    From: "liryczny podmiot" <u...@m...com>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Obieg powietrza w obudowie - sugestie
    Date: Fri, 15 Aug 2014 00:16:15 +0200

    Użytkownik "PeJot" <P...@s...pl> napisał w wiadomości
    news:lses2v$hv3$1@node2.news.atman.pl...
    > Czołem. Temat jest dosyć trywialny i pewnie najprościej byłoby
    > poeksperymentować, ale może ktoś już to zrobił. Obudowa klasyczna,
    > zasilacz z tyłu. Kwestia ustawienia chłodzenia CPU - będzie Arctic Cooling
    > Freezer lub coś podobnego, na procesorze Q8200. I teraz: jeżeli chłodzenie
    > będzie dmuchało *w pionie* to gorące powietrze przejmie zasilacz, ale nie
    > wiem czy przy własnej regulacji obrotów da radę wyciągnąć *wszystko*.
    > Jeżeli chłodzenie będzie dmuchało w poziomie, trzeba będzie z tyłu założyć
    > 2 wiatraki 80 mm. Pewnie to skuteczniejsze, ale kosztem zasysania większej
> [...]

    Mam AC założonego poziomo, bo uważam, że jak nadmiar ogrzanego powietrza nie
    wyleci tyłem, to się samo uniesie do góry (fizyka). A w drugą stronę,
    niestety, to już tak łatwo nie działa;)
    Jeśli masz, jak piszesz, w zasilaczu pwn to dodatkowe podgrzanie spowoduje
    szybszą pracę wentyla tam usadowionego i ciszę trafi szlag.
    Po następne: Jeśli z obudowy wydmuchujesz powietrze, to wcześniej wspomniana
    fizyka zapewnia podciśnienie i taka sama ilość powietrza musi do obudowy
    napłynąć. Jeśli nie masz wentyla wdmuchującego z przodu, powietrze będzie
    zasysane z wszystkich otworów i szczelin, np. ze śledzi, bo to wspomniane
    wcześniej powietrze jest bardzo leniwe i idzie sobie po najmniejszej linii
    oporu. Ale wtedy zostaje zaburzona cyrkulacja, robią się wiry i temperatura
    rośnie.
    Z kurzem to samo. Jeśli nie masz na wlocie filtrów, to i tak zassie się sam,
    a tylny wentylator tylko pomaga go z kompa (poprzez silniejszy strumień
    powietrza) wydalić na zewnątrz. Powietrze przechodząc przez zasilacz musi
    wykonać ostry skręt, ominąć te wszystkie cewki i radiatory, na których duża
    część tego syfu zostanie.
    No i na koniec zadaj sobie pytanie: który wentylator łatwiej wyczyścić -
    przykręcony do tylnej ścianki obudowy czy ten w zasilaczu?

    Z wiatraków polecam silent wings albo znacznie tańszy (ale wcale nie
    znacznie głośniejszy) AC z serii F.

    Pozdr.

    --
    LP