  • 31. Data: 2017-07-10 00:36:45
    Temat: Re: OT Musk wspomaga Australie
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Shrek" <...@w...pl> wrote in message news:oju5rg$i20$5@node1.news.atman.pl...

    > Sorry - nie znasz się to przestań pisać. Nie dodatkowo, tylko są to
    > dokładnie te same generatory.

    Czyli jednak jest elektrownią, prawda?

  • 32. Data: 2017-07-10 11:21:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 09.07.2017 o 21:24, J.F. pisze:

    >Nieco na zadupiu.

    300km od Melbourne, 400km od Sydney ... w sam raz :-)

    >So tego stopnia, że najbliższy opisany punkt w google maps to
    >toitoie;)

    To nie bedzie probemu z wykupem gruntow :-)

    >A tam - w Fukusimie dawały radę;)

    Tez prawda.
    Tylo ze el. sz-p wymaga wody i gory (nieduzej, 100m w sam raz).
    I tu nie wiem czy to sie w Australii zdarza, czy trzeba by jakis kanal
    kopac przez wiele km.

    >Ten sam co zawsze - klient. Problem w tym, że modelu przedpiscy,
    >pośrednik ma za całą ta rezerwę zapłacić w pięć minut.

    No i byc moze zamierzaja na tym zarobic.
    W sensie, ze taniej utrzymywac taki akumulator, niz rezerwowac w
    elektrowniach 1% mocy wiecej stale.

    Alternatywa jest el. sz-p ... ale to nie sa tanie rzeczy :-)

    J.

  • 33. Data: 2017-07-10 16:12:39
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Saturday, July 8, 2017 at 1:48:49 PM UTC+2, Iguan_007 wrote:
    > Paradoksalnie za kilka lat moze juz nie bedzie to potrzebne ze wzgledu na ilosc
    planowanych "zielonych" inwestycji.

    Oni juz za duzo tych "zielonych" maja, niedlugo bedzie potrzeba akumulatorow na ~5
    dni a nie ~5 minut...

    Juz sie na tym przejechali http://www.elektroonline.pl/news/9551,Brak-wiatru-pr
    zyczyna-blackoutu-w-Australii-Poludniowej

  • 34. Data: 2017-07-10 16:52:03
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 10.07.2017 o 11:21, J.F. pisze:

    > 300km od Melbourne, 400km od Sydney ... w sam raz :-)

    > To nie bedzie probemu z wykupem gruntow :-)

    Wiem o czym zapomniejliśmy! Jezioro;)

    > Tez prawda.
    > Tylo ze el. sz-p wymaga wody i gory (nieduzej, 100m w sam raz).
    > I tu nie wiem czy to sie w Australii zdarza, czy trzeba by jakis kanal
    > kopac przez wiele km.

    Z tego co z geografi i railroad tycoona pamiętam całe wschodnie wybrzeże
    to góry niedaleko od oceanu.

    ie rezerwy mocy, albo kogo wylaczyc, jak

    > No i byc moze zamierzaja na tym zarobic.

    Oczywiście. Jednak z punktu widzenia sieci jest to rozwiązanie
    aoptymalne. Wszyscy zarobią i ostatecznie więcej zapłaci klient;)

    > W sensie, ze taniej utrzymywac taki akumulator, niz rezerwowac w
    > elektrowniach 1% mocy wiecej stale.
    >
    > Alternatywa jest el. sz-p ... ale to nie sa tanie rzeczy :-)

    Alternatywą jest normalna regulacja rynku i systemu energetycznego.

    Shrek

  • 35. Data: 2017-07-10 18:14:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 10 Jul 2017 16:52:03 +0200, Shrek napisał(a):

    > Wiem o czym zapomniejliśmy! Jezioro;)

    Nie jezioro, tylko zaglebienie, zeby woda miala sie gdzie gromadzic.

    Dwa zaglebienia dokladniej rzecz biorac :-)

    > Alternatywą jest normalna regulacja rynku i systemu energetycznego.

    Ale jaka - panstwowy monopol ?

    Prad nie benzyna, zeby moc kupic od najtanszego dostawcy :-)

    J.

  • 36. Data: 2017-07-10 18:27:38
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 10.07.2017 o 18:14, J.F. pisze:

    > Ale jaka - panstwowy monopol ?

    Od razu monopol. Po prostu regulacja. Zresztą gdyby nie _nad_regulacja
    to pewnie problemu by nie mieli. Zapewne przepisy nakazują kupić każdą
    ilość energii z OZE i jak słoneczko zajdzie to mają armagedon. Gdyby nie
    taka regulacja, to nikt by się w panele w systemie energetyczne nie
    bawił, bo to się po prostu nie opłaca.

