    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Fri, 3 Jan 2014 11:33:38 -0800 (PST)
    Subject: Re: [OT] pojawi?o si? co??
    From: g...@g...com

    W dniu poniedziałek, 30 grudnia 2013 18:03:38 UTC+1 użytkownik firr napisał:

    > no niestety,... tez mam tego rodzaju problemy, na
    > przykladmoje protypy roznych programow oceniam jako udane..
    > i dobrze rokujace, ale robienie tego dalej wymaga tak ogromnie
    > meczacej ilosci roboty
    >
    > ze troche wysiadam.... wydaje sie ze bardziej moglobymi pomoc
    > dopracowanie sie nie jakiegos wydajnego sposobu pracowania tylko
    > dopracowanie sie jakiegos wydajnego sposobu odpoczywania ;)
    >
    > niestety nic co mi przychodzi do głowy jakos za bardzo nie działa

    w moim przypadku wyglada na to, ze chorowanie (w sensie -- przeziebienia
    itd.) dziala calkiem dobrze. bo mam wtedy wrazenie, jakbym mial
    nieskonczenie wiele czasu, a wiele czynnikow rozpraszajacych zostaje
    wyeliminowanych, poza tym -- cos w koncu trzeba robic.

    najgorzej jest, jak pojawia sie presja -- mam wrazenie, ze wtedy
    praca albo bardzo spowalnia, albo w ogole sie zatrzymuje, a czasem
    nawet cofa.

    staram sie zreszta w miedzyczasie wypracowywac praktyki chroniace
    przed tym cofaniem. jednym z nich jest na pewno trzymanie kodu
    w repozytorium i rytualne commitowanie. ostatnio tez -- za namowa
    Andrzeja Jarzabka w trakcje naszej letniej dyskusji -- zaczalem
    bardziej interesowac sie test-driven development, i po przeczytaniu
    poleconej przez niego ksiazki Martina Fowlera o refaktoryzacji zaczalem
    obudowywac swoj framework testami (a przy okazji stworzylem maly
    framework do testowania dla guile'a).

    z tym, ze moje podejscie do pisania testow jest nieco inne, niz
    to, ktore jest lansowane przez klasyczna literature ze srodowisk OOP
    -- mianowicie testy jednostkowe, ktore pisze, nie sa umieszczane
    w osobnych programach, tylko zaraz za definicja funkcji, tak jak np.
    tutaj:
    https://bitbucket.org/panicz/slayer/src/acab1992d047
    fd5a1dfc3362ae8379dae416e2f4/demos/schess/elements.s
    cm?at=default#cl-23

    Dzieki temu -- oprocz zwiekszania niezawodnosci i ulatwiania refaktoryzacji
    -- pelnia taka sama role, jak przyklady w podrecznikach do matematyki albo
    logiki, czyli unaoczniaja pewne abstrakcje.

    Jednak niezaleznie od tego, pisanie testow to czasem moze byc dobra praktyka,
    kiedy akurat brakuje weny na cos ciekawszego. Majac pod reka testy, mozna
    duzo pewniej wprowadzac zmiany do swojego programu i nadal wiedziec,
    ze sie nic nie zjebalo.

    Tak czy siak, mam wrazenie, ze zdolalem juz osiagnac w programowaniu taki
    pulap, ze moge wrocic do swojego projektu po roku i latwo sie zorientowac,
    co sie dzieje moim kodzie, wiec z tego jestem zadowolony.

    Ale poza tym przyznam, ze tez mam problem z tym, zeby sie zorganizowac tak,
    zeby robic w swoich programach postepy w takim tempie, w jakim bym chcial.
    Mam wrazenie, ze sporo mi dalo, ze ostatnio sie zupelnie odkleilem od komputera
    i przez 2 dni zajmowalem sie tylko czytaniem ksiazek (i to takich nie majacych
    nic wspolnego z programowaniem). Nie wiem dlaczego, ale jakos to chyba
    zadzialalo.