    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: [OT]OMG!
    Date: Mon, 13 Oct 2014 15:32:59 +0200

    news:543bb34e$0$18083$65785112@news.neostrada.pl...

    > Moze byc problem - jak sie okaze ze dobry stroiciel ma 20 lat
    > doswiadczenia i stroi tak aby "dobrze brzmialo", nie potrafiac powiedziec
    > co to znaczy.
    >
    > Ale patrzac na rozne koncerty - Yamaha jest w tym chyba wystarczajaco
    > dobra.

    Znam stroiciela. Jak go poznałem stroił wyłącznie na słuch (i miał wiele lat
    doświadczenia). Potem kupił program za coś $2800 (chyba) bo zobaczył u
    stroiciela, który przyjechał z jakimś zagranicznym pianistą. Była to
    pierwsza kopia tego programu sprzedana do Polski. Tłumaczyłem mu instrukcję,
    bo gość nie zna angielskiego. Z tej instrukcji trochę wynika co znaczy, aby
    "dobrze brzmiało" - zasady strojenia zmieniają się w funkcji długości
    instrumentu (wstępnie się sugeruje programowi) i odchyłek poszczególnych
    harmonicznych brzmienia strun (harmoniczne są nie całkiem harmonicznymi) -
    to już program sobie mierzy sam (ten pomiar jest kłopotliwy, wymaga ciszy i
    czasem kilkukrotnego powtarzania).
    O ile wcześniej czasami pianiści kwestionowali, że w najwyższych tonach
    czasem coś nie halo, o tyle po zastosowaniu tego programu gość stwierdził,
    że nawet taki jeden najbardziej zazwyczaj czepialski zagrał i ze zdziwieniem
    stwierdził, że nie ma się o co przyczepić.

    Dlatego sądzę, że elektroniczne może być bardziej idealnie zestrojone. Ale
    wierzę, że to nie bujda, że muzykowi bardziej podoba się dźwięk instrumentu
    mającego prawdziwe struny. Skoro te subtelne różnice są poza moim zasięgiem
    poznawczym więc może i w sprzęcie audio są takie różnice. A w każdym razie
    jak ktoś chce mieć samopoczucie, że słyszy to czego inni nie słyszą i chce
    za to zapłacić to zamiast mu bronić lepiej go skasować.
    P.G.