  • 21. Data: 2014-04-03 16:57:54
    Temat: Re: [OT] miedziowanie elektrolityczne niklu
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jarek P. napisał:

    > Dobra, to jeszcze napisz mi, jak zeżarliście chrom nie robiąc przy
    > okazji wżerów w stali.

    To było 35 lat temu, a ponadto nie ja tam za fachowca robiłem. Szczegółów
    nie pamiętam. Wsadzilim to do wanny do trawienia, pan majster nastawił
    wajchą prąd i się tak kisiło kilka godzin. Lekko nie było -- zdaje się,
    że to się rozpulchniło na tyle, że ten chrom dało się zrywać płatami.

    Jarek

    --
    -- Jasiu jako mój uczeń kształcisz się u mnie na nauce. Co to jest, mój
    chłopczę?

  • 22. Data: 2014-04-03 17:01:03
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 3 kwietnia 2014 16:09:11 UTC+2 użytkownik Adam napisał:

> [...]
    >
    > Bardzo podobnie wygląda aluminiowanie, ale jest delikatniejsze. Używa
    >
    > się choćby w odbłyśnikach reflektorów.
    >
    > Nikiel był używany do taniej biżuterii, ale teraz też już go nie wolno
    >
    > używać :(
    >

    > Tradycyjne chromowanie (arszenikowe) tworzyło niezwykle twardą i odporną
    >
    > warstwę. Czasami bywam na zlotach starych pojazdów, gdzie widać
    >
    > przedwojenny błyszczący chrom, i to na maszynach używanych codziennie
    >
    > przez kilkadziesiąt lat.
    >

    > Ale nie siedzę w tym temacie. Tyle, co pamiętam nieco ze szkoły i
    >
    > warsztatów szkolnych, ale to już wieki temu ;)

    Do reflektorów, odbłyśników itp od zawsze używa się metalizacji próżniowej. Napyla
    się aluminium.

  • 23. Data: 2014-04-03 19:04:27
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2014-04-03 15:30, Jarek P. pisze:

    > Żartujesz? Kobiecie wyperswadować jakiś kolor, na punkcie którego jest zafiksowana
    od... od początku wykańczania domu????

    Proponuję przeczekać :>

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 24. Data: 2014-04-03 20:02:26
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu czwartek, 3 kwietnia 2014 19:04:27 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:

    > Proponuję przeczekać :>

    Taktaktak, będę przeczekiwał z TYMCZASOWO zamontowanym korkiem takim jak jest, do
    czasu, aż sobie kupię tokarkę :>

  • 25. Data: 2014-04-04 21:25:21
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Jarek P. napisał:

    > A ja wiem? Wyrób produkcji KFA, jeśli coś Ci to powie.

    > A nienienie, kolor "stary mosiądz" jest zły, straszny i żona apopleksji dostaje na
    sam widok, co przerabiałem w praktyce już kilka razy.
    > Ech, o ile świat był prostszy, jak się było kawalerem... (suchara o tym, jakie 3
    kolory rozróżnia prawdziwy mężczyzna nie muszę mam nadzieję powtarzać? ;) )

    > Co do galwanizowania - czytam w międzyczasie różne powynajdywane w sieci poradniki,
    już wiem, że uzyskanie gładkiej, szczelnej powłoki nie jest takie proste i może
    wymagać odrobiny zabawy. Nigdzie jednak nie znalazłem informacji, czy chrom można
    miedziować, czy też faktycznie trzebaby go najpierw usunąć.

    > J.

    Można chrom miedziować ale na ogół łaciato to wychodzi. Dobry ług na
    gorąco zdejmie ci chrom bezprądowo, pod tym zostanie nikiel, pod niklem
    miedź kwaśna, pod miedzią kwaśną miedź cyjankaliczna... Cały ból polega
    na tym, że jeżeli te elementy zostały zdjęte z wieszaków w galwanizerni
    to należy się liczyć z uszkodzeniami powłok galwanicznych drążących do
    metalu rodzimego. Jak zaczniesz na to kłaść miedź kwaśną - to po dwóch
    latach rude na wierzch wylezie. A odczynników do położenia miedzi
    cyjankalicznej legalnie nie dostaniesz bez przedstawienia inspekcjom z
    Sanepidu i ochrony środowiska stanowiska roboczego na którym cyjanek
    potasu chcesz używać. Tego w procesie galwanizerskim używa się w
    ilościach od słoików (laboratoryjnie) do beczek (przemysłowo, do wanny
    dosypuje się łopatą...)

    Poszukaj w okolicy zakładu galwanizerskiego - maja wiedzę, mają środki,
    maja warunki, mają stosowne zgody - koniecznie chcesz sobie kuku zrobić?

    --
    Darek

  • 26. Data: 2014-04-04 21:41:21
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Adam napisał:

    > wierzchnią warstwę pytam).
    >>

    > Raczej chrom, bo nikiel jest matowy i nieco ciemniejszy.

