  • 11. Data: 2012-06-24 11:08:16
    Temat: Re: [OT] Ken Rockwell i SUV-y FUT: pl.misc.samochody
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    dominik wrote:

    > Wedle jakichśtam testów prawdopodobieństwo wywrotki dla zwykłego auta
    > to ok. 10%, dla SUV od 14% do 25% dla najstarszych i najzawodniejszych
    > konstrukcji, które już dawno się same zbiodegradowały bądź jeżdżą z
    > tablicami zabytków.
    >
    > Wszystko przy tej samej prędkości i manewrze.
    > A teraz sobie pomyśl, że od dłuższego czasu większość aut ma ESP,
    > większość ma wiele lepsze opony, dodatkowo takiego SUV-a trudniej
    > rozpędzić, więc to nie jest takie sobie bezpośrednie porównanie.

    a co ci ESP pomoże gdy pojazd sie wywraca?
    .

  • 12. Data: 2012-06-24 14:44:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 24 Jun 2012 11:08:16 +0200, Marek Dyjor napisał(a):

    > a co ci ESP pomoże gdy pojazd sie wywraca?

    Przeciez po to montuja zeby sie nie wywracalo :-)

    J.

  • 13. Data: 2012-06-24 15:31:24
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2012-06-24 11:08, Marek Dyjor wrote:
    > a co ci ESP pomoże gdy pojazd sie wywraca?

    Zaraz z linku od Marcina:
    http://bernardihonda.blogspot.com/2011/06/honda-pilo
    t-and-honda-cr-v-safety.html

    > The Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) said in a report
    > issued on June 9, 2011 that SUVs in the 2006-09 model years had a
    > driver fatality rate half that of cars. "The rollover risk in SUVs used
    > to outweigh their size/weight advantage, but that's no longer the
    > case," thanks to electronic stability control, said Anne McCartt, the
    > institute's senior vice president for research. "Pound for pound, SUVs
    > have lower death rates."

    Czyli jednak ESP pomaga, co mnie wcale nie dziwi, kiedyś jak akurat sobie
    postanowiłem wyłączyć to zaraz postawiłem auto bokiem.
    Inne interesujące spostrzeżenie, to że jednak 4x4 w powyższym wykresie dla
    cr-v daje zwiększone bezpieczeństwo. Dokładnie to 4wd, które jest do
    miasta, a nie na bagno wraz z wyciągarką.

    Pytanie jedynie czy wierzyć w ogóle temu wykresowi i danym.

    --
    _ _ _a_a
    dominik, gg:919564 _ _ _{.`=`.}_ {/ ''\_

  • 14. Data: 2012-06-24 16:19:34
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2012-06-23 12:35, Marcin [3M] wrote:
> [...]

    W końcu postanowiłem sobie dziś poczytać.

    > http://pediatrics.aappublications.org/content/117/1/
    9.abstract

    Artykuł dokładnie na temat:

    "Risk of Injury to Child Passengers in Sport Utility Vehicles"

    Pierwsze zdanie z wniosku:

    "Our findings suggest that, despite the larger size of SUVs
    and the consequent perception of improved safety, children
    riding in SUVs have a similar risk of injury, compared
    with children riding in passenger cars"

    Dodatkowo uwagę zwraca to, że artykuł w większej mierze opiera się o
    publikacje datowane na 2003, sam był opublikowany w styczniu 2006. Od tego
    czasu truchę rzeczy się zmieniło. Nowości z tamtych lat są dziś
    standardem, z drugiej ręki, ale też standard z wtedy jest już złomem.

    > http://www.priusonline.com/15-other-hybrids/10620-su
    v-safety-myth.html

    to już nieaktualne.

    > http://www.ornl.gov/info/ornlreview/v41_3_08/article
    14.shtml

    To bazuje na autach od 1993 do 2004 roku, dywagować dziś o prawie 20
    latkach raczej nie ma sensu w tym kontekście. Początki wiadomo że były marne.

    > http://www.sscnet.ucla.edu/ssc/labs/cameron/e134s99/
    e134ho19.htm a
    > szczególnie wykres z http://www.nhtsa.gov/cars/problems/studies/LTV/

    To jest datowane na poprzedni wiek, a analizuje auta jeszcze starsze. Na
    prawdę uważasz, że jest sens się przejmować tym co było przynajmniej 15
    lat temu? Tam, o zgrozo.., analiza zaczyna się już od 1984 roku, wnioski z
    wtedy mam szeroko w nosie.

