-
11. Data: 2012-06-24 11:08:16
Temat: Re: [OT] Ken Rockwell i SUV-y FUT: pl.misc.samochody
Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>
dominik wrote:
> On 2012-06-22 15:04, Marek Dyjor wrote:
>> kamil wrote:
>>> Co ciekawsze, winą za sporą część obrażeń autor obarcza pasażerów
>>> wypadających z samochodu podczas dachowania. Nie trzeba Einsteina,
>>> żeby połączyć to z niezapiętymi pasami, a nie modelem pojazdu... ;-)
>> a teraz proste pytanie, jaki samochó sie łątwiej wyraca? stosunkowo
>> niski zwykły samochód czy wysoki i dość smukły SUV.
>
> Wedle jakichśtam testów prawdopodobieństwo wywrotki dla zwykłego auta
> to ok. 10%, dla SUV od 14% do 25% dla najstarszych i najzawodniejszych
> konstrukcji, które już dawno się same zbiodegradowały bądź jeżdżą z
> tablicami zabytków.
>
> Wszystko przy tej samej prędkości i manewrze.
> A teraz sobie pomyśl, że od dłuższego czasu większość aut ma ESP,
> większość ma wiele lepsze opony, dodatkowo takiego SUV-a trudniej
> rozpędzić, więc to nie jest takie sobie bezpośrednie porównanie.
a co ci ESP pomoże gdy pojazd sie wywraca?
.
-
12. Data: 2012-06-24 14:44:17
Temat: Re: [OT] Ken Rockwell i SUV-y FUT: pl.misc.samochody
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sun, 24 Jun 2012 11:08:16 +0200, Marek Dyjor napisał(a):
> dominik wrote:
>> A teraz sobie pomyśl, że od dłuższego czasu większość aut ma ESP,
>> większość ma wiele lepsze opony, dodatkowo takiego SUV-a trudniej
>> rozpędzić, więc to nie jest takie sobie bezpośrednie porównanie.
>
> a co ci ESP pomoże gdy pojazd sie wywraca?
Przeciez po to montuja zeby sie nie wywracalo :-)
J.
-
13. Data: 2012-06-24 15:31:24
Temat: Re: [OT] Ken Rockwell i SUV-y FUT: pl.misc.samochody
Od: dominik <u...@d...net.pl>
On 2012-06-24 11:08, Marek Dyjor wrote:
>> Wszystko przy tej samej prędkości i manewrze. A teraz sobie pomyśl,
>> że od dłuższego czasu większość aut ma ESP, większość ma wiele lepsze
>> opony, dodatkowo takiego SUV-a trudniej rozpędzić, więc to nie jest
>> takie sobie bezpośrednie porównanie.
> a co ci ESP pomoże gdy pojazd sie wywraca?
Zaraz z linku od Marcina:
http://bernardihonda.blogspot.com/2011/06/honda-pilo
t-and-honda-cr-v-safety.html
> The Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) said in a report
> issued on June 9, 2011 that SUVs in the 2006-09 model years had a
> driver fatality rate half that of cars. "The rollover risk in SUVs used
> to outweigh their size/weight advantage, but that's no longer the
> case," thanks to electronic stability control, said Anne McCartt, the
> institute's senior vice president for research. "Pound for pound, SUVs
> have lower death rates."
Czyli jednak ESP pomaga, co mnie wcale nie dziwi, kiedyś jak akurat sobie
postanowiłem wyłączyć to zaraz postawiłem auto bokiem.
Inne interesujące spostrzeżenie, to że jednak 4x4 w powyższym wykresie dla
cr-v daje zwiększone bezpieczeństwo. Dokładnie to 4wd, które jest do
miasta, a nie na bagno wraz z wyciągarką.
Pytanie jedynie czy wierzyć w ogóle temu wykresowi i danym.
--
_ _ _a_a
dominik, gg:919564 _ _ _{.`=`.}_ {/ ''\_
http://dominik.net.pl _ {.`'`.} {.' _ '.} {| ._oo)
{ \ {/ .-. \} {/ .' '. \} {/ |
~~~~^~~~^^~jgs^~`~^~`~^~`~^~`~^~^~`^~^~`^~^~^~^~^~^~
`^~~`~~~~
-
14. Data: 2012-06-24 16:19:34
Temat: Re: [OT] Ken Rockwell i SUV-y FUT: pl.misc.samochody
Od: dominik <u...@d...net.pl>
On 2012-06-23 12:35, Marcin [3M] wrote:
>>> W tytule: SUV ROLLOVER CRASH FACTS
W końcu postanowiłem sobie dziś poczytać.
