  • 31. Data: 2014-04-04 22:32:01
    Temat: Re: [OT] miedziowanie elektrolityczne niklu
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Użytkownik Adam napisał:
    >(...)
    >
    > A kto, kiedy i w jakim celu do chromowania arszeniku używał???

    Jakieś sole arsenu? Nie pamiętam - chodziło o zmianę warunków w
    kąpielach galwanicznych.
    Musiałbym poszukać w starych, przedwojennych książkach.

    > Znasz technologie elektrolitycznego aluminiowania? Z roztworów w
    > temperaturach do temperatury wrzenia wody? Ogłoś, Nobla dostaniesz!

    Elektrolitycznie? Trochę trudno ;)
    Mówiąc "podobnie" miałem na myśli "podobnie w wyglądzie" - swego czasu
    odbłyśniki bywały nie tylko srebrzone, ale także chromowane (znaczy albo
    chromowane, albo srebrzone) - i na pierwszy rzut oka, zwłaszcza za szybą
    reflektora, ciężko odróżnić chromowane od aluminiowania.

    > Kolejna "urban legend", znaczy stali kwasoodpornych nie ma? Z niklem to
    > jest tak że wyroby przeznaczone do stałego i bezpośredniego kontaktu z
    > ciałem ludzkim zawierające nikiel muszą być stosownie oznaczone - bo
    > niektórzy (na szczęście nieliczni) są na nikiel uczuleni - i powinni
    > mieć możliwość unikania zabawek (zegarków, biżuterii) zawierających
    > nikiel. Tylko tyle i aż tyle.

    Nikiel był (i nadal częściowo jest) używany w biżuterii typu "wszystko
    za 4 złote" - np. tu masz coś podobnego (co nie znaczy, że niklowego:
    http://www.bizuteriasztuczna.com.pl/bizuteria_branso
    letki.html

    Jest sporo hurtowni, gdzie tahą biżuterię kupuje się wręcz na wagę.

    > Kurwa mać, że się tak wyrażę, na chemii w ogólniaku to spałeś czy w
    > oczko grałeś? Nie pleć więcej takich bzdur bo wstyd i porutę czynisz.

    Ale o co chodzi?
    Może wyjaśnisz, dlaczego współcześnie chromowane elementy (np. zderzaki,
    rury ochronne czy progi samochodowe) po kilku latach zaczynają
    korodować, zaś na starych autach czy samochodach są w dobrym stanie?
    Ja innego wytłumaczenia jak zmiana technologii nie widzę.
    Pytam poważnie.

    > O, warsztaty szkolne - znaczy nie ogólniak a zawodówka mechaniczna jak
    > podejrzewam. Zamilknij w temacie chemii, nie ośmieszaj się.

    Nie zawodówka, tylko szkoła średnia, jednak nie o profilu chemicznym.
    Jednak zarówno późniejsza praca jak i studia nie miały już związku z
    chemią, a nieużywana wiedza wycieka ;)

    Dzięki za uwagi, tylko wolę merytoryczne od emocjonalnych :)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 32. Data: 2014-04-04 22:38:47
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-04-04 22:32, Adam pisze:

    > Jakieś sole arsenu? Nie pamiętam - chodziło o zmianę warunków w
    > kąpielach galwanicznych.
    > Musiałbym poszukać w starych, przedwojennych książkach.
    >(...)

    Qrde, skleroza. Arsen to chyba do czego innego.
    Darku, a nie chodziło o KCN? Znaczy cyjanek potasu?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 33. Data: 2014-04-05 09:07:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 04 Apr 2014 22:38:47 +0200, Adam napisał(a):
    > Qrde, skleroza. Arsen to chyba do czego innego.
    > Darku, a nie chodziło o KCN? Znaczy cyjanek potasu?

    Cyjanki sa czesto uzywane w galwanizacji.
    Czy do chromowania to nie wiem

    J.

  • 34. Data: 2014-04-05 09:39:55
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Dariusz,

    [...]

    > A kto, kiedy i w jakim celu do chromowania arszeniku używał???

    Cyjanek, arszenik - kto by się przejmował różnicą? ;)

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 35. Data: 2014-04-05 12:16:43
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Adam napisał:
> [...]
    > rury ochronne czy progi samochodowe) po kilku latach zaczynają
    > korodować, zaś na starych autach czy samochodach są w dobrym stanie?

    Kasa, misiu, kasa! Żadna zmiana technologii nakładania chromu ozdobnego
    nie może mieć wpływu na odporność korozyjną pokrycia - bo chrom ozdobny,
    jak pisałem, dziurawy jest jak sito i cienki na dokładkę - parę
    mikrometrów, dziesięć to już sporo. Nie stanowi wiec żadnej bariery
    środowiskowej.

    Barierę tę stanowi nikiel na podwarstwie miedzi - i kiedyś waliło się
    łącznie warstwy miedź cyjankaliczna - miedź kwaśna - nikiel kwaśny od
    100 um wzwyż, obecnie nie spodziewałbym się znaleźć grubszych jak 50 um
    - a obstawiam ze i cieniej kładą. Ma wyglądać, ma być tanie, nie ma pod
    żadnym pozorem prawa być wieczne!

