatrakiem w calym zestawie, wiatrak jest w
    > zasilaczu bigfan12cm znajduje się bezpośrednio nad CPU i zbiera ciepłe
    > powietrze z radiatora CPU wydmuchując go jednocześnie z obudowy
    To samo. Tylko jeden wiatrak w blaszance, ten na spodzie zasilacza.
    Temperatury rdzeni w moim C2D E7500 o TDP 65 W w stresie nie przekraczają
    50 st. Swego czasu jak kopałem pieseły to komp chodził tygodniami :) więc
    wiem. A jeszcze pod radiatorem procka była grafa-piecyk :)

    --
    Jacek

  • 4. Data: 2014-08-13 09:16:59
    Od: PeJot <P...@s...pl>

    > Otóż to. Są C2Q z TDP 80 W (tanie) i 65 W (droższe).

    Warunki brzegowe są takie że Q8200 z TDP 95 W oraz reszta już jest,
    kwestia jak rozwiązać obieg powietrza.

    --
    P.Jankisz

  • 5. Data: 2014-08-13 09:37:19
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 13 Aug 2014 07:11:58 +0200, PeJot napisał(a):

> [...]
    > wyciągnąć *wszystko*. Jeżeli chłodzenie będzie dmuchało w poziomie,
    > trzeba będzie z tyłu założyć 2 wiatraki 80 mm.

    Przy 95 W ja bym zastosował *duży*, większy od mojego, radiator z
    heatpipami bez wiatraka i poobserwował temperatury. Jakby były za wysokie,
    dałbym wiatrak (możliwie duży) umieszczony na radiatorze tak by dmuchał od
    spodu ku górze, może nieco spowolniony. W zasilaczu oczywiście wiatrak na
    spodzie. Wszelkie inne wiatraki bym sobie darował.
    Obecnie mam procek 65 W ale zamierzam przejść na Xeona 80 W i mam nadzieję
    że dotychczasowy radiator się wyrobi i pozostanie konfiguracja z jednym (w
    zasilaczu) wiatrakiem.
    Mimo wszystko rozważ przejście na proc o mniejszej mocy :)
    --
    Jacek

  • 6. Data: 2014-08-15 00:16:15
    Od: "liryczny podmiot" <u...@m...com>

    Użytkownik "PeJot" <P...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 2 wiatraki 80 mm. Pewnie to skuteczniejsze, ale kosztem zasysania większej
    > ilości powietrza z kurzem. Jakieś sugestie ?

    Mam AC założonego poziomo, bo uważam, że jak nadmiar ogrzanego powietrza nie
    wyleci tyłem, to się samo uniesie do góry (fizyka). A w drugą stronę,
    niestety, to już tak łatwo nie działa;)
    Jeśli masz, jak piszesz, w zasilaczu pwn to dodatkowe podgrzanie spowoduje
    szybszą pracę wentyla tam usadowionego i ciszę trafi szlag.
    Po następne: Jeśli z obudowy wydmuchujesz powietrze, to wcześniej wspomniana
    fizyka zapewnia podciśnienie i taka sama ilość powietrza musi do obudowy
    napłynąć. Jeśli nie masz wentyla wdmuchującego z przodu, powietrze będzie
    zasysane z wszystkich otworów i szczelin, np. ze śledzi, bo to wspomniane
    wcześniej powietrze jest bardzo leniwe i idzie sobie po najmniejszej linii
    oporu. Ale wtedy zostaje zaburzona cyrkulacja, robią się wiry i temperatura
    rośnie.
    Z kurzem to samo. Jeśli nie masz na wlocie filtrów, to i tak zassie się sam,
    a tylny wentylator tylko pomaga go z kompa (poprzez silniejszy strumień
    powietrza) wydalić na zewnątrz. Powietrze przechodząc przez zasilacz musi
    wykonać ostry skręt, ominąć te wszystkie cewki i radiatory, na których duża
    część tego syfu zostanie.
    No i na koniec zadaj sobie pytanie: który wentylator łatwiej wyczyścić -
    przykręcony do tylnej ścianki obudowy czy ten w zasilaczu?

    Z wiatraków polecam silent wings albo znacznie tańszy (ale wcale nie
    znacznie głośniejszy) AC z serii F.

    Pozdr.

    --
    LP

  • 7. Data: 2014-08-15 01:36:02
    Od: zil0g <z...@m...prl>

    *liryczny podmiot* wdusil[a] knefle:

    >Mam AC założonego poziomo, bo uważam, że jak nadmiar ogrzanego powietrza nie
    >wyleci tyłem, to się samo uniesie do góry (fizyka). A w drugą stronę,
    >niestety, to już tak łatwo nie działa;)

    To chyba jakas nowa. Straty konwekcjne w tak malej objetosci gdzie przeplyw
    jest calkowicie wymuszony przez co najmniej 2 wentyle sa nieistotne.

  • 8. Data: 2014-08-15 08:01:27
    Od: "liryczny podmiot" <u...@m...com>

    Użytkownik "zil0g"
    > *liryczny podmiot* wdusil[a] knefle:

    > To chyba jakas nowa. Straty konwekcjne w tak malej objetosci gdzie
    > przeplyw
    > jest calkowicie wymuszony przez co najmniej 2 wentyle sa nieistotne.

    Nowa, zupełnie nowa. Stara nie uwzględniała np. strat spowodowanych
    bezwładem kabli nazywając to również czynnikiem nieistotnym, a obieg
    całkowicie wymuszony powstawał w wyniku pracy jednego 8 cm wiatraka w
    zasilaczu.
    .

    --
    LP

  • 9. Data: 2014-08-15 12:05:20
    Od: zil0g <z...@m...prl>

> [...]

    >bezwładem kabli nazywając to również czynnikiem nieistotnym, a obieg
    >całkowicie wymuszony powstawał w wyniku pracy jednego 8 cm wiatraka w

    Masz pasywnie chlodzonego procka i grafike?

  • 10. Data: 2014-08-15 13:36:29
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2014-08-15 o 00:16, liryczny podmiot pisze:

    > No i na koniec zadaj sobie pytanie: który wentylator łatwiej wyczyścić -
    > przykręcony do tylnej ścianki obudowy czy ten w zasilaczu?

    No tak, to jest argument. Tylne wiatraki ( 2x80 mm ) trzeba będzie
    sterować z płyty głównej.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem