  • 21. Data: 2014-12-07 23:33:35
    Temat: Re: [OT] grzanie nietypowej trawiarki - jak?
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 7 grudnia 2014 22:42:16 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały napisał:

> [...]
    > powierzchnię).

    > Życie bez poczucia humoru jest klopotliwe, nie? Opary acetonu powoduą
    > pęcznienie toneru i "pogrubiają" rysunek, efektem czego zaczernia się
    > wieksza powierzchnia niż zakładałeś. Kiedyś kiedy jeszcze stosowalem
    > metodę fotochemiczną z Positiv20 i wydruka na laserze musiałem
    > uwzględnić zmianę szerokości scieżek (dla TQFP, konkretnie SAM7) po
    > działaniu acetonu. Przy termotransferze nie ma to znaczenia - nic nie
    > trzeba spęczniać.

    > Możesz rozwinąć temat? Dlaczego akurat drwala? Czy ten drwal gender z

    Jeśli metoda termotransferu była by dobra to w firmach robiących płytki zamiast
    naświetlarek stały by specjalizowane drukarki laserowe i dedykowane laminatory. W
    czasach kiedy fotonaświetlarek było mało i usługa naświetlenia była droga to tandetna
    metoda z drukarką laserową miała jakieś uzasadnienie dla amatora. Od jakiś dziesięciu
    lat nie ma takiego uzasadnienia. Klisze tanie i często naświetlą od ręki. W stosunku
    do drukarki laserowej jakość kosmiczna. Teraz tylko fajansiarz może brać się za
    termotransfer. Takie jest moje zdanie i będę bo bronił jak niepodległości.

  • 22. Data: 2014-12-08 10:40:56
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Zachariasz Dorożyński" <k...@g...com> napisał w
    wiadomości news:391254e8-135b-4e85-b4d2-af42680a40e9@googlegrou
    ps.com...

> [...]
    > drukarki laserowej jakość kosmiczna. Teraz ylko fajansiarz może brać się
    > za termotransfer. Takie jest moje zdanie i będę bo bronił jak

    -------------
    Nie rozumiem dlaczego tak dyskredytujesz termotransfer. Jakbym chciał
    popróbować sam zrobić płytkę (ostatnio robiłem to chyba w 1985r i nie miałem
    dostępu do żadnej z tych technologii) to moim pierwszym wyborem byłby
    termotransfer bo:
    - drukarkę mam,
    - laminator mam (trzeba by przerobić, ale to mnie nie przeraża),
    - z czasów studenckich mam z 5 kg płytek (załatwiliśmy kiedyś kilka plecaków
    zrzynów - typowo 6x20cm, ale większe też mam),
    a do metody foto musiałbym:
    - kupować płytki pokryte emulsją,
    - znaleźć gdzieś miejsce gdzie by mi klisze naświetlali,
    - wydaje mi się, że z naświetlarką miałbym więcej roboty niż z laminatorem,
    - o wywoływaniu też niewiele wiem.

    Czyli do termtransferu mam wszystko (poza czymś do trawienia), a do foto
    nic. Wygląda na to, że termotransfer wyjdzie mi (i chyba większości
    amatorów) taniej - i to już jest "jakieś uzasadnienie" o którym twierdzisz,
    że go nie ma.
    Zgodzę się z Tobą, że termotransfer nie ma uzasadnienia ale tylko w
    odniesieniu do amatorów, którzy potrzebują "jakości kosmicznej" o której
    piszesz.
    P.G.

  • 23. Data: 2014-12-08 11:16:59
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 8 grudnia 2014 10:40:52 UTC+1 użytkownik Piotr Gałka napisał:
> [...]
    > Zgodzę się z Tobą, że termotransfer nie ma uzasadnienia ale tylko w
    > odniesieniu do amatorów, którzy potrzebują "jakości kosmicznej" o której

    W tym popróbowaniu jest klucz do sukcesu. Jak 20 lat nie robiłeś płytek to
    kilkanaście złotych na płytkę z fabrycznie naniesioną emulsją Cie nie zrujnuje. Jak
    będziesz chciał to naswietlarnie znajdziesz. Kawałek gąbki i jakiś obrazek żeby
    szybkę wyjąć w domu znajdziesz. Nie musi być jakaś super przepuszczająca UV. Zwykle
    szkło okienne czy do obrazka jest dobre. Halogenem naświetlisz bez problemu. Jak
    świeci Słońce to możesz nim naświetlić. Przy kliszy ryzyko prześwietlenia praktycznie
    nie istnieje. Perfekcyjna płytka wyjdzie za pierwszym razem. Jak pierwszy raz zrobisz
    tak płytkę to do końca życia nie przyjdzie Ci do głowy żeby robić inaczej. Jakieś 30
    lat temu poligrafia próbowała korzystać z klisz z drukarek laserowych. Jak szybko za
    to się wzięła tak szybko z tego zrezygnowała. Jeśli by tylko był cień powodzenia że
    technologia termotransferu nada się do produkcji płytek to firmy które robią płytki
    by z niej korzystały. Duże serie robili by tak jak do tej pory sitodrukiem. Ale przy
    małych i średnich zastąpienie metody fotochemicznej termotransferem obniżyło by koszt
    produkcji. Problem z termotransferem nie jest w rozdzielczości. 1200DPI jest
    wystarczające i nie ma problemu z takimi drukarkami. Problemem jest uzyskanie pełnego
    pokrycia dającego gwarancję że warstwa będzie ciągła. Co innego czarne do oglądania
    oczami a co innego zrobienie odpowiednio grubej warstwy tonera żeby był odporny
    chemicznie.

