    From: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: [OT] szkło
    Date: Sun, 13 Nov 2011 16:40:57 +0100

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości
    news:j9lm6c$f4p$1@news.onet.pl...
    > Ciało stałe, ciekłe, gazowe to tylko stany skupienia - schłodzony gaz to

    Zdefiniujmy - co to jest gaz? Nazwa grupy substancji, czy stan skupienia
    właśnie? Bo woda, która wyparowała i ma powyżej 100 stopni jest gazem.
    Skroplona, w stanie płynnym, to ciecz, a zestalona, to ciało stałe.

    > ciecz, schłodzona ciecz to ciało stałe. Jedna z definicji którą

    Czy jest jakieś potwierdzenie tego, czy znów - kwestia nazewnictwa?
    Schodzona ciecz, to ciecz. Jak zmieni stan skupienia (a zmieniła? - Jak
    zdefiniujemy?), to będzie ciałem stałym. Cieczą jest nie dlatego, że nazywa
    się woda, alkohol, rtęć, czy chlor (pod ciśnieniem 6 atmosfer w temp.
    pokojowej jest cieczą, może i przegrzaną, może i przechłodzoną, ale cieczą).

    > spotkałem (a nie widzę na wiki) opierała się o ruch atomów:
    > - atomy poruszają się swobodnie i zderzają ze sobą - gaz
    > - atomy są utrzymywane przez inne w swoim otoczeniu, ale mogą się poruszać
    > swobodnie - ciecz

    Swobodnie - jak w wodorze, czy gęstej oliwie?

    > - atomy jedynie drgają - ciało stałe

    A jedynie drgają? Stwierdził to ktoś? Powiem tylko tyle, ze mój fizyk w
    szkole, fajny gość, potrafił zwątpić po moich drobiazgowych pytaniach. Nie
    przejmuj się, mam wątpliwości, szukam punktu zaczepienia. (1)
    Zreesztą - niech przechłodzona woda skrzepnie, to 100% ciało stałe.
    Dobra, wódka, gorzała, etc. Siwucha, gołda, etc. Wyjęta z b. zimnego
    zamrażalnika jest jak syrop - ciecz? Ciało stałe? Mieszanka
    (nie)eutektyczna, czy jaka inna cholera?

    > Spójrz na to tak - jeżeli szyba byłaby w stanie "spłynąć na dół" tak, żeby
    > była grubsza z jednej strony to nie miałbyś minimalnej odchyłki, tylko
    > wyraźnie formującą się kroplę.

    OK, znów uczepię się niuansu - jaka jest pewność, ze owa nierówność nie
    bvyła właśnie formującą się kroplą?
    Stąd chciałbym, aby dobre laboratorium zrobiło doświadczenie i wszystko
    bardzo dokładnie pomierzyło.
    Z innych wątpliwości - mnie uczono, że Układ słoneczny ma 9 planet, Merkury,
    Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran, Neptun, Pluton. Raptem się komuś
    odwidziało i z Plutona zrobił planetoidę. Ja mam wątpliwości, czy słusznie
    to uznano. Na jakiej podstawie wypracowano kryterium to definiujące,
    rozgraniczające między jedną, a drugą klasyfikacją? Kurde, może fizykę
    powinienem studiować? Ale na razie to se ne da, nie mam zdrowia do tego...

    (1) Długo nurtowało mnie z prędkością światła - jadą naprzeciw siebie dwa
    pociągim 2x150kkm/h. Jednym kieruję jako maszynista, siłą rzeczy, jadę razem
    z nim, delta V = 0. Z jaką jadę prędkością wobec tego drugiego?
    Latami mnie to nurtowało (i nrtuje nadal), przypadkiem jednak zobaczyłem w
    TV pewnbe "doświadczenie" - dwa stożkowe kieliszki (nie dokładnie stożek,
    ale pomińmy to), każdy napełniony do połowy wysokości. Stały na tle skali
    reprezentującej prędkość, ich stan oznaczał 0.5c. Pan, mówiąc, że dwa takie
    pociągi (czy coś innego, nieważne) jadące naprzeciw siebie nie będą jechać z
    prędkością c wobec siebie - następnie wlał zawartość jednego kieliszka do
    drugiego - i ten nie wypełnił się cały. Konkluzją było - o to chodzi z
    prędkością światła. Ja wiem, że istota sprawy to co innego niż w pokazie,
    ale ów pokaz właśnie powiedział mi daleko więcej, niż lata moich wątpliwości
    i dopytywań się.

    --
    Alanné mba yi woma... wé :) (...)
    Né ma ka ni kaso, Né ma pané ka, (...)