  • Data: 2012-06-27 16:11:52
    Temat: Re: [OT] Ken Rockwell i SUV-y FUT: pl.misc.samochody
    Od: kamil <k...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 27/06/2012 14:04, de Fresz wrote:

    > 2-5 mg. Razy ile milionów żarówek?

    > Zdaje się, że ten spalany wungiel to jest jeszcze filtrowany...

    > 2-5 g rtęci. A ile miałeś termometrów rtęciowych w domu i jak często je
    > tłukłeś? To teraz porównaj to z ilością świetlówek, ich czasem życia
    > oraz brakiem realnego recyclingu.

    Mam w domu z 10 żarówek, przeciętna energooszczędna działa 6000-15000
    godzin. to są 2-5 lat świecenia po 8h dziennie. W praktyce niektórych
    nie zmieniałem przez całe życie, bo są w łazience gdzie światło zapalam
    na pół godziny w ciągu doby, niektóre częściej bo są w lampce obok
    biurka i z czasem po prostu słabiej świecą.

    Przyjmijmy więc dla uproszczenia, mi żarówka działa u mnie 2.5 roku bez
    problemu. Rodzina jest 3 osobowa, więc wypada na nas rocznie po 1.3
    żarówki z 0.002g rtęci w środku. To jest 0.0026 grama rtęci rocznie.
    Pożyjemy pewnie z 80 lat, czyli przez całe życie moje wyrzucę żarówki z
    sumaryczną zawartością rtęci rtęci 10 razy mniejszą, niż jeden stłuczony
    termometr. Termometry też lądują czasem na śmietniku, nie trzeba wcale
    tłuc ich przypadkiem. Nie bierzemy tu jeszcze nawet pod uwagę
    oszczędności z tytułu zużycia energii, 40 milionów ludzi z żarówkami
    energooszczędnymi to sporo mniej spalonego węgla.

    Spora szansa, że przez tych 80 lat recycling znacznie się usprawni, więc
    z tych 1.6g rtęci zostanie znacznie mniej. Do tego za 20 lat pewnie
    każdy będzie mieć w domu oświetlenie LED zamiast tych żarówek.

    Do dupy te twoje przemyślenia.

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil