  • 1. Data: 2017-07-07 18:22:58
    Temat: OT Musk wspomaga Australie
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    A propo dyskusji o elektrykach, Iguan wspomniał o problemach Australi
    z energią i wysokich cenach, właśnie Musk się zadeklarował że zbuduje im
    największą baterię akumulatorów na świecie o mocy 100MW w 100 dni,
    jak nie zdążą to Australia dostanie ją za darmo :)
    Bateria stanie prz farmie 99 wiatraków i będzie z nich ładowana.
    Ma zasilić 50tys mieszkańców.

    http://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-techn
    ologie/tesla-i-budowa-baterii-w-australii-poludniowe
    j/pekwewk

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 2. Data: 2017-07-07 20:55:08
    Temat: Re: OT Musk wspomaga Australie
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 7 Jul 2017 18:22:58 +0200, Janusz napisał(a):
> [...]
    > Ma zasilić 50tys mieszkańców.
    >
    > http://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-techn
    ologie/tesla-i-budowa-baterii-w-australii-poludniowe

    Ile to Tesli mniej wyjedzie . z braku baterii ?

    Ale czemu tam fotoogniw nie ustawic - slonca chyba dosc ?

    J.

  • 3. Data: 2017-07-07 22:06:33
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Z fotoogniwami myk taki ze zarowki mozna wlaczac w dzien.

  • 4. Data: 2017-07-08 11:18:17
    Od: Iguan_007 <i...@g...com>

    On Saturday, July 8, 2017 at 4:54:57 AM UTC+10, J.F. wrote:
    > Ale czemu tam fotoogniw nie ustawic - slonca chyba dosc ?

    Rola tej baterii jest bardziej odpowiedz na chwilowe zmiany w popycie/podazy, a do
    tego panele sloneczne sie nie nadaja. Majac 100MW zdolne do zareagowania w ciagu 5
    minut (okres co jaki jest balansowana popyt/podaz) mozna spokojnie sporo wyskokich
    skokow cenowych zatrzymac. No i baterie mozna tez zastosowac do regulowania
    czestotliwosci w sieci czy rezerw systemowych, zapewniajac sobie tym samym dodatkowe
    zrodlo dochodu.

    Pozdrawiam,
    Iguan

    --
    Tu i tam:
    https://sites.google.com/site/iguan007/

  • 5. Data: 2017-07-08 11:40:35
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 08.07.2017 o 11:18, Iguan_007 pisze:

> [...]
    czestotliwosci w sieci czy rezerw systemowych, zapewniajac sobie tym samym dodatkowe

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Elektrownia_Por%C4%85b
    ka-%C5%BBar

    500MW/2000MWh vs 100MW/129MWh. Lata 70 vs nastoletnie następnego wieku.
    Ciekawy jestem porównania kosztów.

    Shrek.

  • 6. Data: 2017-07-08 12:03:28
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-07-08 o 11:40, Shrek pisze:

> [...]
    ka-%C5%BBar

    > 500MW/2000MWh vs 100MW/129MWh. Lata 70 vs nastoletnie następnego wieku.

    Jakbyś przeczytał to byś wiedział :)
    Musk wstępnie oszacował koszt na około 13 milionów $.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 7. Data: 2017-07-08 12:56:03
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 08.07.2017 o 12:03, Janusz pisze:

    > Jakbyś przeczytał to byś wiedział :)
    > Musk wstępnie oszacował koszt na około 13 milionów $.

    Praktywka wskazuje, że inwestycja ostatecznie wyjdzie dwa razy drożej, a
    po drugie to nie mam pojęcia ile kosztuje elektrownia szczytowopompowa -
    nikt ostatnio chyba nie budował. BTW - w innym źródle znalazłem że
    elokrownia na górze Zar ma 3600 MWh.

    Shrek

  • 8. Data: 2017-07-08 13:48:46
    Od: Iguan_007 <i...@g...com>

    On Saturday, July 8, 2017 at 7:40:36 PM UTC+10, Shrek wrote:

> [...]
    ka-%C5%BBar

    > 500MW/2000MWh vs 100MW/129MWh. Lata 70 vs nastoletnie następnego wieku.

    To jest troche bardziej skomplikowane:

    - Australia ma juz elektrownie wodne, mowi sie rowniez o rozbudowie Snowy Hydro. Wiec
    to nie jest tak, ze nikt nie chce elektrowni wodnych. Ale tutaj rozwiazanie jest
    porzebne na "juz", nie za kilka lat. Paradoksalnie za kilka lat moze juz nie bedzie
    to potrzebne ze wzgledu na ilosc planowanych "zielonych" inwestycji.