    Chrom wierzchem. Cienki chrom ozdobny, dziurawy jak sito. Pod spodem
    gruba, barierowa warstwa niklu kwaśnego na podwójnej podwarstwie miedzi
    (kwaśnego niklu na stali nie da się położyć nie aktywując korozyjnie
    stali - czyli po prostym poniklowaniu stali rude będzie żarło aż
    chrupanie w okolicy będzie słychać). Dwie podwarstwy miedzi - bo grubość
    zapewniającą wystarczającą odporność mechaniczną daje szybko kładziona
    miedź kwaśna ale tej, podobnie jak kwaśnego niklu, wprost na stali nie
    idzie położyć - trzeba najpierw ze znacznie droższej i znacznie wolniej
    pracującej kąpieli cyjankalicznej położyć miedź w odczynie zasadowym.
    > Ale nie jest to już tradycyjnie chromowane, gdyż nie wolno używać
    > arszeniku.

    A kto, kiedy i w jakim celu do chromowania arszeniku używał???

    > Bardzo podobnie wygląda aluminiowanie, ale jest delikatniejsze. Używa
    > się choćby w odbłyśnikach reflektorów.

    Znasz technologie elektrolitycznego aluminiowania? Z roztworów w
    temperaturach do temperatury wrzenia wody? Ogłoś, Nobla dostaniesz!

    > Nikiel był używany do taniej biżuterii, ale teraz też już go nie wolno
    > używać :(

    Kolejna "urban legend", znaczy stali kwasoodpornych nie ma? Z niklem to
    jest tak że wyroby przeznaczone do stałego i bezpośredniego kontaktu z
    ciałem ludzkim zawierające nikiel muszą być stosownie oznaczone - bo
    niektórzy (na szczęście nieliczni) są na nikiel uczuleni - i powinni
    mieć możliwość unikania zabawek (zegarków, biżuterii) zawierających
    nikiel. Tylko tyle i aż tyle.

> [...]
    > warstwę. Czasami bywam na zlotach starych pojazdów, gdzie widać
    > przedwojenny błyszczący chrom, i to na maszynach używanych codziennie

    Kurwa mać, że się tak wyrażę, na chemii w ogólniaku to spałeś czy w
    oczko grałeś? Nie pleć więcej takich bzdur bo wstyd i porutę czynisz.

    > Ale nie siedzę w tym temacie. Tyle, co pamiętam nieco ze szkoły i
    > warsztatów szkolnych, ale to już wieki temu ;)

    O, warsztaty szkolne - znaczy nie ogólniak a zawodówka mechaniczna jak
    podejrzewam. Zamilknij w temacie chemii, nie ośmieszaj się.

    --
    Darek

  • 27. Data: 2014-04-04 21:42:30
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Zachariasz Dorożyński napisał:
    > Do reflektorów, odbłyśników itp od zawsze używa się metalizacji próżniowej. Napyla
    się aluminium.

    Komu to tłumaczysz - człowiekowi który do chromowania arszeniku potrzebuje?

    --
    Darek

  • 28. Data: 2014-04-04 21:45:16
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    > Alkohole dzielimy na prawoskrętne (korkociąg) i lewoskrętne (zakrętka).
    > Oraz optycznie obojętne (kapsel).

    Uwaga - zobojętnianie prawoskrętnych można wykonywać dłonią lub łokciem.
    Zdecydowanie odradza się zobojętniania prawoskrętnych czołem!

    --
    Darek

  • 29. Data: 2014-04-04 21:52:42
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik PeJot napisał:

    > Proponuję przeczekać :>

    Ci jeb..o? Najęty do prostej roboty fizycznej chłopak wyszedł z budowy,
    w rowie ręce opłukał (budowa z gatunku "pożar w burdelu na terenie domu
    wariatów"...), otrzepał spodnie - i obrączka mu z reki spadła lądując w
    rowie z wodą. W środku nocy się zerwałem żeby od kumpla wykrywacz metali
    pożyczyć - bo rano kumpel z domu wybywał. Znaleźliśmy, nadal mamy
    szczęśliwie żonatego człowieka którego w razie potrzeby do roboty możemy
    ściągnąć. Jakby się obrączka nie znalazła... Wolę nie myśleć.

    A ty proponujesz przeczekać?

    --
    Darek

  • 30. Data: 2014-04-04 21:56:19
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Jarek P. napisał:

    > Taktaktak, będę przeczekiwał z TYMCZASOWO zamontowanym korkiem takim jak jest, do
    czasu, aż sobie kupię tokarkę :>

    I szlifierkę, i wiertarkę (kolumnową), i wynajmiesz pomieszczenie na
    warsztat, i wstawisz tam kozetkę i zamieszkasz (jak ci żona walizki za
    drzwi wystawi...)

    My tu możemy dyskutować czy możesz to sam zrobić czy raczej (i takie
    jest moje zdanie) zlecić tę pracę fachowcowi. Dyskusja na temat czy
    należy to robić czy nie - jest moim zdaniem bezprzedmiotowa.

    --
    Darek