    > wielkość != bezpieczeństwo:
    > http://bernardihonda.blogspot.com/2011/06/honda-pilo
    t-and-honda-cr-v-safety.html

    To ma sensowne ramy czasowe - analiza 2005-2009 i publikacja w 2011, ale
    obawiam się, że to papka marketingowa wzmacniająca mit, który obalasz.
    Tzn. że honda jest dobra, wszystko inne złe.
    Z wykresu widać, że dla cr-v to właśnie SUV zwyciężył, do tego ten z 4x4.
    Zwykłe auta za to różnie - lepiej i gorzej. Obawiam się, że z tego wykresu
    wynika cokolwiek.
    Natomiast zwraca uwagę zdanie, że dzięki ESP problem wywrotek się znacznie
    zmniejszył. Wspominałem wielokrotnie, że zdecydowanie ESP czuć w wysokim
    aucie, ale też obserwuję, że ludzie się tego boją i nie chcą tej opcji. Co
    z kimś o tym rozmawiam, to mówi, że na szczęście nie ma ESP. Kompletnie
    tego nie rozumiem.

    > http://www.eriposte.com/policy/alcohol/dui/alcohol-d
    ui_policy.htm

    To w większości nie na temat i w ogóle kalką tego co było wyżej.
    Ponownie - nie masz czegoś nowszego? tamten wiek to już daleka przeszłość.

    > http://www.tsc.berkeley.edu/newsletter/Summer05-SUVs
    /scapegoat.html
    > Zabijają siebie, zabijają innych... Nie chronią nikogo.

    No fajnie, datowane na 2005 i analizuje głównie auta sprzed 2000 roku,
    nawiązując do tego że nowe trendy to ESP, który znacznie obniża ryzyko
    wywrotki, wzmacnianie dachu (w razie wypadku), tworzenie strefy zgniotu
    itd.. Dzisiaj każdy z tych elementów to standard, tak jak choćby 6
    poduszek powietrznych z kurtynami itd nie jest wielkim aj waj.

    Rynek SUVów jest nieporównywalnie nowszy i świeższy od zwykłych aut, więc
    jeszcze nie ma takiej próby, by móc dojść do wystarczająco dobrych
    konstrukcji. Jednak jest coraz to lepiej i może warto też pomyśleć o
    obaleniu mitów tych, którzy powtarzają jak mantrę, że suvy się koniecznie
    przewracają.

    --
    _ _ _a_a
    dominik, gg:919564 _ _ _{.`=`.}_ {/ ''\_

  • 15. Data: 2012-06-24 16:43:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 24 Jun 2012 16:19:34 +0200, dominik napisał(a):
> [...]

    > and the consequent perception of improved safety, children
    > riding in SUVs have a similar risk of injury, compared

    A napisali cos o doroslych ?

    Bezpieczenstwo w nich jest ogolnie zludne, czy tylko dla dzieci ?

> [...]
    > lat temu? Tam, o zgrozo.., analiza zaczyna się już od 1984 roku, wnioski z

    Tym niemniej pewnie pokazuje ze:

    Nie wystarczy ciezszy pojazd, jeszcze musi byc dobrze zaprojektowany :-)

    A to nie jest juz w UE obowiazkowe ?

    J.

  • 16. Data: 2012-06-24 17:21:46
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2012-06-24 16:43, J.F. wrote:
    > A napisali cos o doroslych ?
    > Bezpieczenstwo w nich jest ogolnie zludne, czy tylko dla dzieci ?

    Nie, bo to stary artykuł dla pisma pediatrycznego, więc mówi o dzieciakach
    podróżujących w autach.
    Musiałbyś przeczytać sobie całość by wiedzieć jak się do tego odnieść,
    głównym zarzutem była wywracalność SUVów i to właśnie to było podane za
    czynnik równoważący inne zalety takiej konstrukcji. Przy ESP te wywrotki
    wiele się poprawią, a tym samym jednak i ogólnie będzie lepiej.

    > Tym niemniej pewnie pokazuje ze:
    > Nie wystarczy ciezszy pojazd, jeszcze musi byc dobrze zaprojektowany :-)

    Wszystko prawda, ale jednak technologia się rozwija i zmienia się też
    konstrukcja samochodów. Od jakichś 10 lat normą są choćby strefy zgniotu,
    pojawiło się też wiele nowych materiałów (lekkich a wytrzymałych), no i
    dodatkowo można było wysnuć wnioski z poprzednich generacji aut i ich
    wypadków.
    Analizowanie tych danych ma się dokładnie tak jak wysnuwanie wniosków z
    nokii 3310 w kontekście oceny nowego iphone :)
    Głównym argumentem ciągle jest to ryzyko wywrotki auta, a to moim zdaniem
    kompensuje świetnie ESP i ASR. Pamiętasz filmik z failem katolik.us? Tam
    właśnie sobie ESP wyłączył i efekt był do przewidzenia.

