    Date: Fri, 04 Apr 2014 21:25:21 +0200
    From: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: [OT] miedziowanie elektrolityczne niklu

    Użytkownik Jarek P. napisał:

    > A ja wiem? Wyrób produkcji KFA, jeśli coś Ci to powie.

    > A nienienie, kolor "stary mosiądz" jest zły, straszny i żona apopleksji dostaje na
    sam widok, co przerabiałem w praktyce już kilka razy.
    > Ech, o ile świat był prostszy, jak się było kawalerem... (suchara o tym, jakie 3
    kolory rozróżnia prawdziwy mężczyzna nie muszę mam nadzieję powtarzać? ;) )

    > Co do galwanizowania - czytam w międzyczasie różne powynajdywane w sieci poradniki,
    już wiem, że uzyskanie gładkiej, szczelnej powłoki nie jest takie proste i może
    wymagać odrobiny zabawy. Nigdzie jednak nie znalazłem informacji, czy chrom można
    miedziować, czy też faktycznie trzebaby go najpierw usunąć.

    > J.

    Można chrom miedziować ale na ogół łaciato to wychodzi. Dobry ług na
    gorąco zdejmie ci chrom bezprądowo, pod tym zostanie nikiel, pod niklem
    miedź kwaśna, pod miedzią kwaśną miedź cyjankaliczna... Cały ból polega
    na tym, że jeżeli te elementy zostały zdjęte z wieszaków w galwanizerni
    to należy się liczyć z uszkodzeniami powłok galwanicznych drążących do
    metalu rodzimego. Jak zaczniesz na to kłaść miedź kwaśną - to po dwóch
    latach rude na wierzch wylezie. A odczynników do położenia miedzi
    cyjankalicznej legalnie nie dostaniesz bez przedstawienia inspekcjom z
    Sanepidu i ochrony środowiska stanowiska roboczego na którym cyjanek
    potasu chcesz używać. Tego w procesie galwanizerskim używa się w
    ilościach od słoików (laboratoryjnie) do beczek (przemysłowo, do wanny
    dosypuje się łopatą...)

    Poszukaj w okolicy zakładu galwanizerskiego - maja wiedzę, mają środki,
    maja warunki, mają stosowne zgody - koniecznie chcesz sobie kuku zrobić?

    --
    Darek