  • 24. Data: 2014-12-08 12:06:35
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Zachariasz Dorożyński" <k...@g...com> napisał w
    wiadomości news:4476520b-4147-42a4-a24f-4ab530ba67e3@googlegrou
    ps.com...

    > Kawałek gąbki i jakiś obrazek żeby szybkę wyjąć w domu znajdziesz.

    Do czego ta gąbka?

    > Halogenem naświetlisz bez problemu.

    Znaczy zwykłą żarówką halogenową ?
    Chodzi o to, że ma być źródło bardziej punktowe niż zwykła żarówka ?

    > Jak pierwszy raz zrobisz tak płytkę to do końca życia nie przyjdzie Ci do
    > głowy żeby robić inaczej.

    Z tym się zgodzę.
    P.G.

  • 25. Data: 2014-12-08 17:24:05
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 8 grudnia 2014 12:06:31 UTC+1 użytkownik Piotr Gałka napisał:
> [...]
    >
    > Do czego ta gąbka?

    > Znaczy zwykłą żarówką halogenową ?
    > Chodzi o to, że ma być źródło bardziej punktowe niż zwykła żarówka ?

    Halogeny mają większe moce. Oczywiście te ogólnodostępne marketowe. Teoretycznie
    powinno być punktowe źródło światła. Chodzi o podświetlanie. W praktyce przy obwodach
    drukowanych są tak grube linie w stosunku do grubości warstwy emulsji że nie ma
    znaczenia czy halogen liniowy czy żarówkowy wkręcany. Typowo punktowe to w poligrafii
    do druku ofsetowego na przykład, tak było kiedyś. Teraz laserem naświetlają płyty.

  • 26. Data: 2014-12-08 18:53:36
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-12-07 23:33, Zachariasz Dorożyński wrote:
    > Takie jest moje zdanie i będę bo bronił jak niepodległości.

    A czy mogłbyś przy okazji nie obrażać ludzi?

  • 27. Data: 2014-12-08 20:15:32
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Mon, 8 Dec 2014 02:16:59 -0800 (PST), Zachariasz Dorożyński
    napisał(a):

    > Perfekcyjna płytka wyjdzie za pierwszym razem. Jak pierwszy raz zrobisz tak płytkę
    to do końca życia nie przyjdzie Ci do głowy żeby robić inaczej.

    Yhy, powiedz to tym, którzy porzucili fotochemię na rzecz termotransferu
    (w tym mnie). Laminat pokryty emulsją trzeba kupić i nie jest dostępny w
    sklepie "za rogiem" a zwykły się zawsze gdzieś znajdzie. Kliszę trzeba
    gdzieś naświetlić, potem zabawa w naświetlanie laminatu i wywoływanie w
    NaOH. Do termotransferu mam wszystko w domu lub ewentualnie w piwnicy.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 28. Data: 2014-12-08 21:05:49
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 8 grudnia 2014 18:53:42 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały
    napisał:

    > A czy mogłbyś przy okazji nie obrażać ludzi?

    Jak jesteś taki wrażliwy to na grupę Siostry Urszulanki się przenieś.

  • 29. Data: 2015-01-07 22:29:10
    Temat: Re: grzanie nietypowej trawiarki - jak?
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 6 Dec 2014 03:57:10 -0800 (PST), s...@g...com
    napisał(a):

    > Jako element grzejny sugeruję zastosować coś z tego:
    > http://www.tme.eu/pl/katalog/#id_category=113148&pag
    e=1&s_field=artykul&s_order=ASC
    > Psie pieniądze, odizolować od chemii najlepiej zalewając żywią epoksydową. Dobrze
    przewodzi ciepło. Nie jakieś tam silikony.

    Dzięki wszystkim za odpowiedzi. W luźniejszej chwili na spokojnie
    przeanalizuję wszystkie zaproponowane warianty i na coś się zdecyduję. A
    finalną konstrukcją nie omieszkam się tutaj pochwalić :)
    GG#2400455 ICQ#320399066