    Nic mi o tym nie wiadomo.

    --
    _ _ _a_a
    dominik, gg:919564 _ _ _{.`=`.}_ {/ ''\_

  • 17. Data: 2012-06-24 17:29:26
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    dominik wrote:

> [...]
    >
    > Czyli jednak ESP pomaga, co mnie wcale nie dziwi, kiedyś jak akurat
    > sobie postanowiłem wyłączyć to zaraz postawiłem auto bokiem.

    dużo jeżdżę i jeździłem bez ESP i nigdy nie postawiłem wozu w poprzek, chyba
    że jeździsz niezbyt bezpiecznie i tylko dzięki ESP udaje ci sie jeździć
    prosto... ;-)

  • 18. Data: 2012-06-24 18:28:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 24 Jun 2012 17:21:46 +0200, dominik napisał(a):

    > Nic mi o tym nie wiadomo.

    http://auto.dziennik.pl/prawo-na-drodze/artykuly/369
    355,system-esp-obowiazkowy-we-wszystkich-samochodach
    .html

    "Wszystkie nowe samochody osobowe, które otrzymały świadectwo homologacji
    po 1 listopada 2011 roku muszą być wyposażone w układ stabilizacji toru
    jazdy ESP .... 31 października 2014 wejdzie w życie kolejny przepis o
    obowiązkowym wyposażaniu w ESP już wszystkich nowych pojazdów w UE"

    Przy czym ten przepis to nawet popieram .

    J.

  • 19. Data: 2012-06-24 18:41:31
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2012-06-24 17:29, Marek Dyjor wrote:
    > dużo jeżdżę i jeździłem bez ESP i nigdy nie postawiłem wozu w poprzek,
    > chyba że jeździsz niezbyt bezpiecznie i tylko dzięki ESP udaje ci sie
    > jeździć prosto... ;-)

    Dokładnie taką argumentację mają Ci którzy ESP boją się jak ognia - bo
    jeździli bez, to czemu mają mieć? Albo bo jak będą jeździć z tym to znów
    potem rozbiją się na pierwszym zakręcie przesiadając w inne auto.

    Dla mnie to wszystko nonsens.

    ESP jest systemem, który realnie działa i pomaga utrzymać auto na drodze.
    Jak ktoś świadomie sobie z tego rezygnuje to jego sprawa, ale niech
    przynajmniej głupot nie mówi, że to ani potrzebne ani przydatne.

    Jak byś Marku miał wyższy samochód to musiałbyś jeszcze bardziej uważać -
    właśnie by go nie wywrócić. I jak dla mnie to identyczne kwestia jak dobre
    opony - bo czemu mam nie mieć lepszych jeśli realnie dają wyższe
    bezpieczeństwo niż byle jakie uniwersalne?

    Mówiłem też, że miewałem sytuacje, w których przy zakręcie na śliskiej
    drodze mnie nie zarzuciło, a auta za mną stawały bokiem na drodze. ESP,
    4x4 czy cokolwiek - nie wiem, fizyki się nie oszuka i wyższy środek
    ciężkości zdecydowanie nie sprzyja przyczepności. Natomiast sami sobie
    możemy jej sprzyjać korzystając z takich nowinek. Cytowane artykuły tylko
    to potwierdzają, że ESP pozwoliło wyeliminować ten problem w wyższych autach.

    --
    _ _ _a_a
    dominik, gg:919564 _ _ _{.`=`.}_ {/ ''\_

  • 20. Data: 2012-06-24 20:27:03
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 22/06/2012 14:04, Marek Dyjor wrote:

    > a teraz proste pytanie, jaki samochó sie łątwiej wyraca? stosunkowo
    > niski zwykły samochód czy wysoki i dość smukły SUV.

    A teraz proste pytanie - gdzie w tym konkretym artykule jest mowa o
    wywrotkach SUVów, poza nadinterpretacją Kena? Wskaż palcem proszę.

    > jak tam wyczytałem gdzieś zę SUVy wywalaja sie w sytuacjach gdzie
    > normlany smachód ni zaliczyłby jeszcze dachowania, co wydaję sie sensowne.
    >
    > ciekawe znalezione w sieci...
    >
    > http://www.piotrwachowski.com/lawyer-attorney-170756
    3.html

    > z tego wynika że coś jest na rzeczy i to od dawna... dalej pisze o tym
    > że test łosia w SUVie zwykle może sie skończyć wywrotką co nei zdarza si
    > raczej w normalnym niskim samochodzie.

    Z tego wynika jedno - pasażerowie SUVów nie zapinają pasów, inaczej nie
    wypadali by z dachującego samochodu.

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil