  • Data: 2014-10-13 18:52:41
    Temat: Re: [OT]OMG!
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc[kropka]pl> napisał w
    wiadomości news:543bea91$0$18077$65785112@news.neostrada.pl...

    > W tym roku dwukrotnie zdarzyło mi się przyglądać pracy stroiciela. Za
    > każdym razem stroił najpierw na "maszynę", chyba był to zwykły tablet z
    > mikrofonem i programem, pewnie tym, o którym mówisz (pan wspominał o
    > kosmicznej cenie programu).

    Tamten zawiera dwa opatentowane algorytmy. Nie wydaje mi się, aby były to
    jakieś przełomowe odkrycia i podejrzewam że po pomiarach kilkunastu dobrze
    nastrojonych fortepianów i pianin każdy by odkrył reguły, którymi posługiwał
    się stroiciel nie zdając sobie z nich sprawy.
    Ważne jest wykonanie analizy danego instrumentu (wymaga absolutnej ciszy).
    Raz zapisane informacje o instrumencie pozwalają go już potem wielokrotnie
    stroić w typowym dla przygotowań koncertu rozgardiaszu. Te informacje użyte
    do strojenia drugiego identycznego instrumentu tego samego producenta nie
    dadzą podobno zadowalającego efektu.

    Z rozmów z tym stroicielem wiem, że kiedyś dawno, dawno strojono instrument
    pod konkretną tonację w której miał być wykonywany utwór. Dopiero Bach
    zaproponował inne strojenie (równomiernie temperowana skala czy jakoś tak).

    Z mojego punktu widzenia sedno leży w tym, że 2^(7/12)=1,4983 no i dawniej
    strojono na 1,5 a Bach zaproponował stroić na 1,4983.

    A to co ten program przede wszystkim ustala to jaki ma być stosunek tonów
    dla oktawy dla danego instrumentu (bo trochę więcej niż 2). No i potem
    równomiernie (w skali logarytmicznej) rozmieszcza poszczególne nuty w każdej
    oktawie. Jak tamto więcej od 2 to i to robi się większe od 1,4983 i może jak
    się zbliża do 1,5 to fajniej jest.

    > Czyżbyś mówił o Panu Krystianie?
    > ;-)

    Nie. Mówiąc o tym podawał nazwisko pianisty, które nic mi nie mówiło.
    P.G.