    Shrek

  • 37. Data: 2017-07-10 20:22:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 10 Jul 2017 18:27:38 +0200, Shrek napisał(a):

> [...]
    > ilość energii z OZE i jak słoneczko zajdzie to mają armagedon. Gdyby nie
    > taka regulacja, to nikt by się w panele w systemie energetyczne nie

    O doplatach nie wspomniales, wiec moze sie oplaca ?

    I skonczyc by sie moglo tak, ze powstaje taka farma, kladzie drugie
    kable w okolicy, i sprzedaje swoj prad z dostawa o grosz taniej.

    I co dalej ? Elektownia weglowa ma obnizyc o 2 grosze, zeby ludzie
    brali od niej, czy podniesc o pare groszy - bo w nocy i tak kupia, ale
    straty trzeba pokryc :-)

    Zreszta nie musi powstawac, jesli odbiorcy moga sobie sami postawic i
    przestac odbierac przez dluzsze okresy.
    Potem jeszcze skalkuluja czy im sie oplaci baterie domowa (Tesla
    oferuje), i nie beda placili przez pare dni.
    A potem bedzie katastrofa narodowa :-)
    Albo i nie, zamknie sie te weglowe na pol roku i tyle.

    J.

  • 38. Data: 2017-07-10 22:50:40
    Od: Iguan_007 <i...@g...com>

    On Tuesday, July 11, 2017 at 4:22:14 AM UTC+10, J.F. wrote:
> [...]
    >
    > I co dalej ? Elektownia weglowa ma obnizyc o 2 grosze, zeby ludzie
    > brali od niej, czy podniesc o pare groszy - bo w nocy i tak kupia, ale

    Dobrze mowisz. Dodatkowo, elektrownie weglowe/gazowe obniza ceny produkcji tylko do
    pewnego poziomu ze wzgledu na latwy dostep do chlonnego azjatyckiego rynku gazu i
    wegla. W pewnym momencie okazuje sie, ze taniej jest paliwo eksportowac niz spalac (i
    mielismy juz tego przyklady kiedy operator po prostu zamknal elektrownie bo tak mu
    sie bardziej oplacalo).

    Ze wzgledu na zmiany rynku, elektrownie weglowe nie sa juz dla firm takie atrakcyjne
    i sa powoli zamykane. Stad tez czesciowo pochodzi problem Poludniowej Australii. Do
    tej pory importowali czesc energii z sasiedniej Wiktorii. W tym roku w Wiktorii
    zamknieto elektrownie weglowa generujaca do 25% bazowej produkcji w tym stanie. Stad
    tez ta bateria "na juz" - chodzi o to zeby byla gotowa przed kolejnym latem

  • 39. Data: 2017-07-11 05:18:53
    Od: Iguan_007 <i...@g...com>

    Shrek,

    >nikt by się w panele w systemie energetyczne nie bawił, bo to się po prostu nie
    opłaca.

    Albo opierasz sie na starych danych, albo patrzysz na rynek PL i zakladasz ze tak
    samo jest w AU. A nie jest tak samo, energia odnawialna jest obecnie bardzo tania.
    Wiec z tym "nikt by sie nie bawil" to sie rozpedziles.

    Prosze, oto kilka ostatnich kontraktow na OZE duzych dostawow energii:
    http://reneweconomy.com.au/origin-stuns-industry-wit
    h-record-low-price-for-530mw-wind-farm-70946/
    W polowie tekstu, po prawej stronie masz tez wykres jak zmienialy sie ceny
    "zielonych" PPA (power purchase agreement) od FY12. Mam wrazenie, ze myslisz o
    poczatkowych latach piszac o drogiej energii odnawialnej.
    Zebys mial porownanie tego do tego $60-$80/MWh - na gieldzie kontraktow sama energia
    na FY18 dla Wiktorii kosztuje dzisiaj $124/MWh.

    Rozumiem, ze w Polsce moze to wygladac inaczej ze wzgledu na warunki klimatyczne. Ale
    globalnie koszty OZE spadaja i to drastycznie:
    https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-01-03/f
    or-cheapest-power-on-earth-look-skyward-as-coal-fall
    s-to-solar

  • 40. Data: 2017-07-11 07:17:10
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 10.07.2017 o 22:50, Iguan_007 pisze:

> [...]
    stanie. Stad tez ta bateria "na juz" - chodzi o to zeby byla gotowa przed kolejnym

    To się zdecyduj, czy potrzebujesz baterii żeby zniwelować 5 minutowe
    skoki (ceny) czy po prostu prądu wam brakuje. Bo jak to drugie to
    akumulator na godzinę... pomoże wam na godzinę.

    Shrek