>> W tytule strony może tak, w statystykach jakoś już nie widać podziału na
>> konkretne modele samochodów. Być może to jest prawda, ale nie lubię
>> takiego manipulowania.
>> http://www.glosywmojejglowie.pl/2011/09/21/naglowek/
> http://pediatrics.aappublications.org/content/117/1/
9.abstract
Artykuł dokładnie na temat:
"Risk of Injury to Child Passengers in Sport Utility Vehicles"
Pierwsze zdanie z wniosku:
"Our findings suggest that, despite the larger size of SUVs
and the consequent perception of improved safety, children
riding in SUVs have a similar risk of injury, compared
with children riding in passenger cars"
Dodatkowo uwagę zwraca to, że artykuł w większej mierze opiera się o
publikacje datowane na 2003, sam był opublikowany w styczniu 2006. Od tego
czasu truchę rzeczy się zmieniło. Nowości z tamtych lat są dziś
standardem, z drugiej ręki, ale też standard z wtedy jest już złomem.
> http://www.priusonline.com/15-other-hybrids/10620-su
v-safety-myth.html
to już nieaktualne.
> http://www.ornl.gov/info/ornlreview/v41_3_08/article
14.shtml
To bazuje na autach od 1993 do 2004 roku, dywagować dziś o prawie 20
latkach raczej nie ma sensu w tym kontekście. Początki wiadomo że były marne.
> http://www.sscnet.ucla.edu/ssc/labs/cameron/e134s99/
e134ho19.htm a
> szczególnie wykres z http://www.nhtsa.gov/cars/problems/studies/LTV/
To jest datowane na poprzedni wiek, a analizuje auta jeszcze starsze. Na
prawdę uważasz, że jest sens się przejmować tym co było przynajmniej 15
lat temu? Tam, o zgrozo.., analiza zaczyna się już od 1984 roku, wnioski z
wtedy mam szeroko w nosie.
> wielkość != bezpieczeństwo:
> http://bernardihonda.blogspot.com/2011/06/honda-pilo
t-and-honda-cr-v-safety.html
To ma sensowne ramy czasowe - analiza 2005-2009 i publikacja w 2011, ale
obawiam się, że to papka marketingowa wzmacniająca mit, który obalasz.
Tzn. że honda jest dobra, wszystko inne złe.
Z wykresu widać, że dla cr-v to właśnie SUV zwyciężył, do tego ten z 4x4.
Zwykłe auta za to różnie - lepiej i gorzej. Obawiam się, że z tego wykresu
wynika cokolwiek.
Natomiast zwraca uwagę zdanie, że dzięki ESP problem wywrotek się znacznie
zmniejszył. Wspominałem wielokrotnie, że zdecydowanie ESP czuć w wysokim
aucie, ale też obserwuję, że ludzie się tego boją i nie chcą tej opcji. Co
z kimś o tym rozmawiam, to mówi, że na szczęście nie ma ESP. Kompletnie
tego nie rozumiem.
> http://www.eriposte.com/policy/alcohol/dui/alcohol-d
ui_policy.htm
To w większości nie na temat i w ogóle kalką tego co było wyżej.
Ponownie - nie masz czegoś nowszego? tamten wiek to już daleka przeszłość.
> http://www.tsc.berkeley.edu/newsletter/Summer05-SUVs
/scapegoat.html
> Zabijają siebie, zabijają innych... Nie chronią nikogo.
No fajnie, datowane na 2005 i analizuje głównie auta sprzed 2000 roku,
nawiązując do tego że nowe trendy to ESP, który znacznie obniża ryzyko
wywrotki, wzmacnianie dachu (w razie wypadku), tworzenie strefy zgniotu
itd.. Dzisiaj każdy z tych elementów to standard, tak jak choćby 6
poduszek powietrznych z kurtynami itd nie jest wielkim aj waj.
Rynek SUVów jest nieporównywalnie nowszy i świeższy od zwykłych aut, więc
jeszcze nie ma takiej próby, by móc dojść do wystarczająco dobrych
konstrukcji. Jednak jest coraz to lepiej i może warto też pomyśleć o
obaleniu mitów tych, którzy powtarzają jak mantrę, że suvy się koniecznie
przewracają.