    --
    Darek

  • 36. Data: 2014-04-05 12:28:27
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Adam napisał:

    > Qrde, skleroza. Arsen to chyba do czego innego.
    > Darku, a nie chodziło o KCN? Znaczy cyjanek potasu?

    Nie. Nie chodziło. Cyjanek potasu to w kąpieli do miedziowania
    cyjankalicznego - używa się na beczki, łopatą ładuje, środek nie
    podlegający żadnym obostrzeniom środowiskowym - tylko ogólnym zasadom
    bezpieczeństwa. Jak nie polać kwasem a resztki potraktować wapnem
    chlorowanym to żadnych zagrożeń nie stwarza. I żadnych zakazów nie ma -
    są tylko warunki bezpieczeństwa pracy.

    A kąpiele do chromowania (poza kąpielą do chromowania na czarno, tej
    potrzeba ciut związków wanadu) składają się jedynie z bezwodnika kwasu
    chromowego rozpuszczonego w kwasie siarkowym. Wszystkie różnice w
    pokryciu (chrom techniczny błyszczący, chrom techniczny mleczny, chrom
    techniczny z porowata powierzchnią dla polepszenia smarowania, chrom
    ozdobny cienki...) robi się manipulując w pewnym zakresie składem
    ilościowym kąpieli chromującej i gęstością prądu.

    Obostrzenia - ostatnio wprowadzono dyrektywy zaostrzające wymagania na
    ilości anionów chromu +6 i +7 w ściekach - w efekcie ze wszystkim co z
    chromowanym elementem miało kontakt (resztki kąpieli, woda płucząca po
    chromowaniu) trzeba się sporo napracować i sporo chemii zużyć żeby
    zredukować chrom do +3 i wytrącić w postaci osadów - a potem zapłacić za
    składowanie osadów... Tak więc jak już się chromuje - to jak najcieniej
    bo kasy szkoda.

    Czyli znów - zakazu nie ma ale jak chciałbyś kilo dwuchromianu kupić to
    o dowód poproszą (a nijakiej bomby z tego nie zrobisz) i bardzo miło
    widzą jak jednocześnie kupisz ze dwa kilo siarczynu sodu. Wapno gaszone
    możesz w budowlanym - nie musi to być wodorotlenek wapnia z określona
    klasa czystości.

    --
    Darek

  • 37. Data: 2014-04-05 16:11:41
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    > Ci jeb..o? Najęty do prostej roboty fizycznej chłopak wyszedł z budowy,
    > w rowie ręce opłukał (budowa z gatunku "pożar w burdelu na terenie domu
    > wariatów"...), otrzepał spodnie - i obrączka mu z reki spadła lądując w
    > rowie z wodą. W środku nocy się zerwałem żeby od kumpla wykrywacz metali
    > pożyczyć - bo rano kumpel z domu wybywał. Znaleźliśmy, nadal mamy
    > szczęśliwie żonatego człowieka którego w razie potrzeby do roboty możemy
    > ściągnąć. Jakby się obrączka nie znalazła... Wolę nie myśleć.
    >
    > A ty proponujesz przeczekać?

    Sugerujesz że od korka w złym kolorze się kobicie chłop przestanie
    podobać ? Ci jeb..o ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 38. Data: 2014-04-07 11:25:34
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu piątek, 4 kwietnia 2014 21:56:19 UTC+2 użytkownik Dariusz K. Ładziak napisał:

    > I szlifierkę, i wiertarkę (kolumnową), i wynajmiesz pomieszczenie na
    > warsztat, i wstawisz tam kozetkę i zamieszkasz (jak ci żona walizki za
    > drzwi wystawi...)

    Pomieszczenie na warsztat już mam (to był mój jedyny wymóg przy tworzeniu projektu
    domu), 19m2, mało, ale wersalka wejdzie jakby co :)

    > My tu możemy dyskutować czy możesz to sam zrobić czy raczej (i takie
    > jest moje zdanie) zlecić tę pracę fachowcowi. Dyskusja na temat czy
    > należy to robić czy nie - jest moim zdaniem bezprzedmiotowa.

    Tak, przekonałeś mnie. Spróbuję to oddać fachowcowi. Kiedyś. Póki co "na razie"
    będzie zamontowany tak jak jest. :)

    J.

  • 39. Data: 2014-04-07 11:27:10
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu sobota, 5 kwietnia 2014 16:11:41 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:

    > Sugerujesz że od korka w złym kolorze się kobicie chłop przestanie
    > podobać ? Ci jeb..o ?

    wiesz... precedensy były już bardziej trywialne, więc kto wie, kto wie :)

    J.

  • 40. Data: 2014-04-07 22:48:33
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Jarek P. napisał:

> [...]
    domu), 19m2, mało, ale wersalka wejdzie jakby co :)

    > Tak, przekonałeś mnie. Spróbuję to oddać fachowcowi. Kiedyś. Póki co "na razie"

    Znaczy - odsuwasz problem na później. Jak ten gość który królowi obiecał
    że nauczy jego konia mówić...

    Odsunąć można, zanegować chyba się nie da.

    --
    Darek