    Date: Fri, 04 Apr 2014 21:41:21 +0200
    From: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: [OT] miedziowanie elektrolityczne niklu

    Użytkownik Adam napisał:

    > wierzchnią warstwę pytam).
    >>

    > Raczej chrom, bo nikiel jest matowy i nieco ciemniejszy.

    Chrom wierzchem. Cienki chrom ozdobny, dziurawy jak sito. Pod spodem
    gruba, barierowa warstwa niklu kwaśnego na podwójnej podwarstwie miedzi
    (kwaśnego niklu na stali nie da się położyć nie aktywując korozyjnie
    stali - czyli po prostym poniklowaniu stali rude będzie żarło aż
    chrupanie w okolicy będzie słychać). Dwie podwarstwy miedzi - bo grubość
    zapewniającą wystarczającą odporność mechaniczną daje szybko kładziona
    miedź kwaśna ale tej, podobnie jak kwaśnego niklu, wprost na stali nie
    idzie położyć - trzeba najpierw ze znacznie droższej i znacznie wolniej
    pracującej kąpieli cyjankalicznej położyć miedź w odczynie zasadowym.
    > Ale nie jest to już tradycyjnie chromowane, gdyż nie wolno używać
    > arszeniku.

    A kto, kiedy i w jakim celu do chromowania arszeniku używał???

    > Bardzo podobnie wygląda aluminiowanie, ale jest delikatniejsze. Używa
    > się choćby w odbłyśnikach reflektorów.

    Znasz technologie elektrolitycznego aluminiowania? Z roztworów w
    temperaturach do temperatury wrzenia wody? Ogłoś, Nobla dostaniesz!

    > Nikiel był używany do taniej biżuterii, ale teraz też już go nie wolno
    > używać :(

    Kolejna "urban legend", znaczy stali kwasoodpornych nie ma? Z niklem to
    jest tak że wyroby przeznaczone do stałego i bezpośredniego kontaktu z
    ciałem ludzkim zawierające nikiel muszą być stosownie oznaczone - bo
    niektórzy (na szczęście nieliczni) są na nikiel uczuleni - i powinni
    mieć możliwość unikania zabawek (zegarków, biżuterii) zawierających
    nikiel. Tylko tyle i aż tyle.

    > Tradycyjne chromowanie (arszenikowe) tworzyło niezwykle twardą i odporną
    > warstwę. Czasami bywam na zlotach starych pojazdów, gdzie widać
    > przedwojenny błyszczący chrom, i to na maszynach używanych codziennie
    > przez kilkadziesiąt lat.

    Kurwa mać, że się tak wyrażę, na chemii w ogólniaku to spałeś czy w
    oczko grałeś? Nie pleć więcej takich bzdur bo wstyd i porutę czynisz.

    > Ale nie siedzę w tym temacie. Tyle, co pamiętam nieco ze szkoły i
    > warsztatów szkolnych, ale to już wieki temu ;)

    O, warsztaty szkolne - znaczy nie ogólniak a zawodówka mechaniczna jak
    podejrzewam. Zamilknij w temacie chemii, nie ośmieszaj się.

    --
    Darek