--
_ _ _a_a
dominik, gg:919564 _ _ _{.`=`.}_ {/ ''\_
http://dominik.net.pl _ {.`'`.} {.' _ '.} {| ._oo)
{ \ {/ .-. \} {/ .' '. \} {/ |
~~~~^~~~^^~jgs^~`~^~`~^~`~^~`~^~^~`^~^~`^~^~^~^~^~^~
`^~~`~~~~
-
15. Data: 2012-06-24 16:43:01
Temat: Re: [OT] Ken Rockwell i SUV-y FUT: pl.misc.samochody
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sun, 24 Jun 2012 16:19:34 +0200, dominik napisał(a):
>> http://pediatrics.aappublications.org/content/117/1/
9.abstract
> Artykuł dokładnie na temat:
> "Risk of Injury to Child Passengers in Sport Utility Vehicles"
> Pierwsze zdanie z wniosku:
> "Our findings suggest that, despite the larger size of SUVs
> and the consequent perception of improved safety, children
> riding in SUVs have a similar risk of injury, compared
> with children riding in passenger cars"
A napisali cos o doroslych ?
Bezpieczenstwo w nich jest ogolnie zludne, czy tylko dla dzieci ?
>> http://www.sscnet.ucla.edu/ssc/labs/cameron/e134s99/
e134ho19.htm a
>> szczególnie wykres z http://www.nhtsa.gov/cars/problems/studies/LTV/
> To jest datowane na poprzedni wiek, a analizuje auta jeszcze starsze. Na
> prawdę uważasz, że jest sens się przejmować tym co było przynajmniej 15
> lat temu? Tam, o zgrozo.., analiza zaczyna się już od 1984 roku, wnioski z
> wtedy mam szeroko w nosie.
Tym niemniej pewnie pokazuje ze:
>> wielkość != bezpieczeństwo:
Nie wystarczy ciezszy pojazd, jeszcze musi byc dobrze zaprojektowany :-)
> Natomiast zwraca uwagę zdanie, że dzięki ESP problem wywrotek się znacznie
> zmniejszył. Wspominałem wielokrotnie, że zdecydowanie ESP czuć w wysokim
> aucie, ale też obserwuję, że ludzie się tego boją i nie chcą tej opcji. Co
> z kimś o tym rozmawiam, to mówi, że na szczęście nie ma ESP. Kompletnie
> tego nie rozumiem.
A to nie jest juz w UE obowiazkowe ?
J.
-
16. Data: 2012-06-24 17:21:46
Temat: Re: [OT] Ken Rockwell i SUV-y FUT: pl.misc.samochody
Od: dominik <u...@d...net.pl>
On 2012-06-24 16:43, J.F. wrote:
>> "Our findings suggest that, despite the larger size of SUVs
>> and the consequent perception of improved safety, children
>> riding in SUVs have a similar risk of injury, compared
>> with children riding in passenger cars"
> A napisali cos o doroslych ?
> Bezpieczenstwo w nich jest ogolnie zludne, czy tylko dla dzieci ?
Nie, bo to stary artykuł dla pisma pediatrycznego, więc mówi o dzieciakach
podróżujących w autach.
Musiałbyś przeczytać sobie całość by wiedzieć jak się do tego odnieść,
głównym zarzutem była wywracalność SUVów i to właśnie to było podane za
czynnik równoważący inne zalety takiej konstrukcji. Przy ESP te wywrotki
wiele się poprawią, a tym samym jednak i ogólnie będzie lepiej.
>> To jest datowane na poprzedni wiek, a analizuje auta jeszcze starsze. Na
>> prawdę uważasz, że jest sens się przejmować tym co było przynajmniej 15
>> lat temu? Tam, o zgrozo.., analiza zaczyna się już od 1984 roku, wnioski z
>> wtedy mam szeroko w nosie.
> Tym niemniej pewnie pokazuje ze:
>>> wielkość != bezpieczeństwo:
> Nie wystarczy ciezszy pojazd, jeszcze musi byc dobrze zaprojektowany :-)
Wszystko prawda, ale jednak technologia się rozwija i zmienia się też
konstrukcja samochodów. Od jakichś 10 lat normą są choćby strefy zgniotu,
pojawiło się też wiele nowych materiałów (lekkich a wytrzymałych), no i
dodatkowo można było wysnuć wnioski z poprzednich generacji aut i ich
wypadków.