    - woda w Australii nie jest dostepna wszedzie, wiec niekoniecznie elektrownie mozna
    postawic tam gdzie akurat pasuje to ze wzdledu na siec elektryczna. Bateria bedzie
    stala przy elektrowni wiatrowej wiec raczej bedzie miala czesto okazje sie ladowac.
    Sytuacje kiedy brak wody spowodowal szoki cenowe mialy juz miejsce.

    -Baterie latwiej postawic blisko zrodla popytu. Ma to szczegolnie znaczenie gdy
    mowimy o sieci tak rozleglej jak tutejsza.

    -koszt budowy elektrowni wodnej moze przerazic. Tutaj masz szacunki kosztow rozbudowy
    istniejacej elektrowni wodnej: http://www.smh.com.au/federal-politics/political-new
    s/snowy-hydro-expansion-could-cost-double-initial-2-
    billion-estimate-20170523-gwb0vy.html

    -Do redukcji skaczacych cen najczesciej nie jest porzebna duza pojemnosc elektrowni.
    Moze nie bede wchodzil w szczegoly, ale ze wzgledu na sposob w jaki sa ustalane ceny
    "spot", 100MW moze wystarczyc do stlumienia wahan cen (choc raczej nie zmieni ich
    "bazowego" poziomu). Czyli raczej bateria nie zmieni "typowego" przedzialu
    $50-$70/MWh, ale moze zmniejszyc ilosc polgodzinnych skokow powyzej $1000/MWh.

    -Koszt tej baterii jest niski jak na to co bateria oferuje. Nie sadze zeby byl jakis
    problem ze znalezieniem chetnego na takie uslugi. Chyba kazdy wiekszy dostawca juz
    prowadzi testy baterii domowych zeby obnizyc popyt przy skokach cen. I mowilmy tutaj
    np. o dostawcy montujacym 1000 baterii w domach prywatnych zeby stworzyc wirtualna
    elektrownie (do redukcji popytu przy skokach):
    https://aglsolar.com.au/power-in-numbers/

    Pozdrawiam,
    Iguan

  • 9. Data: 2017-07-08 22:56:05
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2017-07-08 o 11:40, Shrek pisze:

    > 500MW/2000MWh vs 100MW/129MWh. Lata 70 vs nastoletnie następnego wieku.
    > Ciekawy jestem porównania kosztów.

    Od lat siedemdziesiątych elektrownia szczytowo-pompowa mogła przejść
    kilka tysięcy cykli "ładowania-rozładowania".
    Ile cykli wytrzymują obecne akumulatory, 500-1000? A po dwóch, trzech
    latach trzeba postawić akumulatory od nowa?
    Czysty zysk, dla producenta akumulatorów.

  • 10. Data: 2017-07-08 23:34:20
    Od: Iguan_007 <i...@g...com>

    On Sunday, July 9, 2017 at 6:56:10 AM UTC+10, nadir wrote:

    > Ile cykli wytrzymują obecne akumulatory, 500-1000? A po dwóch, trzech
    > latach trzeba postawić akumulatory od nowa?

    Tak jak napisalem, Australia szuka rozwiazania na teraz. Dokladnie mowiac na kwartal
    Q118 kiedy spodziewane sa wysokie ceny.

    > Czysty zysk, dla producenta akumulatorów.

    Tak, zarobi producent baterii, przy okazji robiac sobie swietna reklame na caly
    swiat.

    Zarobi tez dostawca pradu ktory te uslugi kupi. Policz sobie ile kosztuje 100MW przez
    tylko 1 godzine przy cenach rzedu $5000-14000/MWh.

    Zarobi tez podatnik bo bedzie mniejszy koszt rozbudowy sieci niz w przypadku
    elektrowni wodnej, oddalonej o setki km od miast. Jesli czytales link ktory podalem
    wczesniej, znajdziesz tam takie zdanie dotyczace proponowanej elektrowni wodnej
    "upgrade of power transmission lines from the mountains into Sydney and Melbourne
    will cost up to $2 billion". Woda nie jest wszedzie latwo dostepna i jednak te linie
    gdzies trzeba cignac.

    Zarobi tez (posrednio) konsument koncowy bo dostawca bedzie mial mniej skokow
    cenowych i kosztow sieciowych do przeniesienia w taryfie.