Analizowanie tych danych ma się dokładnie tak jak wysnuwanie wniosków z
nokii 3310 w kontekście oceny nowego iphone :)
Głównym argumentem ciągle jest to ryzyko wywrotki auta, a to moim zdaniem
kompensuje świetnie ESP i ASR. Pamiętasz filmik z failem katolik.us? Tam
właśnie sobie ESP wyłączył i efekt był do przewidzenia.
>> Natomiast zwraca uwagę zdanie, że dzięki ESP problem wywrotek się znacznie
>> zmniejszył. Wspominałem wielokrotnie, że zdecydowanie ESP czuć w wysokim
>> aucie, ale też obserwuję, że ludzie się tego boją i nie chcą tej opcji. Co
>> z kimś o tym rozmawiam, to mówi, że na szczęście nie ma ESP. Kompletnie
>> tego nie rozumiem.
> A to nie jest juz w UE obowiazkowe ?
Nic mi o tym nie wiadomo.
--
_ _ _a_a
dominik, gg:919564 _ _ _{.`=`.}_ {/ ''\_
http://dominik.net.pl _ {.`'`.} {.' _ '.} {| ._oo)
{ \ {/ .-. \} {/ .' '. \} {/ |
~~~~^~~~^^~jgs^~`~^~`~^~`~^~`~^~^~`^~^~`^~^~^~^~^~^~
`^~~`~~~~
-
17. Data: 2012-06-24 17:29:26
Temat: Re: [OT] Ken Rockwell i SUV-y FUT: pl.misc.samochody
Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>
dominik wrote:
> On 2012-06-24 11:08, Marek Dyjor wrote:
>>> Wszystko przy tej samej prędkości i manewrze. A teraz sobie pomyśl,
>>> że od dłuższego czasu większość aut ma ESP, większość ma wiele
>>> lepsze opony, dodatkowo takiego SUV-a trudniej rozpędzić, więc to
>>> nie jest takie sobie bezpośrednie porównanie.
>> a co ci ESP pomoże gdy pojazd sie wywraca?
>
> Zaraz z linku od Marcina:
> http://bernardihonda.blogspot.com/2011/06/honda-pilo
t-and-honda-cr-v-safety.html
>
>> The Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) said in a report
>> issued on June 9, 2011 that SUVs in the 2006-09 model years had a
>> driver fatality rate half that of cars. "The rollover risk in SUVs
>> used to outweigh their size/weight advantage, but that's no longer
>> the case," thanks to electronic stability control, said Anne
>> McCartt, the institute's senior vice president for research. "Pound
>> for pound, SUVs have lower death rates."
>
> Czyli jednak ESP pomaga, co mnie wcale nie dziwi, kiedyś jak akurat
> sobie postanowiłem wyłączyć to zaraz postawiłem auto bokiem.
dużo jeżdżę i jeździłem bez ESP i nigdy nie postawiłem wozu w poprzek, chyba
że jeździsz niezbyt bezpiecznie i tylko dzięki ESP udaje ci sie jeździć
prosto... ;-)
-
18. Data: 2012-06-24 18:28:44
Temat: Re: [OT] Ken Rockwell i SUV-y FUT: pl.misc.samochody
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sun, 24 Jun 2012 17:21:46 +0200, dominik napisał(a):
> On 2012-06-24 16:43, J.F. wrote:
>>> Natomiast zwraca uwagę zdanie, że dzięki ESP problem wywrotek się znacznie
>>> zmniejszył. Wspominałem wielokrotnie, że zdecydowanie ESP czuć w wysokim
>>> aucie, ale też obserwuję, że ludzie się tego boją i nie chcą tej opcji. Co
>>> z kimś o tym rozmawiam, to mówi, że na szczęście nie ma ESP. Kompletnie
>>> tego nie rozumiem.
>> A to nie jest juz w UE obowiazkowe ?
>
> Nic mi o tym nie wiadomo.
http://auto.dziennik.pl/prawo-na-drodze/artykuly/369
355,system-esp-obowiazkowy-we-wszystkich-samochodach
.html
"Wszystkie nowe samochody osobowe, które otrzymały świadectwo homologacji
po 1 listopada 2011 roku muszą być wyposażone w układ stabilizacji toru
jazdy ESP .... 31 października 2014 wejdzie w życie kolejny przepis o
obowiązkowym wyposażaniu w ESP już wszystkich nowych pojazdów w UE"
Przy czym ten przepis to nawet popieram .
J.
-
19. Data: 2012-06-24 18:41:31
Temat: Re: [OT] Ken Rockwell i SUV-y FUT: pl.misc.samochody
Od: dominik <u...@d...net.pl>
On 2012-06-24 17:29, Marek Dyjor wrote:
>>> McCartt, the institute's senior vice president for research. "Pound
>>> for pound, SUVs have lower death rates."
>> Czyli jednak ESP pomaga, co mnie wcale nie dziwi, kiedyś jak akurat
>> sobie postanowiłem wyłączyć to zaraz postawiłem auto bokiem.
> dużo jeżdżę i jeździłem bez ESP i nigdy nie postawiłem wozu w poprzek,
> chyba że jeździsz niezbyt bezpiecznie i tylko dzięki ESP udaje ci sie
> jeździć prosto... ;-)
Dokładnie taką argumentację mają Ci którzy ESP boją się jak ognia - bo
jeździli bez, to czemu mają mieć? Albo bo jak będą jeździć z tym to znów
potem rozbiją się na pierwszym zakręcie przesiadając w inne auto.
Dla mnie to wszystko nonsens.
ESP jest systemem, który realnie działa i pomaga utrzymać auto na drodze.
Jak ktoś świadomie sobie z tego rezygnuje to jego sprawa, ale niech
przynajmniej głupot nie mówi, że to ani potrzebne ani przydatne.
Jak byś Marku miał wyższy samochód to musiałbyś jeszcze bardziej uważać -
właśnie by go nie wywrócić. I jak dla mnie to identyczne kwestia jak dobre
opony - bo czemu mam nie mieć lepszych jeśli realnie dają wyższe
bezpieczeństwo niż byle jakie uniwersalne?
Mówiłem też, że miewałem sytuacje, w których przy zakręcie na śliskiej
drodze mnie nie zarzuciło, a auta za mną stawały bokiem na drodze. ESP,
4x4 czy cokolwiek - nie wiem, fizyki się nie oszuka i wyższy środek
ciężkości zdecydowanie nie sprzyja przyczepności. Natomiast sami sobie
możemy jej sprzyjać korzystając z takich nowinek. Cytowane artykuły tylko
to potwierdzają, że ESP pozwoliło wyeliminować ten problem w wyższych autach.
--
_ _ _a_a
dominik, gg:919564 _ _ _{.`=`.}_ {/ ''\_
http://dominik.net.pl _ {.`'`.} {.' _ '.} {| ._oo)
{ \ {/ .-. \} {/ .' '. \} {/ |
~~~~^~~~^^~jgs^~`~^~`~^~`~^~`~^~^~`^~^~`^~^~^~^~^~^~
`^~~`~~~~
-
20. Data: 2012-06-24 20:27:03
Temat: Re: [OT] Ken Rockwell i SUV-y FUT: pl.misc.samochody
Od: kamil <k...@s...com>
On 22/06/2012 14:04, Marek Dyjor wrote:
> kamil wrote:
>> Co ciekawsze, winą za sporą część obrażeń autor obarcza pasażerów
>> wypadających z samochodu podczas dachowania. Nie trzeba Einsteina,
>> żeby połączyć to z niezapiętymi pasami, a nie modelem pojazdu... ;-)
>
>
> a teraz proste pytanie, jaki samochó sie łątwiej wyraca? stosunkowo
> niski zwykły samochód czy wysoki i dość smukły SUV.
A teraz proste pytanie - gdzie w tym konkretym artykule jest mowa o
wywrotkach SUVów, poza nadinterpretacją Kena? Wskaż palcem proszę.
> jak tam wyczytałem gdzieś zę SUVy wywalaja sie w sytuacjach gdzie
> normlany smachód ni zaliczyłby jeszcze dachowania, co wydaję sie sensowne.
>
> ciekawe znalezione w sieci...
>
> http://www.piotrwachowski.com/lawyer-attorney-170756
3.html
>
> z tego wynika że coś jest na rzeczy i to od dawna... dalej pisze o tym
> że test łosia w SUVie zwykle może sie skończyć wywrotką co nei zdarza si
> raczej w normalnym niskim samochodzie.
Z tego wynika jedno - pasażerowie SUVów nie zapinają pasów, inaczej nie
wypadali by z dachującego samochodu.
--
Pozdrawiam,
Kamil
http://bynajmniej.net